אחד הדברים אנו זוכרים, כאשר אנחנו נפגשים עם אדם לא מוכר, הוא היציבה שלו.
האם הוא זקוף או כפוף, שמוט או יציב, בטוח בעצמו או נחבא אל הכלים?
האם אפשר לתקן את היציבה? ואיך?
אנשי העולם המודרני, שוקדים מזה שנים על תיקון היציבה.
ראשית שרטטו החוקרים בחדרי המעבדה שרטוטים הקובעים מהי היציבה האופטימלית.
לאחר מכן, נפנו החוקרים להפנמת היציבה הטובה. האדם נדרש חדשות לבקרים, לאמץ לעצמו יציבה שמעולם לא השתמש בה, ואין לו מושג איך הוא עושה זאת.
זכורה לי מורה להתעמלות, שנכנסה לכיתה שלי בכיתה ב', ונזפה בנו שאנחנו לא יושבות זקוף. הסצינה נחרטה בזכרוני, בשל המחשבה שחלפה בי כשיצאה מהכיתה. חשבתי לעצמי, מה היא השיגה בנזיפה הזו? מיד כשיצאה, שבנו כולנו להשתוחח על הכסא. אז בשביל מה זה טוב?
פעמים רבות נוזפים אמהות ואבות בילדים שלהם על יציבתם. הכתפיים שמוטות, הראש נוטה מטה, וכו' וכו'. העובדה שלרוב הילד מחקה אותם, לא נעלמה מעיניהם. אך אדרבא - במקום בו ההורה טעה, הילד לא יפסע. ועל הילד ללמוד משגיאתם.
אבל בטווח השנים אנחנו רואים שהילדים הנזופים גדלים להיות מבוגרים בעלי יציבה ממש כהוריהם.
הילד הנזוף מתקן יציבתו לרגע, ויחזור להרגליו דקה לאחר מכן. הילד לא למד, לא הפנים. הילד ביצע הוראה לא מובנת.
אז מה? האמנם צריכים הורים לראות את ילדם מסתוב פה ושם בצורה איומה ולשתוק? איך אפשר? במיוחד כשהם יודעים שהתוצאות של יציבה זו הם כאבים שונים ומשונים?
משה
פלדנקרייז חשב שיציבה אינה רק ענין אסטתי. לדעתו, יש אנשים "עקומים" לגמרי, אבל היציבה שלהם טובה. פלדנקרייז הגדיר את היציבה, לא כשרטוט במעבדה, אלא כתפקוד של הגוף בשדה הכובד.
יציבה נכונה, לפי פלדנקרייז, היא יציבה ממנה יכול אדם לבצע כל פעולה העולה על רוחו, ללא מאמץ מיותר.
ונניח שהוא צדק, ונניח שהיציבה של הילד אינה תפקודית. איך לשפר אותה? האם בגערה חוזרת ונשנית?
גם על כך ענה פלדנקרייז תשובה לא רגילה. לשיטתו, דיבור על היציבה אינו משפר אותה. התחושה היא המובילה את האדם לשינוי המתבקש. ועד אשר לא יחוש הילד עד כמה כתפיו שמוטות, דבר הגורם לו להפרעה תפקודית, הוא לא ישנה את יציבתו.
ואיך יחוש הילד בקושי התפקודי ובצורך לשנות?
אפשר לגעת בו, במקומות הדורשים תיקון. בקימורי הגב, בשכמות, בצואר.
רצוי להושיב אותו על כסאות שונים, כולל כסאות ללא משענת.
וכדאי ללכת למורה לפלדנקרייז שילמד את הילד וילווה אותו בתהליך פיתוח המודעות ושיפור היציבה.