תרגילי מוח ® Brain Gym היא שיטה המאפשרת גישה חינוכית להורים לעבודה עם ילדיהם. על ידי תרגילי תנועה קלים ניתן לקדם יכולות ולשפר איכות חיים ולמידה. ההורה העובד עם ילדיו מצליח לעזור להתגבר על קשיים ובנוסף זוכה בקירבה ובהערכת הילדים.
ברגע שילדינו יצאו לאוויר העולם, הבטחנו לעצמנו שנעשה כל שביכולתנו להיות הורים טובים ולהעניק לילדינו את המיטב, שנהיה הורים טובים וקשובים, שנמנע מכל השגיאות שהורינו עשו איתנו - שפע של הבטחות ורצון עז לעשות כמיטב יכולתנו. לעיתים אנו מתאכזבים כאשר אין באפשרותנו לכלכל עבור ילדינו את הגן היקר ביותר או לחילופין לקנות את הבגד היפה ביותר או משחק מחשב יקר. כאשר הילדים גדלים, הציפיות שלנו הולכות וגדלות אף הן: שיהיו ילדים טובים, שיצליחו בלימודים ובחיים, שיהיו בריאים ומאושרים ושכל משאלותיהם תתגשמנה והעיקר שיהיו רופא או עו"ד... אך האם עלינו להתמקד בכל הדברים הסובבים אותנו או שמא היכולת שלנו להיות הורים טובים ולהעניק מהשפע והטוב קיימת בנו בכל מקרה ובכל מצב? חד-משמעית – כן.
מה עושים כאשר הילד נבון וחכם, אך מעדיף לשחק כדורסל במקום ללמוד? הבת מעדיפה את חבריה וחברותיה על פני לימודים? כיצד ניתן למנוע את הויכוחים האינסופיים על חשיבות הלימודים להצלחה בחיים?
אותי כהורה?
תרגילי מוח Brain Gym ® הם חלק מתכנית מקיפה להתפתחות אישית בשם קינסיולוגיה חינוכית . (Edu-K) דר' פול דניסון, מפתח ומייסד התוכנית, גייס את המומחיות שלו בחינוך ויצר שיטה לבניית למידה חדשה על חוויות בתנועה. שיטה זו מחברת תנועה ולמידה במערכת נפלאה המאפשרת לנו להפוך כל למידה לאתגר המקדם אותנו אל המטרה. עשרים ושש תנועות תרגילי מוח Brain Gym ® עוצבו להפעיל את מגוון התפקודים הקוגניטיביים כולל ראייה, הקשבה, תפיסה, ארגון
ותקשורת. בסדנה הבסיסית נלמדות התנועות בהקשר למיומנויות הייחודיות האלו. המודל החינוכי בתרגילי מוח Brain Gym ® מדגיש את הדרך הטבעית ללמידה: למשוך החוצה "drawing out" את התבונה המולדת שלנו, את האוצרות הנסתרים בתוכנו. וכשם שאנו נלמד איך לשפר את התקשורת שלנו עם ילדינו, למשל, נוכל גם לעזור להם בחייהם שלהם. המודל החינוכי יביא אותנו להבנה שהחשוב מכל הוא לכבד את רצונו של האחר ולהניח בצד את השיפוטיות שלנו. עלינו לתת לילדינו לבחור את המתאים ביותר עבורם גם אם זה אינו עומד בקנה אחד עם רצונותינו. כמו כן, שיטה חינוכית זו יוצרת תהליך לעלייה בדרגה: ללמוד מהר יותר, ביעילות יותר ובקלות יותר, לבצע פעילות ספורטיבית טוב יותר, להיות ממוקד ומאורגן יותר, להתחיל ולסיים פרויקטים בנוחות, להתגבר על אתגרי למידה ולהשיג רמות חדשות של מצוינות. הורים אשר מיישמים את השיטה מעצימים את יכולותיהם האישיות וחווים מסע לגילוי עצמי. בעקבות הסדנה, חווה כל משתתף שינוי אמיתי הבא מבפנים ומשפיע עליו ועל הסביבה הקרובה. בנוסף לשינוי, רוכש ההורה תהליך עבודה אשר בעזרתו יוכל לעזור לעצמו ולילדיו להשיג מטרות מחיי היומיום.
