למידה והתפתחות מוטורית
הבנת מקור הקושי הוא התנאי בכדי להצליח לענות על מקור הקושי יש לעשות ניסוי ותהייה.
ההתפתחות המוטורית של הילד קשורות למגוון היבטים באישיותו: נפשיים, התנהגותיים, קוגנטיבים, גופניים וחברתיים. ישנם הרבה שינויים במהלך החיים, שיש צורך להכיר אותם ולנהוג לפיהם.
איפיונים התפתחותיים בטווחי הגיל השונים: יכולת קוגנטיבית, דפוסי יציבה, כשרים תפקודיים מוטוריים, נורמות התנהגות, מסגרת- סדר יום, קשר עם ההורים. יש להכיר את כל האפיונים ולהתאים עצמנו לאוכלוסייה איתה אנו עובדים.
תחילה אסביר מספר מושגים מהתחום.
למידה מוטורית – תהליך פנימי של שינוי משתמר שנקלט בדפוסי הביצוע המוטורי. כלומר נקלט ונשאר- מופנם. למידה מביאה לתנועה אוטומטית (תנועה שלא דורשת הרבה משאבים נוירולוגים). הלמידה המוטורית ניזונה מהרבה תחומי מחקר כגון משוב, קשב, זיכרון מוטורי, מוטיבציה, הדגמה וחיקוי, מתן הוראות מילוליות.
בקרה מוטורית – הבנת תהליכים חברתיים, פסיכולוגיים והתנהגותיים המשתתפים בבקרה על הביצועים המוטוריים. תהליך העיבוד לוקח זמן , ככל שיש יותר אפשרויות, זמן התגובה יהיה יותר איטי, ארוך, לכן אדם עם בעיה קוגנטיבית יהיה גם עם בעיה מוטורית.
קלט > עיבוד > פלט (תגובה)
התנהגות מוטורית – תלויה בתהליכי התפתחות, למידה, שליטה/ בקרה מוטורית.
ההבדל בין מוטוריקה לתנועה – מוטוריקה משלב מאפיינים נוירו אנטומים ונוירו פיזיולגיים עם מאפיינים פסיכולוגיים, התנהגותיים וקוגנטיבים. תנועה כל פעילות מוטורית.
מוטוריקה מתחלקת לשניים: מוטוריקה עדינה (פעולות קטנות) ומוטוריקה גסה ( פעולות גדולות).
יכולת מוטורית – כושר תנועתי כללי מאוד, המאפשר לבצע מגוון גדול של משימות מוטוריות כגון שיווי משקל, קואורדינציה, תזמון , קינסתזיה (תחושת התנועה), ויסות כוח, הפרדת תנועה, שטף תנועה, התמצאות במרחב.
מיומנות מוטורית – משימה תנועתית ייחודית ספציפית כגון כדרור, קפיצה, ריצה, בעיטה, מסירת כדור. ניתן לסווג מיומנויות מוטוריות לפי מידת הדיוק בתנועה (גסה / עדינה), מידת יציבות הסביבה (סגורה, סביבה יציבה הניתנת לחיזוי מראש / פתוחה, סביבה בה הגירויים משתנים), קצב אישי וחיצוני, תנועת המבצע והאובייקט.
בביצוע של מיומנויות מוטוריות מסוימות באות לידי ביטוי מספר יכולות מוטוריות עיקריות. היכולות המוטוריות הן הלבנים המרכיבים את קיר המיומנויות. אם יש קושי מסוים בביצוע המיומנות, יש לבחון היכן מקור הבעיה, יכולת העברה ( ללמוד לעשות דבר מסוים ובאופן עקיף ישפר דבר אחר).
יכול העברה מבוססת על גישה underlying ability = יכולת התשתית. אם קשה ליליד לעבד על המיומנות השלמה, מפרקים אותה למקטעים, ישנה גישה הפוכה לגישה זו ואומרת כי יש לעבוד על השלם, על המיומנות כולה. אנו עושים אדפטציה= התאמה. מנסים לעבוד על המיומנות כולה וכך לשפר באופן עקיף. לדוגמא: עבודה על תפיסה – נתחיל עם בלון --- > כדור גדול --- > כדור קטן
לפרטים נוספים: www.elinorlampel.co.il