תמציות הפרחים של ארץ-ישראל מציעות דרך אחרת למיצוי הפרחים. חלק מהפרחים הגדלים במדינת ישראל הם פרחים מוגנים בחוק ולכן אסורים בקטיפה. האתגר שעמד בפנינו הוא להשתמש בדרך אחרת למיצוי אנרגיית החיים של הפרח, כזו שלא יהיה צורך לקטוף את הפרח ולעבור על החוק.
על תמציות הפרחים של ארץ ישראל
השימוש בתמציות פרחים אינו חדש, הוא קיים מאות שנים. הרמב"ם היה אחד מהמרפאים שלמד ממורו איבן הזוהר כי לחומרים יש יכולת ריפוי סגולית (אנרגיה). בכתביו ניתן ללמוד כי הרמב"ם הבין שצמחים אינם פועלים רק ברמה הביוכימית אלא יש להם השפעה גם על הרבדים האנרגטיים של הגוף, שהם מעבר לגוף הפיזי (ההילה) ורמת התא הבודד ומשפיעים לטובה על האיזון גוף-הנפש.
במאה העשרים, לפני שבעים שנה, גילה מחדש ד"ר אדוארד באך, דרך שימוש באנרגיית פרחים הגדלים באנגליה ,את דרך המיצוי הקלאסית (מים, פרחים וברנדי). כמרפאים גדולים לפניו, האמין באך בפשטות ושבריאות טובה היא תוצאה של הרמוניה פיזית, רגשית ומחשבתית. אולם למרות שקיימים בעולם תמציות פרחים נוספות כגון: תמציות פרחי קליפורניה ותמציות פרחי אוסטרליה, מוטב להשתמש בתמציות פרחים לריפוי אנשים, מצמחים הגדלים בקרבת מקום המגורים שלהם. הסיבה לכך היא שגם הצמחים וגם בני האדם החיים באותו המקום חולקים את אותה הסביבה ונמצאים בהרמוניה בינם לבין עצמם. זו הסיבה שבגינה נוצרו תמציות החיים מפרחי ארץ-ישראל.
תמציות הפרחים של ארץ-ישראל מציעות דרך אחרת למיצוי הפרחים. חלק מהפרחים הגדלים במדינת ישראל הם פרחים מוגנים בחוק ולכן אסורים בקטיפה. האתגר שעמד בפנינו הוא להשתמש בדרך אחרת למיצוי אנרגיית החיים של הפרח, כזו שלא יהיה צורך לקטוף את הפרח ולעבור על החוק.
דרך המיצוי הקלאסית של ד"ר אדוארד באך נחלקה לשתיים קטיפה ובישול. בפשטות ביום שמש בשעות הבוקר המוקדמות לקטו את הפרחים אותם אתם רוצים למצות והניחו אותם בתוך צלוחית זכוכית המכילה מים מינרלים והשאירו אותם בשמש למשך 3 שעות.
הוציאו את המים, סננו את הנוזל דרך פילטר לתוך בקבוק זכוכית בצבע ענבר והוסיפו בדיוק את אותה הכמות של ברנדי למים, כתבו את שם הפרח על הפקק, בדיו שאינה נמחקת והרי לכם תמצית פרחים. הבישול דומה למיצוי רק שהוא מתייחס לענפי עצים עם פריחה ולא לצמחי-בר. התהליך כולל איסוף ענפים, הרתחה ובישול על אש קטנה למשך חצי שעה. לאחר הקירור התהליך דומה למיצוי באור שמש.
תהליך המיצוי של תמציות פרחי ארץ-ישראל כפי שהזכרתי קודם שונה לגמרי. מתוך רצון לשמור על הטבע כפי שהוא, אנו משתמשים באמבטיה של קריסטל הנקראת גאודה. בתוך האמבט נמצאים באופן טבעי מאות קריסטלים של קוורץ שקוף שכל מה שבא איתם במגע מועצם. ואז כאשר הגאודה מלאה במים אין צורך לקטוף את הפרח, אפשר לקרב את הגאודה אליו ולהשאיר אותה לצידו של הפרח עד שאנרגיית החים שלו תועבר במלואה. הליך קסום זה יוצר הרמוניה בין ארבעת האלמנטים, היקום, האדם והפרח ויוצר תמצית הרמונית שאין בה קורטוב של פגיעה לא בצמח ולא בסביבה.
