איך בוחרים מעצב ובונה אתרים אשר יתן לנו את התמורה בעבור כספינו.
מה צריך לדעת כדי להיות מעצב אתרים וגם קצת מושגים בסיסיים בתחום "בנייה ועיצוב אתרים"
עיצוב אתרים מקצועי
קצת לפני שמתחילים
במשך השנים אשר בהם אני נותן שירות של בנייה ועיצוב אתרים, נתקלתי בהרבה שאלות ואי בהירויות של לקוחות, בבואם להקים אתר ולבחור באיש מקצוע אשר יענה על צפיותיהם. היות והרבה שאלות חשובות חוזרות על עצמן, החלטתי לכתוב מאמר זה, בתקווה שיעזור ללקוחות פוטנציאלים לקבל החלטות ולהכיר מושגים בסיסיים וחיוניים הקשורים לתחום. כמו כן נתקלתי בהרבה שאלות חשובות ביותר אשר לא נשאלו וגם עליהן אשתדל לענות בגוף המאמר.
אחת הסיבות אשר לשמן כדאי לברר כמה שיותר פרטים בבואנו להקים אתר הינה כסף, כן, אתר עולה כסף .נכון, כמעט לכל אחד מאיתנו יש אחיין או בן של חברים בכיתה י"ב אשר יודע לבנות אתרים, ואנו חושבים לעצמנו: "הוא יבנה לי אתר חינם, אתם חייבים לראות איזה מוכשר הילד, ממש איש מחשבים".טוב, מובן שזו לא המלצתי, ובהמשך אסביר מדוע. סיבה נוספת לברור פרטים, הינה איכות המוצר- האם האתר יענה על המטרות אשר הגדרנו בעבורו. ישנם מרכיבים רבים, אשר יוצרים אתר איכותי והם שזורים לאורך התהליך כולו -מהרעיון הראשוני, דרך קביעת המטרות, בניית האתר, עיצובו ועד קידומו. חלק מהמרכיבים הינם יחידות עצמאיות נפרדות, וההחלטה אם להשתמש בהם או להשקיע בהם תלויה בתקציב. חלק גדול מן המרכיבים הינו בעל חשיבות רבה, וללא הכרות בסיסית עימם, יתקשו הלקוחות לוודא את איכות האתר עליו הם משלמים ויצטרכו לסמוך "בעיניים עצומות" על איש/אשת המקצוע.
למרות שאין אני מתיימר להיכנס לעומקם של דברים, סקירה זו בהחלט תסייע ללקוחות להבין את המורכבות, לקחת את ההחלטות הנכונות ולעשות את השקעה החכמה ביותר האפשרית.
כיום קיימים הרבה סוגי אתרים ברשת: אתרי מסחר,חנויות מקוונות, בלוגים, אתרי שיתוף קבצים, אתרי תדמית, אתרי תוכן,פורטלים וכו'.. לכל סוג אתר ישנן מטרות שונות ואי לכך דרכים שונות להשגתן. מיותר לציין, כי ככל שהאתר מורכב יותר ומטרותיו קשות יותר להשגה, כך תהיה גם ההשקעה התקציבית גדולה יותר, ויידרשו אנשי מקצוע רבים יותר ומנוסים יותר, כגון אנשי מכירות, אנשי פיתוח, אנשי תוכן, מעצבים, אנשי שיווק,אנשי קידום אתרים. כמו בכל השקעה של מאמצים וכסף, גם כאן נרצה שהתוצאות יגיעו "מהר ובגדול".
רבים האנשים, אשר פונים אלי בבקשה שאבנה להם אתר יפה שייצג אותם ברשת. השאלה המתבקשת הראשונה היא: מהן המטרות שנקבעו לאתר. בשלב זה, בדרך כלל, אני שומע גמגום ואחר כך שתיקה. כמעצב מקצועי, עלי לדאוג, שהבניה ועיצוב האתר יהיו מונחי מטרות. אם העיצוב לא יסייע לאתר להשיג את מטרותיו, אזי העיצוב נכשל, יהיה יפה ככל שיהיה. באותה המידה, אתר יכול להיות מעוצב להפליא, אך לא תהיה כל תנועה אליו ועל כן איש לא יזכה לראות את הפלא הגדול.
לא אקדיש מאמר זה ללקוחות, אשר מעוניינים להעלות אתרי מסחר, אתרים חברתיים או אתרים מורכבים אחרים, אלא לבעלי עסקים קטנים ולקוחות אשר נושא
האינטרנט חדש להם, ומעוניינים להשתמש בו כפלטפורמה שיווקית תדמיתית או להעברת תכנים למיניהם.
אז מה עושים?
ממשיכים לקרוא!
יאללה מתחילים
מספר שאלות שעליכם לשאול את עצמכם או כל מבצע/מעצב אשר איתו אתם מעוניינים לעבוד:
• האם דרוש לי אתר דינמי ומה זה בכלל אומר?
• מה זה קוד תיקני ומדוע עלינו להקפיד בעניין זה?
• Flash מתי ואיך?
• תקציב קידום ופשרות סבירות?
• כיצד מצמצמים עלויות ובמה אסור לחסוך?
• למה לא לתת את עיצוב האתר לאחיין שלי מ י"ב?
• האם אקבל שירות וליווי לאחר עליית האתר לרשת?
