בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> הורות ילדים וגיל הרך > להושיב או לא להושיב? זאת השאלה!

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

הורות ילדים וגיל הרך

להושיב או לא להושיב? זאת השאלה!

"הוא כבר מנסה להתרומם לישיבה בעגלה", "בישיבה יותר נוח לה-הידיים שלה פנויות לשחק", "ככה הוא רואה יותר טוב את העולם"...

במסגרת עבודתי עם הורים ותינוקות, אני שומעת משפטים כאלו כל הזמן. אנו כהורים דואגים כל כך לקטנטנים שלנו, ורוצים להקל עליהם ולעזור להם בכל- גם להתפתח.

אך האם אנו עוזרים להם בכך שאנו מושיבים אותם לפני שלמדו להתיישב בעצמם?
המאמר קיבל את הציון: המאמר להושיב או לא להושיב? זאת השאלה! קיבל את הציון 5.0 כוכבים  נצפה: 1151  |  דורג: 3
דרג מאמר זה
להושיב או לא להושיב? זאת השאלה!

"הוא כבר מנסה להתרומם לישיבה בעגלה", "בישיבה יותר נוח לה-הידיים שלה פנויות לשחק", "ככה הוא רואה יותר טוב את העולם"...

במסגרת עבודתי עם הורים ותינוקות, אני שומעת משפטים כאלו כל הזמן. אנו כהורים דואגים כל כך לקטנטנים שלנו, ורוצים להקל עליהם ולעזור להם בכל- גם להתפתח.

אך האם אנו עוזרים להם בכך שאנו מושיבים אותם לפני שלמדו להתיישב בעצמם?

תינוק אמור להתיישב לבדו לאחר ששכב בנוחות על הבטן, למד להתהפך והחל לעלות על שש (או אף החל לזחול על שש). טווח הגילאים הממוצע לכך הוא 7-10 חודשים ותלוי בשלבי ההתפתחות הקודמים.
ישנן 2 דרכים לעבור לישיבה:
1. מעמידת שש הנעת הטוסיק אחורה והצידה מעבר לעקב, עד הרצפה. בשלב הבא ינתק גם את ידיו מהרצפה.
2. בשכיבה על הצד, דחיפת היד את הרצפה כך שפלג הגוף העליון מתרומם והתינוק נשען על יד אחת בישיבה. בשלב הבא ינתק את היד מהרצפה.

כאשר אנו מושיבים תינוק שאינו יודע להתיישב בעצמו, אנו עלולים לפגוע בהתפתחותו התקינה:
• תינוק שיושב כאשר גופו אינו מוכן לכך ושריריו אינם חזקים מספיק כדי לתמוך בצורה נכונה בשלד במנח הישיבה, מפעיל עומס רב על הגב. עומס זה יכול לגרום לחלוקת משקל לא נכונה ולישיבה במנח זקוף מדי או כפוף מדי. תבנית היציבה השגויה עלולה להשתרש במערכת התנועתית ותלווה אותו הלאה בשלבים ההתפתחותיים וכאדם בוגר.
• כיוון שגופו אינו מוכן לתמיכה במנח הישיבה, הוא משתמש בכוח רב ופעמים רבות מכווץ את כל גופו כדי לייצב עצמו (ניתן לראות זאת בכפות ידיים או כפות רגליים ש"מצטרפות" לכיווץ). כיווץ, מתח מוגבר ונוקשות מפריעים להמשך התפתחות תקינה, התינוק "תקוע" בתנוחת הישיבה ללא יכולת לצאת ממנה ונופל אחורה פעמים רבות כמו "בול עץ".
• תינוק שהושיבו אותו לפני שהחל לזחול עלול לדלג על שלב הזחילה. הוא נמצא במנח בו ידיו פנויות למשחק בצעצועים, הוא רואה מגבוה יותר את העולם (יחסית לשכיבה על הבטן), מדוע שירד לזחילה? מה המוטיבציה? (בשלב הזחילה רוכש התינוק מיומנויות רבות שישמשו אותו בשלבים מאוחרים יותר בחייו- ועל כן חשיבותה הרבה).
• ישנם מקרים בהם התינוק מפתח פתרון חלופי לזחילה כמו קפיצות על הטוסיק. לזחילה על הטוסיק חסרים מרכיבי תנועה חשובים שהתינוק רוכש בזחילה על שש, כמו: הצלבות הדורשות תיאום בין שני צידי הגוף, נשיאת משקל הגוף על הידיים וחיזוק חגורת הכתפיים, קשר בין פלג גוף עליון לתחתון ועוד...
• לעיתים רבות ניתן לראות שיש פגיעה במוטיבציה של התינוק ובעצמאותו. כאשר התינוק "תקוע" בישיבה ללא יכולת לצאת ממנה, כל פעם שירצה צעצוע רחוק או להגיע למקום מסויים, יצטרך לשם כך עזרת מבוגר. התינוק לומד שבעזרת בכי למשל, המבוגרים מתייצבים לעזרה ומאבד את המוטיבציה להגיע להישגים בכוחות עצמו.

לסיכום, לא מומלץ להושיב תינוקות לפני שלמדו להתיישב בעצמם.
מומלץ להמעיט בשכיבה במשטחים מוטים בהם התינוק מושך עצמו קדימה לישיבה (טרמפולינה, סלקל ועוד)
ישנם מקרים בהם נושיב את התינוק למשך זמן קצוב, למשל לשם האכלת מוצקים. במקרים אלו נשתדל להטות את המשענת.

לשאלות כאלו ורבות אחרות אשמח לתת מענה במסגרת סדנאות ליווי התפתחותי או במפגשים פרטיים לפי הצורך.
אהבתם?

כתבות נוספות ממדור הורות ילדים וגיל הרך

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים