בעידן בו מתגלה פתיחות רבה בכל המערכות כלפי גישות המוגדרות "אלטרנטיביות", גם מערכת החינוך לא נשארת מאחור....
היום אפשר למצוא שיעורי: יוגה, שיאצו, מדיטציה, דמיון מודרך ועוד, הפועלים בגנים ובתי ספר כחלק מיום לימודים.
כתבה ראשונה בסדרה.
רבות האשימו את מערכת החינוך על היעדר התיחסות להיבטים רגשיים, הדביקו לה כינויים כמו "חינוך אפור" וכו' אבל משהו קרה בשנים האחרונות, ומשהו טוב....
שיעורי יוגה, שיאצו ודמיון מודרך כבר לא נחלתם של בתי ספר "יוקרתיים". עשרות ואולי מאות בתי ספר וגנים "נכנסו למחזור" ומשלבים את הנושאים שהוזכרו לא בתור
חוגים אלא ממש כשיעור רגיל כחלק מיום לימודים.....
יוגה וחינוך
אגדה הודית עתיקה מספרת שבאחד הימים הלך מהרג'ה עם פמלייתו בג'ונגל. מטרת הליכתם הייתה עליה לרגל להר קדוש. הדרך הייתה ארוכה, ובעת ההיא לא היו נעלים וגם לא מרכבות.
עניים ועשרים כאחד, הלכו יחפים .
המוני משרתים היו פורשים שטיחים לרגלי מנהיגם כדי למנוע ממנו מלהרגיש את קשיי הדרך. התהלוכה הייתה מכובדת מאד, אך איטית מאד.
לאחר ימים רבים של צעידה ללא הפסקה, ראו עולה רגל מוזר מתקרב בדרך.
עולה הרגל הלך במהירות על האדמה הסלעית. המלווים הזמינו אותו לאכול, ושמעו ממנו שמחר יגיע אל ההר. איך? שאלו אותו. הסתכלו על כפות רגלי, אמר ההלך.
התבונן המהרג'ה ברגלי האורח, וראה כי הן עטופות עור גס של חיות.
כך, אמר ההלך, רגלי מוגנות מאבנים וקוצים, והליכתי קלה ומהירה.
סיפור זה בא להמחיש את ההבדל בין השיטות המתוחכמות של החברה \ עידן הטכנולוגי, לבין הפשטות של ה"יוגה", המלמדת את האדם להשתמש בכוחות הפנימיים הגלומים בו.
בג'ונגל של החיים המודרניים אין אנו יודעים איך לעמוד במרוץ החיים, ומתקשים להתמודד עם הלחץ, הרעש, והזיהום סביבנו. היוגה באה לעזור לנו לנעול את הנעליים הנכונות, כדי להגיע למטרה בתנאים הנוחים והפשוטים ביותר .
משמעות המילה "יוגה" היא – איחוד.
איחוד בין הגוף לנפש. בין סך כל המרכיבים המהווים את ה"אדם" .
איחוד בין הפרט לכלל.
מטרת ה"יוגה" דרך שלביה ומרכיביה השונים היא : ללמד ולחנך את האדם,להבין ולהשתמש ביכולותיו הפנימיות , ולרתום אותם לניתוב והגשמה עצמית, ויפה שעה אחת קודם...
חינוך דרך עיני ה"יוגה", וחינוך ילדים בפרט , הוא נושא חשוב לאין שיעור.
ה"יוגה" "מטיפה" לאחריות אישית, והיא נשענת על עקרונות מוסריים כגון: הימנעות מפגיעה, כנות, שביעות רצון, ועקרונות נוספים המקנים לנו כלים לבניית "אישיות" חזקה ויציבה.
בעבודה עם הילדים הדבר נעשה דרך משלים וסיפורי מוסר, כמו גם בדרכים נוספות.
"יוגה לילדים" מתאפיינת ע"י דינמיות ויצירתיות .
פעילות יצירתית דרך חוויה , ו"משחק".
תרגילים פיזיים המשפיעים על מערכות הגוף השונות , כגון: מע' השרירים, נשימה, בלוטות ההפרשה, ועוד.
הילד המתבגר עובר תהליכי התפתחות דרמטיים המשפיעים על מצבו הנפשי והרגשי.
בידי תרגילי היוגה, האפשרות להקל עליו את המעבר (בצורה ישירה ועקיפה) ולעזור לא לנתב את דרכו ביעילות ו"שלווה".
להמחשה: לפי הספרות, בגיל שמונה לערך מתחילה ההתפתחות המינית אצל ילדים, דבר המלווה בפעילות יתר של בלוטת האדרנל. פעילות זאת משפיעה על רמת הפעילות של בלוטת ה"פינייאל" האחראית על האינטואיציה, דבר העלול לגרום לקשיי למידה.
תנוחות "הפוכות" כמו: עמידת נר, גשר,ועוד. "מבקרות" את פעולת בלוטת האדרנל, מספקות דם וחמצן לאזור הראש, ומעודדות פיעלות מוחית, ופעילות את בלוטות ההפרשה השונות באזור הראש.
שיטת היוגה בחינוך מתרכזת בפעילויות מנטליות, דיסיפלינות לפיתוח תשומת הלב והריכוז וגירוי היכולות היצירתיות הרדומות בילד. הילד הקטן יותר אינטואיטיבי ופחות מותנה מהאדם המבוגר ולפיכך פתוח יותר, יצירתי יותר, ומעל הכל – בעלי יכולת לימוד גבוהה יותר. אימון בשיטות היוגה השונות מרחיב ומגדיל את יכולותיו הלימודיות ועוזר לילד המתבגר לנתב את רגשותיו בצורה בונה.
היוגה עושה שימוש בטכניקות שונות - תרגילים פיסיים, רגשיים ומנטליים. התרגילים מקנים לילד כלים להתמודדות עם בעיות גיל ההתבגרות, שיפור יכולות הלמידה, שיפור האינטרקציה החברתית והקניית נורמות מוסריות. התרגילים משפיעים על תפקודו הפיסי-רגשי-מנטלי של הילד באופן ישיר ועקיף, לעיתים אף ללא מודעותו הישירה של הילד.