הליך זה הוא הכרחי לדעתנו באזור טעון באלימות כמו המזרח התיכון, ומאפשר לתמציות הפרחים המופקות באופן זה לטפל במגוון האתגרים העומדים בפנינו בעתיד הקרוב.
כל אחד יכול להכין תמציות פרחים, אך האתגר אינו נמצא בהכנה אלא ביכולת לקבוע מה הן תחומי ההשפעה של כל תמצית. למרות שלאנשים יש את היכולת לזהות את התכונות הללו כמה בורכו ביכולת מיוחדת לעשות זאת. האדם בעל היכולת המיוחדת יכול ליצור קשר דרך מדיטציה עם צינור המידע האוניברסאלי ולתעל את המידע להסבר רשום ומפורט על תכונותיו של הפרח.
כמות עצומה של עזרה ניתנת לאדם העוסק במלאכה זו, תארו לעצמכם שמתוך 100 הפרחים המרכיבים את ערכת התמציות, כמה מהם נדירים מאוד בתפוצתם וקשים לאיתור. למעט פרח אחד, לא היה יום בו יצאתי לחפש פרח שרציתי להכין ממנו תמצית פרחים שלא מצאתיו, למרות שאין הוראות מדויקות כיצד להגיע אליו. פעם אחת בלבד לא מצאתי פרח שחיפשתי, אך הבנתי שלא הייתי אמור למצוא אותו אלא פרח אחר, משום שבהמשך הדרך מצאתי פרח אחר אירוס שחום.
אופן הפעולה
תמציות הפרחים של ארץ-ישראל יכולות לעזור לאדם מצד אחד לשמור על מודעותו ועל האינטואיציה המכוונות אותו אל יעדיו, מצד שני לעזור לאדם במצבים קשים בחייו להתמודד עם האירועים, מחשבותיו ורגשותיו ולהתאושש במהירות.
והנה מה שבאך אמר בתרגום חופשי על תפקודם של תמציות הפרחים:
"להעלות את התדר שלנו ולפתוח את יכולת הקליטה שלנו לקבלת העצמי הרוחני שלנו, להציף את טבענו עם מעלה ייחודית, ולשטוף החוצה מעצמנו את החסרונות שגרמו לחוסר איזון. הן מסוגלות כמו מוסיקה נפלאה, או כמו כל דבר המרומם אותנו והמעניק לנו השראה, להרים את טבענו האמיתי ולקרב אותנו לעצמנו ובעצם הפעולה הזו, להביא לנו הקלה ושלווה מסבלנו. הן מרפאות לא על ידי תקיפת המחלה, אלא על-ידי הצפת הגופים עם רטיטות יפהפיות של טבענו הנעלה שבנוכחותם כל מחלה נמסה כמו פתית שלג ביום שמש."
גורודס שכתב את הספר flower essences תיאר דרך הפעולה של תמציות הפרחים. כאשר התמצית נספגת לגוף דרך העור ראשית היא חודרת אל מחזור הדם. שם היא ממקמת את עצמה בין כלי הדם למערכת העצבים ונוצר זרם אלקטרו-מגנטי שנוצר מהקוטביות של שתי המערכות, הדם ומערכת העצבים. שם התמצית זורמת אל המרידיאנים, המקשרים בין הגופים האנרגטיים לגוף הפיזי ושם תמצית הפרחים מועצמת החוצה אל הצ'קרות ואל הגופים האנרגטיים העדינים ובחזרה אל הגוף הפיזי. העצמת תמציות הפרחים בתהליך מגבירה את כוח החיים של האדם ומגיעה במהירות לאזור ההשפעה בו נמצא חוסר האיזון.
בהתאם לגורודס תמציות הפרחים מנקות את ההילה שלנו כי בה נמצא מקור חוסר האיזון שלנו ומשם השיפור מחלחל אט אט אל הגוף הפיזי. בגופנו הפיזי מתקיים מבנה הדומה לקוורץ סיליקה הנמצא בתוך זרם הדם בשיער ובציפורניים. כאשר תדר תמציות הפרחים פוגע במבנה הקוורץ מתרחש תהליך הדומה לגלי רדיו הפוגעים בגביש קריסטל שברדיו וגורמים לו לרטוט ולהמיר את הרטיטות הללו לתדר אותו אנו יכולים לשמוע באוזנינו.
