בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> יצירה ואומנות > מלאכת כפיים: מי צריך את זה בכלל?

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

יצירה ואומנות

מלאכת כפיים: מי צריך את זה בכלל?

אפשר לקנות הכל ובזול. אין זמן. יש לי שתי ידיים שמאליות. אני לא יכולה. בשביל מה להתעסק בשטויות?...
בודאי לא פעם מחשבות אלה עברו לכם בראש כששמעתם את המילה יצירה.

אז הנה, יש לכם הזדמנות לחשוב קצת אחרת.
יצירה: כל אחד יכול. והסיפוק נשאר הרבה אחרי שהשיעור נגמר.
המאמר קיבל את הציון: המאמר מלאכת כפיים: מי צריך את זה בכלל? קיבל את הציון 4.8 כוכבים  נצפה: 1852  |  דורג: 4
דרג מאמר זה
מלאכת כפיים: מי צריך את זה בכלל?

העיקרון "עשה במו ידיך" קודם בהרבה לתרבות הפנאי של חברת השפע. אנתרופולוגים רבים טוענים כי האינטליגנציה האנושית נוצרה כתוצאה של התמחות ביצור חפצים במיומנות ידיים יותר משהייתה הגורם לה. פסיכולוגים יודעים להצביע על הערך הקוגניטיבי של פעילות מוטורית עדינה לכל אורך התפתחות הילד. ורופאים ממליצים על מלאכת יד כאמצעי אפקטיבי לשמירה על חדות המוח ורעננות המחשבה מול מתקפת מחלות הגיל השלישי. אך יותר מכל, עשיית חפצים שימושיים ואובייקטים אומנותיים במלאכת יד היא פעילות יוצרת סיפוק, במיוחד כאשר היא כוללת מרכיב משמעותי של יצירה מקורית והבעה אישית.

מאז המהפכה התעשייתית נוצרה שחיקה בערך מלאכת היד כגורם כלכלי. ברור שהמכונות יכולות לעשות הכל מהר יותר, זול יותר - וסטנדרטי יותר. אבל ערכי השוק אינם חזות הכל - גם כאשר יבוא זול מסין מציף את החנויות ומאפס את המשקל של חיסכון כספי בהחלטה "לעשות או לקנות?" מלאכת יד נחשבת היום לתנאי הכרחי כדי שחפץ כלשהו יקבל ערך מוסף של מעשה אומנות מעל ומעבר לערכו הכספי כמוצר שימושי. וזה קורה בזמן שלאדם המודרני יש פחות ופחות הזדמנויות להביא את הייחודיות של אישיותו במסגרות העבודה והבילוי המקובלות. לכן יותר ויותר אנשים חשים בצורך להקדיש זמן פנאי למלאכת כפיים יצירתית, פעילות שהוכיחה את עצמה כמחוללת סיפוק של הישג ושחרור מלחצי היום-יום - גם אצל אלה שויתרו מזמן על הבעה אומנותית ומסתפקים בפיתוח המיומנות המוטורית.

אספקט נוסף וייחודי של מלאכת יד היא האופי הקבוצתי של החוויה. בעבר, עיסוק בתחביבים ומלאכת יד היה חלק ממארג החיים המשפחתיים, בו השתתפו גדולים וקטנים, סבתאות ונכדים, בשעות הערב בין שולחן האוכל המשפחתי לאש המרצדת באח. היום, הטלוויזיה לא מספקת תחליף נאות לרוגע שמשרה הפעילות בקצה האצבעות - והתוצאה מוכרת. הצעירים מעדיפים לפרוש לחדריהם ולא לבלות זמן איכות עם הוריהם, ההתבודדות עם המחשב האישי החליפה את שעות הצפייה המשותפת בטלוויזיה, ותחושת ההחמצה הולכת ומתעצמת. אך אין כל סיבה שהעניינים יתפתחו במסלול העצוב הזה. אם נבין שמלאכת היד אינה עומדת בניגוד לצריכת "מותגים" תעשייתיים, אלא משלימה את הצורך הפסיכולוגי והחברתי ביצירה ושיתוף, נוכל להחזיר לחדר המשפחה את תפקידו המסורתי. כור ההיתוך של הדורות.
כדי להצליח ב"החזרת עטרה ליושנה" רצוי להתחיל מוקדם יחסית, בגיל הצעיר ביותר בו היכולות המוטוריות של הילד מספיקות להתנסות במלאכת יד ללא תסכולים חמורים. כדאי להמשיך ולא להסתפק רק במה שעושים בגן. אלא להמשיך ולפתח את הדמיון ואת הכישורים בגילים מבוגרים יותר. העידוד לשם כך יכול להגיע מעבודה משותפת של ההורים או הסבים עם הילד. אך לא די ברצון טוב מצד האם/סבתא וכדאי לרענן את המיומנויות הרלוונטיות לפי שמאתגרים את הילד. במילים אחרות, כדאי שהמבוגר/ת שרוצה לפתוח לילד את חלון ההזדמנויות לחוויית היצירה תעבור בעצמה את התהליך פיתוח המיומנויות והדמיון (כן, כן מתייבשים עם השנים) במלאכת יד יצירתית, תרענן ידע שאולי לא היה בשימוש עשרות שנים, ותיחשף לחדוות העשייה בקבוצה קטנה. חוויה כזאת מציעה סדנת היצירה של תמר אלידע, המנהלת חוגים לילדים, למבוגרים ולקבוצות מעורבות של ילדים בליווי הוריהם.


תמר אלידע
יצירה בכיף!
נהנים מהתהליך – גאים בתוצאה!
054-3001344

אהבתם?

תגובות (לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות)

  • 1
    קריאה מרגשת
    מרגש לקרוא את מה שכתבת. בשנות ה-30 היה למשפחתי מפעל נעליים בתל אביב. המכונות החליפו את הצורך במפעל, אבל גם העלימו את ה"טאץ`" האישי
    יעקב   (30.6.2010)
  • 2
    כל כך נכון
    אין כמו הכיף של ליצור ולבטא את עצמך. חשוב להקדיש לזה זמן, זה ממש זמן איכות. אני הולכת לחוג תפירה וזה ממש נהדר לחזור הביתה עם תוצרים מעשה ידי
    אורית   (30.6.2010)
  • 3
    חזרה לערכים בסיסיים
    בשורה התחתונה, הערכה עצמית של ילדים (ואנשים בכלל) מבוססת על היכולת לעשות דברים לא טריוויאליים. תרגול ורכישת מיומנויות מסוג זה היו בעבר מרכזיים בחינוך ובמסגרת הלכידות המשפחתית. טוב לדעת שיש מי שעדיין מטפח את הערכים האלה.
    יהודה   (30.6.2010)
  • 4
    תגובה
    מורה נהדרת ושיעור שמחזיר עטרה ליושנה
    מירית   (4.7.2010)
  • 5
    מורה נהדרת ושיעור המחזיר עטרה ליושנה (ל"ת)
    מירית   (4.7.2010)
  • 6
    כתבה מרתקת
    מדוייקת נכונה ונעימה לקריאה.
    איילה ארבל   (8.8.2010)
בניית אתרים