שיטת פלדנקרייז מתרגמת לעבודה ועובדה מעשית את היכולת להמשיך ולפתח את מוחנו גם כאשר יש בעיות התפתחות בינקות ובכל גיל אחר. התוצאה היא שאני יכולים להתפתח ולהתנועע ללא מאמצים מיותרים בכל גיל.
מנפלאות המוח האנושי – הפלסטיות של המוח וביטויה המעשי בשיטת
פלדנקרייז כיום עם המחקרים החדשים בתחום המדע הנקרא brain plasticity ידוע כי מוחנו עובד כך שכל אזור בגוף שנפגע ותפקודו מתדרדר או חדל, הדבר מתבטא גם בפגיעה באזור במוח האחראי על אותו אבר שנפגע.הנוירונים(תאי העצב) במוחנו הקשורים לאותו אזור (למשל ראייה) פגוע,עוברים לשימוש במקום אחר הדרוש במוח. על בסיס זה פותחו מספר המצאות המאפשרות למשל לחירשים לשמוע באמצעות גירוי של אזור שיוי המשקל במוח,אזור שסמוך לאזור השמיעה במוח וקשור אליו.
מסתבר שמה שחשבו מדענים או מפתחים פורצי דרך לפני עשרות שנים מקבל כיום חיזוק מבוסס מחקרית : ככל שמשתמשים באזור מסויים במוח או בתרגום לתפקוד יומיומי - ככל שמשמישים דפוס פעולה באופן חוזר ונשנה יותר פעמים – אותו אזור במוח האחראי עצבית על הפעולה/תפקוד , מתחזק. כאשר התפקוד ניזוק , הנוירונים האחראיים נדרשים למקום אחר במוח (עיקרון של use it or lose it ).
תכונה זו היא המאפשרת לנו ללמוד ולהתנועע מחדש לאחר פגיעה נוירולוגית או מוחית כגון במקרים של שבץ מוח,פגיעה בתאונה ועוד,ולכן ניתן לרתום מקומות במוח לטובת תפקודים שניזוקו וכך למצוא דרכים חדשות וחליפיות לפעול ולתפקד.
שיטת פלדנקרייז אותה אני מלמד עובדת על אותו בסיס של למידה המשמישה חלקים ונוירונים במוח ויוצרת על ידי הלמידה המוטורית-חושית מסלולים עצביים חדשים במקום אלו הקיימים, כחלופה למה שניזוק או נפגע.
השיטה פותחה במאה הקודמת על ד"ר משה פלדנקרייז , איש אשכולות ,מדען בתחום הפיזיקה והחשמל וחוקר חרוץ ומעמיק של ההתנהגות והתנועה האנושית.
התהליך אותו עבר פלדנקרייז היה של מחקר וגילוי עצמי.הוא פגע קשות בשתי ברכיו פגיעות חוזרות ונשנות עד שהוזהר על ידי רופאים שאם לא ינתח את ברכיו לא יכול ללכת עוד.הוא החליט להמר ולנסות לגלות מה ניתן לעשות לשיפור הברכיים ללא ניתוח.החשד שלו שהפגיעות והכאבים קשורים ישירות לאופן בו התנועע ולא כל כך לסוג התנועה,התגלה כמבוסס והוא החל להשתקם ואחר כך לעבוד עם אנשים שונים ולהעביר להם מהידע הרב שצבר.
בחלקה הפרטני של השיטה המועבר באמצעות מגע,אנו משתמשים ב"טריקים" שונים שמאפשרים למוח ומערכת העצבים להשתנות ולחווט מחדש מסלולים עצביים שונים ובכך להתארגן לתפקוד מחודש או אף חדש לגמרי.
דרך אחת אפשרית של עבודה לדוגמא: בעבודה עם אנשים עם פגיעה בצד אחד של המוח (ושל הגוף) כגון לאחר אירוע מוחי,אעבוד דווקא על הצד "הטוב",זה שמתפקד טוב יותר ואלמד את האדם לנוע בדרכים שונות וחדשות על צד זה.לאחר מכן מתרחש משהו- כנראה מעין השראה במערכת העצבים- והלמידה מועברת ביתר קלות לצד השני.
דרכי חשיבה ועבודה נוספות יהיו למשל להגביל באופן מכוון את הצד שמתפקד טוב יותר ולעבוד עם המטופל על הצד הטוב כאילו היה פגוע ולאמץ את דרך הפעולה והתנועה בצד הפגוע. לעיתים אבקש ממטופל או תלמיד לדמות את התנועה על פרטיה הקטנים ביותר במשך תקופה מסויימת ואז להעבירה מן הכוח אל הפועל.לאחר עבודה מסוג זה הרבה פעמים חוזר התפקוד אל הצד או האבר הפגוע.
התגליות החדשות בתחום השיקום והפלסטיות של מוח מרגשות ומחזקות את האמונה ביכולת המופלאה של המוח האנושי להשתנות ולהתפתח בכל גיל ומצב. שיטת פלדנקרייז מתרגמת תגליות אלו לשפת המעשה בצורה כזו המאפשרת לנו לשפר בעצמנו כמעט בכל מצב ונקודת זמן בחיינו את היכולת להתנועע ולהתפתח באופן מלא ומספק.