כאשר אנחנו שומעים על נוער בסיכון הרבה אנשים חושבים שזה נוער שמעשן סמים או שותה אלכוהול,אבל הרבה אנשים לא מבינים שזה הרבה יותר מורכב ומסובך כפי שמתארים את זה
נוער בסיכון זה נוער הנמצא במסגרת לימודית כלשהי, אך נתון בקושי מסוים העלול להביא אותו לכדי נשירה מאותה המסגרת, ואף להתדרדרות לשולי החברה וגרימת נזק לחברה.
הגורמים המביאים נער לסיכון
לימודים– כאשר נער נמצא בכיתה בה אין לו יכולת להשתלב מבחינה לימודית, לדוגמה: נער דיסלקט או היפר אקטיבי הנמצא במסגרת כיתתית רגילה, הוא חווה הרגשת תסכול וכשלון חוזרת ונשנית בלימודיו חרף מאמציו לעמוד בקצב הלימוד הכיתתי. הצטברות של רגשות אלו עלולה להביא לכדי בעיות משמעת, בעיות ביקור סדיר, בעיות חברתיות הנובעות מחוסר הערכה בקרב מוריו וחבריו לכיתה, ובעיות נפשיות הכוללות דכדוך , דיכאון, חוסר ביטחון עצמי, סגירות חברתית ועוד. בנוסף, המצב מביא לתסכול מצד ההורים שלרוב אינם מודעים לקושי המיוחד של ילדם, ועל כן מפגינים לעתים קרובות אכזבה וחוסר הערכה לילדם, דבר העלול להגביר את חוסר ביטחונו העצמי ולגרום לו לנתק מהוריו.
כל הקשיים הללו עלולים, בנוסף, להביא את הנער לכדי נשירה ממקום לימודיו, הן מיוזמתו והן ביוזמת המסגרת הלימודית.
חברה – כאשר הנער מתמודד עם קשיים במיומנויות
התקשורת שלו, כגון: קושי בהיכרות חדשה, חוסר פתיחות, קושי ביצירת ופיתוח שיחה, או לחלופין: אגרסיביות יתר בקשר, חוסר שיתוף פעולה, או אפאתיות כלפי אנשים אחרים, נוצר סביבו דימוי בקרב חבריו של טיפוס בלתי חברתי וישנה התרחקות וניכור חברתי מצד חבריו ללימודים כלפיו. כיוון שלנער יש רצון ביצירת קשרים חברתיים אלא שבשל חוסר מיומנות מתאימה הוא מתקשה ליצור אותם ואף משדר שדר חברתי שאינו תואם את כוונותיו האמיתיות, הוא מפתח דימוי עצמי שלילי, מתוך מחשבה כי חבריו ללימודים שונאים אותו מסיבה שאינה ידועה לו, או ששום אדם אינו צריך אותו. מחשבות אלו עלולות להביא לדיכאון, התנתקות מהסביבה, רצון להתנקם בסביבה ועוד.
משפחה – התא המשפחתי הינו הבסיס היסודי הנותן לנער ביטחון עצמי, כישורים חברתיים, מקום בטוח לחזור אליו, ועוד.
כאשר עוגן זה מתערער, נותר הנער תלוש ומנותק ממקור הביטחון העיקרי שלו. לדוגמה, כאשר נער גדל בבית בו האב מכה את ילדיו או את אשתו, הנער מגיע למסגרת הלימודית לעתים רבות לאחר שחווה מראות קשים או חווה טראומה גופנית ואף נפשית, והוא אינו פנוי רגשית ומנטלית לעסוק בלימודיו או בקשרים חברתיים, וכתוצאה מכך מצבו בלימודים ובחברה מתדרדר. תוצאה נוספת אפשרית היא, שהנער מסגל לעצמו דפוסי התנהגות דומים לשל אביו כלפי חברים ואנשים אחרים, ומאוחר יותר אף במערכת הזוגית , ומהווה בכך סכנה לסביבתו.
בעיות נפוצות נוספות הקשורות במשפחה הינן שלום בית ,גירושים של אחד מבני המשפחה.
