זהו מאמר ראשון בנושא זה מתוך ניסיון להבהיר את הסגנון המורכב הזה והלא מוכר לרוב.
לאחרונה פנו אלי אנשים שקראו את מודעותיי במדיה ומתוך שיחה ראשונית הסתבר לי שרוב האנשים אינם יודעים מהו סגנון זה.
אנסה לזרות קורטוב של אור בנושא.
מוסיקת הניו-אייג' צמחה ב-20 השנים האחרונות מזרמים שונים ומתוך חיפוש מצד יוצריה אחר מדיום כלי ואולי גם תפישתי חדש. בניגוד לסגנונות רבים שצמחו באופן טבעי בתוך קבוצת נגנים או יוצרים מסוימת, סגנון זה כה מגוון ורחב עד כי קשה מאוד למצוא הגדרה שתכלול את כל תכונותיה. ואולי זה בלתי אפשרי.
על מנת לנסות להסביר תופעה זו:א – אני נאלצת להשתמש בכינוי בו רוב הגדול של המוסיקאים אינו אוהד ואפילו נמנע מפורשות להשתמש בו - דבר שבעיניי די תמוה;
ב- אני נאלצת להיות כוללנית מדי.
היום בהסתכלות אחורה, מאז, שרק בודדים חיברו משהו "חדש" לא מוגדר אשר עם חלוף הזמן כונה מוסיקת ניו-אייג', ועד היום, מספר היוצרים בסגנון זה הולך וטופח עד כי ישנן תחנות רדיו מרובות שמשדרות מוזיקה זו 24 שעות ביממה, תעשיית התקליטורים והתווים של הסגנון הזה הולכת ופורחת, ואפילו בעולם ישנם ונוהרים לרסיטלים או לקונצרטים בהם מוסיקה זו מנוגנת.
נהוג "להדביק" כינוי זה למוסיקה המשתמשת להרפיה, מדיטציה והילינג.
מתקופות עתיקות ביותר על פי עדויות ומקצת ממצאים ארכיאולוגיים, נודע שלַמוסיקה תכונות לריפוי הנפש. החל מסוף המאה ה-19 ועד סוף המאה ה-20, עם היווצרות של תורות ריפוי פרה-פסיכולוגיות מערביות שמתבססות על הפילוסופיות של המזרח הרחוק, שכונו הזרם של העידן החדש, הורגש גם הצורך לביטוי חדש של אמנות ויזואלית ושמיעתית. אמנויות אלה באו לתמוך בתורות הללו מתוך קשר הדוק של השימוש באנרגיה. בבסיס כל התורות של הניו-אייג' קיימת האמונה,הידע, המכשור והשימוש ברטטים על סוגיהם ובבסיס השימוש באמנויות -
ציור, ריקוד ומוסיקה - עצם חומרי היסוד שלהם הם הרטטים השונים.
נקל להבין מדוע יוצרים שמשתייכים לזרם זה של מוסיקת ניו-אייג' במטרה להביא את צופה או את המאזין לידי איזון אנרגטי, לריפוי רגשי מהלחצים שהחברה המערבית המודרנית נתונה, ואולי אפילו להביאו להארה רוחנית, שואלים אלמנטים מהמוסיקה של המזרח הרחוק בדומה לתורות המגוונות שברפואה החלופית. דרך אגב המונח ניו-אייג' הגיע לידי שימוש ראשית מהרפואה החלופית ורק אחר כך התפשט גם לתחומים אחרים ביניהם האמנות.
מוסיקה זו נעימה לאוזן וללב למען הרפיית הגוף או המדיטציות. משום כך היא גם מכונה מוסיקה רוחנית. לדעתי, כינוי אחרון זה מוטעה, בשל הסיבה הפשוטה שלכל מוסיקה שאי פעם הושמע, השפעה עצומה על רוחו של האדם, חשיבתו ואפילו מחקרים הוכיחו את השפעת המוסיקה ברובד התא. ולא רק על בני האדם כי אם גם, על עולם הצמחים ובעלי החיים. על כן כל מוסיקה ללא יוצא מן הכלל, וללא כל תלות בסגנון, מטרה, תקופה או מיקום גיאוגרפי, היא רוחנית.
