איך מתחילים? משלבים סימנים עם שתי מילים בלבד: "חלב" ו"עוד".
לא יותר משני סימנים!
מתי להתחיל לסמן? מגיל ארבעה חודשים.
מתי לסמן?
כשנופלת לידיכם ההזדמנות לעשות זאת. אנחנו ממליצים להשתדל ולסמן בכל פעם שאומרים את המילה המסוימת - מילות מפתח לעולמו של התינוק/ת.
כפי שאנחנו עושים בשירי אצבעות ולא חושבים פעמיים:
לדוגמא בשיר "בואו עננים, הבו גשם לגנים", אנחנו תמיד מסמנים "בואו" וגם "גשם". החוכמה היא לסמן "גשם" גם כשרואים טפטוף בחוץ...
על מה לשים את הדגש?
החשיבות הגדולה היא לשמור על עקביות.
דבר נוסף, חשוב מאוד לשלב את הסימן במילת המפתח באופנים שונים, כך למשל "עוד" יהיה גם "עוד" על אוכל, "עוד" טיול, "עוד" ספר, "עוד" משחק, "עוד" שיר ולא רק "עוד" חיבוק וכל זאת בכדי שהתינוק ישייך את המילה לקונטקסט רחב.
איך מלמדים "עוד"?
מדגימים את הסימן בפעולה שהתינוק/ת אוהב/ת לעשות; לקפוץ למשל. צריך לבחור בדבר שיש לו סיום ברור, המצליח להפיק מהם את קולות האושר וצחוקי העונג. אחרי מספר קפיצות, נסו להשהות במכוון את הפעולה הבאה במספר שניות.
הם בדרך כלל מחפשים את המבט שלנו כדי ל"הגיד" לנו באופן שאינו מילולי שהם רוצים "עוד" –
צריך לחכות ליצירת ה"מתח" (עד 5 שניות)ואז לשאול – את/ה רוצה "עוד"??? בשילוב עם הסימן.
איך מלמדים חלב?
עם המילה "חלב" לא נבצע השהיות זמן.
אם התינוקת תהיה רעבה ותחפש אחר מקור החלב, לא נתעקש ללמד אותה דווקא עכשיו את ה"חלב".
אפשר, ברגע שהיא כבר החלה לינוק או לשתות, לשאול אותה: ה"חלב" טעים, נכון?
חשוב להשתדל לסמן בכל פעם שמבטאים את המילה ולא לסמן בלי לצרף את המילה התואמת!
לקינוח, סיפור קטן של ליבי על "עוד":
סבתי האהובה הנושקת לתשעים השנה (תיבדל לחיים ארוכים), ניסתה לרכוש את אמונה ותשומת ליבה של בתי עם חזרתנו לארץ. ברוב רושם היא שרה לה את השיר על ה"שפן הקטן" עם הקפיצות וההתעטשויות הנדרשות. התינוקת המתוקה שלי מאוד התלהבה, נעמדה מולה וסימנה "עוד"+"שיר"- סבתא שושנה שאלה אותי - מה היא "אומרת"?!?
ואני השבתי - "עוד", סבתא, היא רוצה עוד!
סבתא לא יכלה לסרב לבקשה נעימה כל כך, ואכן הדגימה שוב קפיצות והתעטשויות –"עוד" ארבע פעמים לבקשת הקהל! עד שהתיישבה על כסא ואמרה "זהו, נגמר" עם שילוב הסימן. עד היום היא זוכרת איך מסמנים "עוד" למרות שהילדונת שלי כבר מזמן לא משתמשת בסימנים.
אנחנו מלמדים את התינוקות ואת מלוויהם כיצד לסמן, כיצד לשלב את הסימנים ביום יום.
החוגים שלנו מעשירים את עולמו של התינוק בסיפורים ושירי ילדות מוכרים ואהובים כדי להקנות להורה הרגלים נכונים והרבה מהזמן המשותף כזמן איכות.