משבר זהות– כחלק מתהליכי ההתבגרות העוברים על נער בתקופת ההתבגרות (הנעה בקירוב מגיל 10 עד 20 ואף למעלה מכך, אלא שאז לא מוגדר האדם כ"נער"), הנער בונה לעצמו זהות אישית שתלווה אותו לכל ימי חייו, ותהווה בסיס לעולמו המנטלי והרגשי. זהות זו מורכבת מגורמים רבים, ביניהם: זהות מינית, רוחנית, לאומית, חברתית, משפחתית ועוד.
לעתים, במהלך בירור הזהות, עובר הנער משברים של בלבול ערכים או התנערות מערכים, הנובעים ממפגש לא מסודר עם ערכים סותרים, התפרצות יצרים, חוסר הכוונה מבוגרת ועוד. משברים אלו עלולים להביא את הנער לכדי פריקת עול המסגרות המלוות את חייו באופן בלתי מבוקר, משום שהוא חש שהן אינן עונות על צרכיו, אינן מבינות ללבו, מגבילות אותו או פשוט אינן נכונות.
דימוי גוף נמוך – החברה המערבית בה אנו מצויים כיום משדרת הערכה רבה כלפי מראה חיצוני נאה ואפנתי . על פי צו האופנה, בקרב נערות מראה נאה משמעו (בקווים כלליים): רזה, חשוף, גבוה, בולט. בקרב נערים מראה נאה משמעו: שרירי, שזוף, גבוה.
כאשר נער או נערה מבקשים למצוא חן בעיני החברה, הם עלולים להתקל במציאות נתוני גופם שאינה הולמת את רצונם ואת תכתיבי החברה. בעקבות כך, עלול לרדת ביטחונם העצמי, ואף מעמדם החברתי. הם עשויים לנסות לשפר את מראה גופם אף אם הדבר כרוך בצעדים קיצוניים, למשל: לעשות דיאטה מוגזמת עד כדי הגעה לתת זונה והנורקסיה , וסיכון עצמי של ממש. לעתים ההתעסקות בדימוי גופם כה אובססיבית עד שכל עולמם מתרכז סביב גופם, והם מאבדים קשר עם החברה, המשפחה והלימודים.
התמכרות – כל נער חשוף, במידה זו או אחרת, לגורמים ממכרים מסוגים שונים. אין הכוונה רק לגורמים המביאים להתמכרויות קשות כגון:סמים קלים וקשים , אלכוהול וסיגריות , אלא גם לגורמים מצויים ומותרים העלולים, על ידי שימוש בלתי מבוקר בהם, להביא להתמכרות. בין גורמים אלו: אוכל עבודה , ואף לימודים. כאשר הנער מגיע לכדי התמכרות, הוא מאבד איזון בין התחומים השונים בחייו ומזניח את חלקם. הנער המכור מאבד עניין בלימודים, במשפחה, בבילויים, בחברה. הוא משקיע את זמנו וכספו באופן בלתי מבוקר במושא ההתמכרות, ולמעשה אינו שולט בעצמו. בנוסף, הוא מתנתק מכל גורם העלול למנוע ממנו להמשיך בהתמכרותו. לרוב הנער מבין שהוא נמצא במצב בעייתי, אך אין בידו כוח לצאת ממצבו.
קצת סטטיסטיקה
נוער בסיכון לפי ההגדרה על פי ההגדרה הרשמית הוא קבוצה הגילאים שנא בין גלאי 14 ל 18העומדת על פי סיכון וסכנה גופנית,לפי הנתונים האחרונים מספר הנערים והנוער בסיכון שחיים בישראל הם 330 אלף שזה כ 17%.
לפי נתונים אחרים שיש בידי קרוב ל 40% בני נוער נתונים לאלימות מילולית מצד המשפחה,18% סובלים מאלימות גופנית,ו 5% הותקפו מינית.
נתונים אלו קשים מאוד לקריאה ואני אומר לכם מכל הלב אנחנו יכולים לשנות מצב זה !!!!
לפרטים נוספים אנא צרו אימי קשר ואני יוציא את הילדים שלכם לדרך חדשה
מידן שוורצמן:basketbo@walla.comפלאפון:052-3440809