בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> הורות ילדים וגיל הרך > חינוך ילדים - הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 6

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

הורות ילדים וגיל הרך

חינוך ילדים - הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 6

חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 6: המשך מ: * חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 5. וכאשר המורה רוצה ללמד את התלמיד איזה דבר, שלב ראשון על המורה לנסות להבין, מה בעצם הוא מלמד את התלמיד, מלבד לידע עצמו. ...
המאמר קיבל את הציון: המאמר חינוך ילדים - הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 6 קיבל את הציון 0.0 כוכבים  נצפה: 1073  |  דורג: 0
דרג מאמר זה

חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 6

המשך מ: * חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 5.


וכאשר המורה רוצה ללמד את התלמיד איזה דבר, שלב ראשון על המורה לנסות להבין, מה בעצם הוא מלמד את התלמיד, מלבד לידע עצמו. כי הידע עצמו כידע, הוא ברובו לא מעניין בעולם הממשי. בפרט לא את התלמיד בחייו האישיים כרגע. ועל המורה לנסות להתבונן היטב ולנסות להבין מול עצמו, מה בעצם הוא מלמד את התלמידים, מעבר לידע ולמידע הטכני עצמו.


ואחרי שהמורה מבין את מה שהוא מלמד, דהיינו אחרי שהמורה מבין שהוא לא מעביר כאן ידע יבש ומשעמם, אלא הוא עושה כאן משהו אחר לגמרי, שהוא להקנות לילדים שכל כלשהו, שבאמצעותו הם יהיו יכולים לחיות טוב יותר, עכשיו יותר קל למורה גם להתעניין באופן אישי במה שהוא מלמד, וגם לגרום לתלמידים להתעניין בחומר הנלמד.


והעיקר המרכזי הוא, שהמורה צריך להפסיק להסתכל על מה שהוא מלמד, כעל מידע יבש שלא מעניין אף אחד, או שהוא מעניין רק יחידי סגולה, אלא הוא בעצם מלמד כאן משהו אחר, משהו מעבר, משהו שנותן לאדם תועלת ממשית בחייו.


ואחרי שהמורה מבין את כל זה, והמורה באמת מתייחס למה שהוא מלמד, לא כאל דרך לעשות שטיפת מוח במידע מיותר, את מוחם של התלמידים שלא יכולים להתנגד לו, אלא כדרך לעזור לתלמידים לרכוש כישורים אמיתיים כדי לחיות טוב יותר, עכשיו מגיע השלב הבא.


והוא שעל המורה לנסות לראות ולהבין, כיצד המידע שאותו הוא מלמד, כיצד הוא שימושי בחיי היום יום של התלמידים. ואם נחזור לדוגמא לעניין של הכלל במתמטיקה שאומר, שכל פעולה שמבצעים על צד אחד של המשוואה, מבצעים אותה גם על הצד השני, הרי שבשלב הראשון כל המורה לנסות להבין בעצמו, את המשמעות לחיים של הכלל המתמטי הזה.


ועכשיו על המורה לנסות להתבונן, כיצד התלמידים בחיים האישיים שלהם, כיצד השימוש בכלל הזה בא לידי ביטוי אצלם. ועל המורה לנסות להבין אל מול עצמו, כיצד זה שהתלמידים יבינו טוב יותר, את הסיבה שבגללה הכלל המתמטי הזה כפי מה שהוא, כיצד זה ישפר את צורת המחשבה שלהם, ואת החיים האישיים שלהם.


וכיו"ב לדוגמא לגבי לימודי ההיסטוריה. שעל המורה בשלב הראשון לנסות להבין את המוסר השכל שאפשר ללמוד מהאירוע ההיסטורי. ולאחר מכן על המורה לנסות להבין, מהי בעצם מהות התהליך החברתי שהתחרש באותו האירוע ההיסטורי. ועל המורה לנסות למצוא דוגמא לאירוע בחיי התלמידים, שהתלמידים יכולים ללמוד מהאירוע ההיסטורי, לחיים האישיים שלהם.


וכיו"ב בכל שאר התחומים. שהדגש המרכזי הוא, שעל המורה לנסות להבין, כיצד הלימוד של התלמידים את החומר שהוא רוצה ללמד אותם, כיצד זה יכול בצורה כלשהי לעזור להם בחיים האישיים שלהם בשלב הזה של החיים שלהם, לפי הרצונות שיש לתלמידים בשלב הזה של החיים שלהם.


ואחרי שהמורה מתחיל להתייחס לעצמו, לא כאל מישהו שמעביר מידע, אלא כאל מישהו שמלמד משהו בעל משמעות אמיתית לחיים. ואחרי שהמורה מבין כיצד גם התלמידים יכולים בחיים האישיים שלהם, להיתרם מכך שהם לומדים את המקצוע שאותו הוא מלמד. מכאן הדרך לגרום לתלמיד לאהוב את הלימודים, היא די קצרה.


כי עכשיו על המורה לנסות ללמד את התלמידים כיצד לשפר את החיים שלהם, באמצעות חומר הלימודים שאותו הוא ילמד אותם. ואם התלמיד יבין בצורה פשוטה, כיצד באמת הדבר שאותו הוא לומד, כיצד זה מביא לו תועלת מעשית בחיים שלו, הרי שממילא הילד שהוא מאוד אוהב ללמוד, ממילא הוא יתעניין בלימודים.


ונוסיף: ידוע הדבר שכל הנ"ל זה לא קל לביצוע. כי השינוי המרכזי הוא בצד של המורים ולא בצד של התלמידים. כי התלמידים הם בסדר גמור. וכאשר יש לילד קשיי ריכוז בלימודים ואומרים שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, הרי שבעצם זה אומר, שהמורה סובל מכך שהוא משועמם ממה שהוא עצמו מלמד, והוא מקרין את זה כלפי חוץ, וממילא גם הילד לא מתעניין בחומר הנלמד.


והפתרון לבעיית חינוך הילדים, היא בכך שהמורים עצמם יעברו שינוי פנימי. ושהמורה לא יסתכל על עצמו כעל מי שמעביר מידע טכני יבש חסר תועלת, אלא כעל מישהו שמלמד את התלמיד שכל כלשהו, שבאמצעותו הוא יכול לחיות טוב יותר.


והדבר הזה דורש מהמורה עצמו להיות יותר בעל מודעות עצמית אישית. כי המורה עצמו צריך להתבונן על המידע שאותו הוא מלמד. והמורה עצמו, לא מספיק שהוא יחליט שהוא מפסיק להתייחס לעצמו כאל מישהו שמעביר מידע טכני, אלא הוא באמת צריך להתחבר רגשית ושכלית, לדבר שאותו הוא מלמד.


והמורה עצמו שרוצה שהתלמידים שלו יתעניינו במה שהוא מלמד, קודם כל הוא עצמו חייב להתעניין בכל פעם מחדש במה שהוא מלמד. אחרת הוא לא שונה מרובוט מדבר, שמדבר דברים חסרי כל עניין. כי הרי הדברים האלו לא מעניינים אפילו לא אותו עצמו.


ועל המורה לעבור שינוי פנימי עם עצמו, ולנסות להבין מה בעצם הוא מלמד? ואיזה תועלת אמיתית הלימודים האלו נותנים לחיים של האדם? והתועלת היא לא בכך שנדמה למורה שזה חשוב שהתלמיד ידע את החומר, אלא תועלת אמיתית לחיים, משהו שאפשר להשתמש בו בכל שאר תחומי החיים.


ואחרי שהמורה עצמו מתבונן על מה שהוא מלמד, ומצליח למצוא מה באמת מעניין אותו באופן אישי במה הוא מלמד, ומה מעניין אותו בכל פעם מחדש במה שהוא מלמד, אחר כך על המורה לנסות להבין כיצד כל הדברים האלו יכולים לעניין גם את התלמיד בחיים האישיים שלו. ועל ידי זה יכול המורה ליצור עניין גם אצל התלמיד, מהחומר שאותו הוא מלמד.


והדרך לגלות מה מעניין בכל תחום ותחום של לימודים, היא על ידי זה שחוקרים את הסיבה של כל דבר. כי המורה מלמד מידע. והמידע הזה יש סיבה מדוע הוא כך ולא אחרת. כי יש סיבה מדוע האירוע ההיסטורי התרחש כך ולא אחרת. ויש סיבה מדוע הנוסחא המתמטית היא כך ולא אחרת וכיו"ב.


ואם המורה יסתכל היטב על הסיבה של כל דבר, על ידי זה הוא עצמו ימצא עניין גדול במה שהוא עצמו מלמד. ודרך זה המורה יגלה דברים חדשים. והמורה יוכל על ידי זה לעניין גם את התלמיד בדברים שאותם הוא מלמד.


כי כאשר המורה מגלה את הסיבה שבגללה המידע שאותו הוא מעביר, הוא כפי מה שהוא ולא אחרת, על ידי זה המורה בעצם במקום להעביר מידע יבש, המורה בעצם מלמד כאן את התלמידים, את צורת המחשבה שיצרה את המידע שאותו הוא מלמד. וממילא צורת המחשבה הזאת, היא שימושית בהרבה תחומים נוספים, וגם עבור הילדים עצמם.


ונסכם את הכל ונאמר: כולם רוצים להנות וטוב שכך. והילד יתעניין יותר בלימודים, אם הלימודים ייצרו עבורו הנאה כלשהי, מעצם זה שהם יתנו לו משהו לחיים האישיים שלו. ועל המורה לנסות להסתכל על עצמו, לא כעל מישהו שמעביר מידע לא שימושי, אלא כעל מישהו שמלמד את התלמידים כישורי מחשבה, שיכולים לעזור להם בכל תחום.


ועל ידי שינוי הגישה של המורה, אל החומר שאותו הוא מלמד, על ידי זה גם התלמידים יגלו עניין בכל מקצועות הלימוד, וממילא הם גם יצליחו בלימודים.


ראה גם:


* הורות / חינוך ילדים - איך לדבר עם הילד בשפה שלו? איך לחנך ילד קטן לחשיבה בוגרת?.


* אימון אישי / חינוך ילדים / יכולת הכלה - מהו אימון אישי וחינוך ילדים עם יכולת הכלה?.


* איזהו חכם? זה ש*מלמד* את כל האדם! מיהו חכם אמיתי? איך ללמד כל אחד כל דבר?.


* ריכוז / הפרעת קשב וריכוז - מהו ריכוז? וכיצד להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז?.


* ריכוז / הפרעות קשב וריכוז. מה לעשות כאשר קשה להתרכז?.


* אימון אישי / קאוצ'ינג / יעוץ - מהו אימון אישי כולל? ומה טוב בו?.


* רוחניות חומרית - איך להגיע להארה רוחנית, באמצעות רדיפה חומרית?.


* התחדשות / שכל - מי מתחדש כל הזמן? במה תלוי התחדשות?.


* שחיקה בעבודה / התחדשות - איך לא להישחק בעבודה?.

המאמר חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 6

מאת להצליח בכח המחשבה www.EIP.co.il

אהבתם?

כתבות נוספות ממדור הורות ילדים וגיל הרך

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים