שלום כיתה א
בעוד כחודש, עם תחילת שנת הלימודים, יכנסו אלפי ילדים לראשונה בחייהם לבית הספר, וישננו את המשפט המוכר – "שלום כיתה א`".
בעוד כחודש, עם תחילת שנת הלימודים, יכנסו אלפי ילדים לראשונה בחייהם לבית הספר, וישננו את המשפט המוכר – "שלום כיתה א`".
המעבר מן הגן לבית הספר הוא מעבר חד. רובנו, כילדים, עברנו אותו ללא הכנות מיוחדות. אבל זמנים משתנים. העולם של היום תחרותי יותר, תובעני וקשה. הילדים של היום חשופים הרבה יותר לערכי העולם, ולכן הקושי הזה, במעבר מעולם הגן לבית הספר, גדול יותר עבור כל ילד, על אחת כמה וכמה ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.
עולם הגן הוא רך ועוטף. בגן הילד פוגש את חבריו, משחק רוב שעות היום, מקשיב לסיפורים, ומשתתף בפעילויות שלא תובעות ממנו מטלות מיוחדות. בית הספר היא מסגרת שסך החוויות בה שונה. מעל לכל, מדובר במוסד לימודי. על הילדים לקלוט בזמן קצוב חומר לימודי, לעמוד בקצב של שאר ילדי הכיתה, לעמוד במטלות שונות, לעמוד בזמנים, להתרכז בחומר, במורה ובלוח, לשבת שעות ארוכות על כסא עם הפסקות קצרות, לעלות שלב בידע של קריאה וכתיבה. בית הספר זו כמעט הפעם הראשונה בה על הילד לגלות אחריות וללמוד לנתב בין מטלות שונות – הלימוד בבית הספר, ההתנסות העצמית בשיעורי בית, הכנת התיק לבית הספר, ארגון מחברות ועוד.
כמו כן, בית הספר הוא סביבה חדשה אליה מגיע הילד. שם יפגוש את חבריו המוכרים מהגן או השכונה, אבל גם ילדים חדשים שטרם הכיר עד אז. כך שעליו גם לקיים הרגלים חברתיים חדשים.
זאת הסיבה שהיום קמים יותר ויותר חוגי העשרה שמטרתם להכין את הילדים לנחיתה רכה בבית הספר. החוגים מתמקדים במספר היבטים שיקלו על הילד את החוויה. להלן כמה מהם:
הקניית הרגלי למידה – הילד למד מרגע לידתו, אולם כאן מדובר במעבר לדפוס לימודים שונה לחלוטין – חומר לימודי שעליו לשנן, לדעת בזמן קצוב, להיבחן עליו, ולעמוד בקצב של שאר החברים לכיתה. החוגים מסייעים ברכישת מיומנויות קריאה וכתיבה לילדים דרך פעילויות שונות: דפי עבודה, ציור, שירה, דרמה וכו`.
התמצאות בתחומים שונים – בית הספר מציע שיעורים מגוונים וממספר תחומים – ריאלים והומנים. בחוגי ההעשרה הילדים מתנסים וטועמים מכל התחומים - קריאה וכתיבה, לצד בעיות מילוליות, חשיבה לוגית, חשיבה מתמטית וגיאומטרית, תפיסה חזותית, ועוד.
חיזוק הביטחון העצמי – הנחיתה בחברה חדשה ובעולם ערכים חדש ותובעני עלולה בשלב הראשון לגרום למשבר בביטחון העצמי של הילד. מטרת החוגים לחזק את בטחונו. זאת תוך חיזוק כישוריו – מה שיגרום לו "לשחות" מהר יותר ולקבל בטחון. וגם תוך בניית יסודות איתנים אישיים – בפעילויות שונות של לימוד ותנועה.
פיתוח מוטוריקה עדינה – המטלות בבית הספר דורשות מהילדים כישורים רבים מתחום המוטוריקה. על הילד, לדוגמה, ללמוד שימוש יעיל בכלי הכתיבה, על מנת לדייק בכתיבה. זהו דבר שאינו מובן מאליו ומתרחש בין יום, וזה שלב בסיסי בדרך להצלחה בבית הספר.
כישורי התארגנות – כאמור, מדובר עבור הילד במציאות חדשה הדורשת ממנו לגלות אחריות בזירות שונות – חיי בית הספר, שיעורי הבית, מפגש עם חברים, התארגנות בבית לקראת יום חדש עם סידור תיק, ועוד. החוגים שמים דגש על היבט זה.
סקרנות – נכון שמדובר במעבר חד עבור הילד לעולם חדש ותובעני. עם זאת לא לשכוח - בית הספר הוא פתח לעולם חדש, בו הילד עולה הילוך. שנות בית הספר יהוו עבור הילד בסיס חשוב לחיים עם צבירת ידע רב, לימוד ושימוש בכישורים, ניצול חשיבה, ועוד. מטרת החוגים לעודד את הסקרנות של הילד ללמוד, לחשוב, ולקבל בזרועות פתוחות את השינוי המבורך. ובכך, להגדיל את היכולות של ילד. אומרים שאין דבר העומד בפני הרצון. וכשהילד ירצה לדעת יותר וללמוד יותר, יהיה לו קל יותר להצליח.
לסיכום, כיתה א` הוא השלב המהותי הראשון של הילדים בדרך לחייהם הבוגרים. אמנם יש עוד כמה שנים, ומוקדם לדעת אם הם יהיו בבוא היום רופאים, אמנים, כדורגלנים, כלכלנים או ישתלבו במשרות הייטק. אבל בכל מקרה, נעים לדעת שהם קיבלו את ההכנה הטובה ביותר לקראת המעבר לעולם החדש.
אהבתם?