שיעורי שירה ופיתוח קול הם עולם ומלואו. עם מורה טוב, תלמיד יכול למצוא את עצמו לומד ולומד שנים – כשהאופקים רק מתרחבים, והשאיפות עולות
פיתוח קול: הראי אל הנפש - מאמר בשני חלקים
.
נקודת המוצא היא שהקול שלנו הוא ראי אל הנפש. כל אחד מאיתנו נולד עם גוון קול שונה, אם הגייה שונה, שירה שונה, נשימה מעט שונה... וזה הייחוד שלנו.
תלמידים רבים חוששים לקראת התחלת התהליך של פיתוח קול – האם ישנו לי את הקול? אני אוהב אותו כמו שהוא, אותנטי... יהיה לי סאונד אופראי כזה פתאום? אני אמשיך להינות לשיר כמו שעכשיו אני נהנה?
רמת ההתערבות של מורה טוב תהיה בדיוק במינון הנכון על מנת שהצליל הטבעי והאהבה של התלמיד אל השירה והמוסיקה ישארו בעינם, ועם זאת יאפשרו לו להתפתח.
אם ככה - מהו פיתוח קול?
פיתוח קול הוא דרך לאפשר לאדם להרחיב את היכולות הווקאליות והשליטה הקולית שלו על מנת שיוכל להביע את עצמו בצורה טובה, מודעת, מדויקת, בריאה ועמוקה יותר. שתי הסיבות הנפוצות בשבילן אדם הולך ללמוד פיתוח קול הן :
א. תיקון בעיות וקשיים ווקאליים
ב. הרחבת השליטה ויכולת ההבעה (טכניקה, הגשת שיר וטקסט, עמידה על במה, עבודת מיקרופון, פיתוח שמיעה מוסיקאלית והרחבת ידע מוסיקאלי ועוד)
היום אתמקד בסעיף א – "תיקון בעיות וקשיים ווקאליים" (הרחבת הסעיף השני בנושא "הרחבת השליטה ויכולת ההבעה" תפורסם בהמשך)
דוגמא לתהליך עבודה של תיקון : בעיית אינטונציה (דיוק צלילי)-
ישנם תלמידים המגיעים אליי כשיש להם בעיות של זיופים (בעיית אינטונציה). במהלך הפגישות שלנו-
א. אנסה לאבחן מתי זיופים אלו קורים (סופי משפטים, צלילים גבוהים, צלילים נמוכים ועוד).
ב. מהי הסיבה להיווצרותם (שמיעה, חוסר שליטה באוויר בשירה אוורירית מדיי, לחץ ומתיחה לא טובים למיתרי הקול ועוד)
ג. בהתאם לאבחון והתובנות הנ"ל אתאים לתלמיד תרגילים שונים שישנו את ההרגל שלו ויפתחו לו הרגל חדש לשירה שתהיה לו בריאה, נוחה ומדייקת, שתפתור את בעיית הזיופים. בנוסף, ניישם את ההפקה הקולית המתוקנת על שירים שונים. בתהליך מסוג זה, בו פותרים בעיות על ידי הבנה ותרגול, מפתח התלמיד מודעות לגופו ולשירה שלו ורוכש כלים להמשך שיאפשרו לו להקשיב ולתקן את עצמו לבד.
* אורך התהליך משתנה בין תלמיד ותלמיד ואינו מדיד. הוא תלוי ביכולות של התלמיד, בהשקעה וברמת השאפתנות שלו.
דוגמאות נוספות לבעיות הפקה קולית שעשויות לעלות אצל תלמידים שונים –
• קושי ב"קצוות" של המנעד (סך הכל הצלילים אותם יכול לשיר אדם X) – צלילים נמוכים או גבוהים שלא מופקים טוב (מאופיין בקול אוורירי מדיי, צעקות, לחץ או סאונד לא טבעי כזה או אחר) או מנעד מצומצם
• חוסר שליטה בוויסות האוויר (משפטים קצרים מחוסר אוויר, כאב ראש אחר זמן קצר של שירה, קול אוורירי מדיי או לחוץ, צלילים רועדים מחוסר תמיכה ו/או אוויר ועוד)
• תנועות לא טובות של המיתרים או של חלל הפה (יוצר סאונדים צרודים, לחוצים ולא מדויקים)
• דיקציה (הגייה) לא נכונה
• ועוד.
בהרבה מהמקרים הנ"ל (ובמקרים נוספים שלא צויינו) השירה ה"לא מתוקנת" גם אינה בריאה. תלמידים רבים שבאים ל"תיקון" מתלוננים על צרידויות לאחר משך זמן מסויים של שירה, התעייפות קולית זו או אחרת ואף כאבים לעיתים. לטווח הארוך, אדם שישיר הרבה בצורה שאינה בריאה עשוי לגרום נזק למיתרי הקול שלו.
חשוב לציין שלא כל תלמיד שמגיע בתחילת תהליך העבודה מודע לקשיים הווקאליים שלו. לעיתים אנו מורגלים בדבר ברמה כל כך בסיסית, שאינינו מודעים לעשייה אחרת. במצב מעין זה התלמיד יעבור קודם כל תהליך של מודעות – להפקה הקולית שלו ולסאונד שלו – ורק אז יעבור תהליך של שינוי ההרגל – דרך הבנת המצב ובחירה לשנותו.
ובכל זאת, הכרחי להזכיר ולהדגיש ששירה אינה מורכבת מהצד הווקאלי באופן בלעדי – כאשר אנו שומעים זמר שמרגש אותנו, הסיבות יכולות להיות שונות – הוא מחובר אל הטקסט ומגיש אותו בצורה מרגשת, הוא מפגין ביטחון, רוגע, אנרגיה על הבמה, יש לו הרבה גוונים ויכולות קוליות גבוהות וכו'.
כמורה יש באפשרותי להעניק הרבה לתלמיד – טכניקה ווקאלית, עבודת טקסט והגשה, עבודת מיקרופון והופעה, שיפור ופיתוח השמיעה המוסיקאלית, היכרות עם סגנונות מוסיקאליים נוספים ויכולת לשיר בז'אנרים אחרים (פופ, רוק, מחזות זמר, מוסיקת עולם, ג'אז ועוד) לימוד נגינה על פסנתר/קלידים (לצורך ליווי שיר באופן עצמאי, תוך כדי שירה), הלחנה וכתיבת טקסטים, עבודה על אילתור (ג'אז) ועוד, ועוד...
אולם, כאמור מעלה – לכל תלמיד נפש אחרת ודרך שונה להביע אותה, וכאשר תלמיד מגיע – אין שיטה כוללנית להתמודדות איתו. בהתאם לסגנונו המוסיקאלי, יכולותיו הווקאליות והשפה האישית שלו תותאם דרך שתדאג לפתח אותו בכיוונים השונים תוך כדי שימוש בכלים השונים.
(מאת : נועה ענוה, מורה לפיתוח קול, פסנתר וקלידים. מאמר המשך יפורסם