דוגמאות ממשיות לעבודה: הורה שמנהל ויכוחים רבים עם ילד בנושא לימודים או אי לימודים יוכל לבחור איזון לפעולה (דרך העבודה בתרגילי מוח) לתקשורת. במטרה יוכל להגדיר שהוא מעוניין לשוחח עם הילד בנינוחות, ברוגע, בשלווה ובכיף. בעזרת התרגילים (26 תרגילי תנועה פשוטים ומהנים) ההורה יגלה שניתן לקיים את השיחה בדרך אחרת. המודל החינוכי של תרגילי מוח יקנה להורה כלים בעזרתם יוכל לשוחח עם הילד כך שהנינוחות, הרוגע והשלווה יופיעו בשיחה. הורה לילד החובב כדורסל על פני לימודים – יבין שיש ללכת עם רצון הילד ולעזור לו לשפר את יכולותיו בכדורסל, באמצעות איזון לפעולה לתנועתיות כל הגוף. זהו אחד האיזונים המשמעותיים ביותר שדר' פול דניסון פיתח. יכולת איזון זו מביאה ילדים רבים לשיפור יכולותיהם האתלטיות-ספורטיביות בד בבד עם שיפור משמעותי בלימודים. נגלה שברגע שאנו מעניקים לילדינו את החופש לבחור, ילדינו יהיו מאושרים יותר, יממשו את יכולותיהם טוב יותר וכך נוכל גם אנו כהוריהם לשמוח עבורם.
ברצוני לשתף בחוויה שלי עם בתי אלה. אקדים ואומר שבזכות אלה הגעתי לעולם המופלא של תרגילי מוח. חיפשתי דרך אחרת לעזור לה לשפר את יכולותיה ולממש את הפוטנציאל שלה. בתחילת עבודתי בתרגילי מוח סירבה אלה לשתף איתי פעולה אך תודות לעקשנות והנחישות שלי היא נרתמה לנושא. כיום, אני מבצעת איזון לפעולה עם ילדיי על בסיס קבוע ולא מעט פעמים הבקשה לאיזון באה מהם.
מזה מספר שבועות, אלה ביקשה ממני שאעשה איתה איזון. מאחר והייתי עסוקה מאד נאלצתי לדחות אותה מספר פעמים. (משאלת ליבי שילדיי יבואו ויבקשו ממני שאעבוד איתם בתרגילי מוח אכן התגשמה.) לצערי, מפאת עומס בעבודה, אכזבתי את אלה ולא עבדתי איתה. אלה לא ויתרה (מעניין מאין העקשנות שלה) ופנתה אלי יום אחד ואמרה לי שלא מעניין אותה אבל היום אני חייבת לעשות איתה איזון ויהי מה. נרתמתי למשימה והתחלנו באיזון. השינוי המשמעותי הופיע מייד עם סיום התהליך. שני דברים מדהימים שהתרחשו בעקבות האיזון: האחד במהלך האיזון כאשר אלה אמרה לי "כשאהיה גדולה אעשה גם אני איזונים עם ילדיי" והשני הודעה שאלה כתבה לי על הלוח המחיק בסלון (שמשמש לסדנאות וגם להודעות משפחתיות בהעדר סדנה:
אמא,
תודה רבה על האיזון. הוא עזר לי מאד – ממש כמו קסם.
באהבה,
אלוש :)
לסיכום, היכולת לעזור לילדינו בכל תחומי החיים מעבירה את השליטה בחיינו ובחיי המשפחה לנו. כמו-כן, העבודה עם ילדינו מקרבת אותנו מאד אליהם, מביאה לנו קשב והבנה לצרכיהם - ולקרבה המדהימה הזו אין מחיר .
לפרטים נוספים, נא בקרו באתר: www.braingym4me.com