טווח הסגנון של המוסיקה העונה בשם ניו-אייג', משתרע החל מעיבודים קלים של מוסיקה מוכרת בעיקר לפסנתר, עד לחיבורים של ממש עבור כלים שונים, תזמורת אקוסטית וחלק נכבד תופס הסינטסייזר ומכשור אלקטרוני מגוון אחר שמפיק צלילים "של חלל" ,לא העולם הזה" ומאפשרים לדמיון להגיע עד קצה האינסוף. קיים שימוש רב בתעשיית הסרטים. השימוש באמצעים האלקטרוניים שהולכים ומשתכללים, תורם רבות לאפקטים מוסיקליים שמגבירים את השפעת הצלילים על מצב רוחו של המאזין.
תוספות נכבדת להווי המוסיקה של העידן החדש מהווים הכלים האקזוטיים ( כגון: הסיתר, הטבלה מהודו; הקוֹטוֹ מיפן) ובמיוחד השימוש בקול האנושי שמאפשר למלחינים האלה ליצור צלילים נוגים, ובכך סגנון זה מהווה ניגודיות לקצב המהיר של החיים המודרניים.
על פי הנאמר לעיל, קל להבין שהצלחתו של סגנון זה הולך וגדל והדרישה המתמדת ליצירות רעננות וחדשות הולכת וגוברת לצד הרוק, המטאל, האוּרבאני ועוד.
גם בתנועה זו של המוסיקה שהתחילה בשנות ה-70 כמוסיקה ניסיונית עם מכשור אלקטרוני, וגם סוג שמכונה מוסיקת אווירה (Ambient music) ,או מוסיקה למעליות, ועד להתגבשותה כסגנון בשנות ה-90-80, ישנם כבר מלחינים בולטים. כגון הפסנתרן George Winston של שנות ה-80 ועד היום, הגיטריסט William Ackerman שפתח בשנות ה-80 חברה להקלטות ממנה התפרסמו רבים כגון המלחין-גיטריסט Cristopher Hedge, ; (Gandalf (Heinz Strobl; החלילן והמלחין Paul Horn ו- John Fahey של שנות ה-70. או Suzanne Ciani בעלת 5 פרסי הגראמי כמלחינה הטובה ביותר בסגנון זה, הפסנתרן והמלחין רב סגנונות Eric Ostling, הנבלנית והמלחינהGail Barber; ,Vangelis, Yanni , Dov, Ennia והרשימה ארוכה עד מאוד.
היום ניתן למצוא זרמים חדשים שנבעו מסגנון הניו אייג'. כגון: ג'אז ניו-אייג' ,אפילו רוק ופולק ניו-אייג' ( folk ); חזרה והשפעה של המוסיקה נעממית בדומה לזו הקלטית (האירית) כולל שימוש בכלים עממים כגון הנבל האירי; שימוש בצלילים של הטבע כשהם מוקלטים בשילוב מוסיקת רקע. כגון שירת הלווייתנים, צלילי הגשם הטרופי, צלילי גלי הים, ציוץ הציפורים וכו'. רווח גם השימוש בקול האנושי לרוב ללא מילים (ווקליזה); שימש בדקלום על רקע מוסיקה מהפנטת; מוסיקה אוטנטית של ילידים , כגון: זו של האינדיאנים באמריקה, הפרואנים בפרו, של שבטים באפריקה או של אבורגנים באוסטרליה. כמו כן מוסיקה ציורית בעלת תוכן רגשי, פואטי או תיאור של תופעה בטבע.
לסיכום, כל מוסיקה שמעוררת רוגע ושלווה, שמחוברת לפנימיותו הרוחנית או הרגשית של האדם על מנת לעורר מחשבות רוחניות גבוהות; מוסיקה שמעודדות את הטוב, היופי, הפליאה שבאדם, באל ובטבע ניתן לסווג כמוסיקת הניו-אייג'.
דנה דויד קוגן
להמשך שיחה על הנושא, מוזמנים להצטרף לבלוג:
http://kol-orinspiration.spaces.live.com/