אתר דינאמי
לרוב כאשר אנו אומרים אתר דינאמי כוונתנו לאתר בעל מערכת cms או בעברית מערכת לניהול תוכן, אשר דרכה יכול בעל האתר לעדכן בכל עת את האתר מבחינת התכנים, הקטגוריות ,התמונות וכו...
נראה שאין סיבה להסביר מדוע כדאי אתר דינאמי.
אם כך אסביר מתי ומדוע לא כדאי לבחור באפשרות זו:
• במידה ואין צורך אמיתי לעדכון באופן תדיר
• במידה ואין ברצונכם או ביכולתכם לבצע עדכונים באופן עצמאי
• במידה וגורם אחר מבצע בעבורכם תחזוקה ועדכונים
זכרו – אתר דינאמי עולה יותר מאתר סטטי ועל כן בדקו מה בדיוק מתאים לצרכיכם.
קוד תקני
כאשר אני נשאל לגבי קוד תקני ,אני עשוי לתת הרצאה שלמה, אך כאן אקצר ואציין כי כתיבת הקידוד על פי ארגון התקינה העולמי של האינטרנט w3c, תורמת רבות להתאמת האתר לדפדפנים השונים, מקלה על מנועי החיפוש ומבטיחה כי האתר יתאים גם כאשר האינטרנט ישודרג בהיבטי תוכנות, דפדפנים וכו'. כמו כן, האתר שלכם יהיה נגיש לאנשים בעלי מוגבלויות, אשר משתמשים בדפדפנים ובתוכנות ייעודיות.
פלאש
פלאש היא תוכנת אנימציה, אשר מסוגלת לחולל פלאים. האינטרנט מלא בנפלאות הקבצים, אשר ניבנו ועוצבו בפלאש. אני ופלאש חברים טובים כבר למעלה מעשור, אך להבדיל ממני, מנועי החיפוש מתקשים לתקשר עם קבצי הפלאש, ולהגיע לתכנים שבתוכם ובכך מאתגרים את מעצב ובונה האתרים המקצועי. בפלאש ניתן לעשות אין ספור מוצרים משחקים, באנרים, תפריטים וכמובן אתרים שלמים. השימוש בפלאש צריך להיות מושכל ומשולב כראוי בדפי xhtml תקניים. זכרו - אתר אשר בנוי כולו בפלאש עשוי להיות מרהיב ביותר, אך יתקשה להגיע לעיני הגולשים.
קידום אתרים.wow , גם אני רוצה
לקדם אתר משמעותו להשתתף בתחרות. התחרות היא קשה, מורכבת ואינטנסיבית עד כדי כך שקידום אתרים מקצועי הוא מקצוע בפני עצמו. ניחשתם נכון,זה לא בדיוק המקצוע שלי. אני בונה ומעצב אתרים. האם זה אומר שאני פטור? ממש-ממש-ממש לא! אופס נסחפתי אם הממש, אז לענינינו: מעצב ובונה אתרים ממש לא פטור מידע בקידום אתרים. חלק חשוב ביותר, בנגישות האתר למנועי החיפוש, טמון בעיצוב ובבניית האתר, וגם בהפרדת העיצוב מהתוכן. על כך ארחיב במאמר אחר. קידום אתר הינו עסק יקר ועל הלקוח לקחת זאת בחשבון. לקוחות בעלי תקציב מוגבל לעתים ישקלו לוותר על התענוג. אי לכך, בבחירת בונה ומעצב האתר, יש לוודא כי הוא בקי בכל הקשור לקידום אתרים במסגרת עבודתו. כמו כן, חשוב לוודא מה הן הפעולות שבכוונתו לעשות, כדי שהאתר יהיה ידידותי ככל האפשר למנועי החיפוש. זכרו - גם אם אין לכם תקציב לקידום האתר,אפשר לדרוש ולוודא כי איש המקצוע, אשר בחרתם יעשה את הפעולות הנדרשות.
איכות האתר והתוכן
לעתים ניתן לצמצם את מורכבות האתר ובכך לחסוך כסף, אך חיסכון באיכות האתר על ידי מעצב שאינו מקצועי או בניה לא נכונה, יגרמו למעט הכסף שהקצבתם, להיות מבוזבז ולא ממצה. למרות שאיני איש תוכן, תוכן הוא אשר עומד בראש ועליכם לתת לו את מלא תשומת הלב - לא רק מה כתוב אלא איך. אני למשל לא יכול להרשות לעצמי לפרסם ארבע מילים ברצף, ללא בדיקה והגהה של אשת מקצוע.
ההוא מי"ב:
אה כן ההוא מי"ב:
זוכרים? כתבתי שעוד נחזור אליו, אחרי הכול הוא באמת תותח, אין-אין עליו במחשבים, אך מכיוון שהמאמר עוסק בבחירת בונה ומעצב אתרים מקצועי אז נעזוב אותו כרגע, ונשחרר אותו לבגרויות, אולי עוד חמש שנים, אם הוא עדיין יהיה בעניין, נדון בו שוב.
לסיום
כאשר אתם שוקלים מעצבי ובוני אתרים, התרשמו מיכולתם לתת שירות כגון שינויים שיפורים ועזרה גם לאחר סיום הפרוייקט.
שיהיה לכם בהצלחה!
Tzion Tzur