לנו בתמציות הפרחים של ארץ-ישראל ישנה דרך קצת שונה המסבירה את אופן הפעולה של תמציות הפרחים. לצורך ההסבר אנו נשתמש במילה רטיטות שהמקבילה לה היא תדר או תדרים. ההבדל היחידי בין חומר מוצק כגון ברזל או עץ לחומר עדין כמו תמציות פרחים הוא התדר שבהם הם רוטטים. הרטט של התמציות הוא כה גבוה עד שלא ניתן להבחין בו במכשירי מדידה מדויקים ככול שיהיו.
מכיוון שכל גוף הוא בעל תדר הרוטט בתדר מסוים כאשר מסיבה כל שהיא התדר משתנה, הוא יכול לעבור התמרה ובכך ישתנה המבנה שלו בדיוק כפי שמים בהרתחה הופכים לגז, המבנה שלהם משתנה וגם צורתם. כך גם בן-האדם כאשר הרטיטות של גופו משתנות, זמן מה לאחר מכן תהיה לזה השפעה על המבנה של הגוף הפיזי. כיוון שחוסר בהרמוניה מוריד את הרטיטות של הגוף, במקום גמישות ודינאמיות הופך הגוף לנוקשה ולפחות גמיש, ובמקרים קיצוניים במקום בו צריכה להיות
רקמה רכה צומחים גידולי פרא.
הנחת היסוד של תמציות הפרחים של ארץ-ישראל אומרת כי האדם הבריא יוכל להכיל או להעביר ללא התנגדות את כל תדרי התמציות ללא הפרעה דרך גופו הפיזי.
את ההפרעה או ההפרעות מצאנו בדרך שבה אנו חושבים, והדרך שבה אנו חושבים משפיעה על מה שאנו מרגישים ומה שאנו מרגישים משפיע על הגוף הפיזי.
תמציות הפרחים של ארץ-ישראל ממקדות את אזור ההשפעה שלהן בחשיבה של האדם. תהליך עיצוב אישיותנו מתחיל בגיל רך ביותר. כבר בשבועות הראשונים לחיינו, אנחנו לומדים לזהות את צליל קולה של אמא, האם היא מרוצה וצוחקת?, מתי היא מתרגזת? כיצד נמשוך את תשומת ליבה?. ההורים שלנו, אמא ואבא, אח"כ הגננות והמורים – מלמדים אותנו בכל רגע ורגע מה מותר ומה אסור! מה נכון ומה לא נכון! כיצד נשיג תשומת לב וכיצד נארגן שלא ישימו לב אלינו.
במשך שנות חיינו הראשונות אנחנו כמו ספוג. לומדים על העולם לפי מה שמורינו מעבירים לנו. עם הזמן אנו מאבדים את היכולת לחשוב "האם זה נכון עבורי ?," "האם אני אוהב את מה שאני עושה ?," ומפתחים את החשיבה של " אם אתנהג כפי שאמא רוצה – אמא תאהב אותי". "אם אצעק בקול הגננת תבוא מהר לראות מה קורה !", "אם אשמור על בגדי נקיים ולא אתלכלך בבוץ - אבא יהיה גאה בי !." וכך עוברות השנים ואנחנו מנסים לרצות ולהשביע את כולם – פרט לעצמנו.
כך כל המידע שלמדנו ואצרנו בזיכרוננו הופך להיות הדרך בה אנו תופסים את העולם, כאשר העולם מתנהג לפי הציפיות שלנו – אנחנו מאושרים ומרוצים. לעומת זאת כאשר העולם מתנהג באופן לא צפוי ואינו מתאים את עצמו לרצוננו – אנחנו אומללים.
תמציות הפרחים מראות לנו כמה סבל ופחד קיימים במחשבות שלנו. כאשר אנו מזדהים עם מחשבה כשלנו וכאמיתית, כאשר היא מתנגשת עם מציאות שונה מחשיבתנו נוצר קונפליקט בין מה שקורה לבין מה שאנו רוצים שיקרה. תמציות הפרחים של ארץ ישראל מראות לנו היכן השיבוש נמצא לא במה שקרה (לא בעבר שלא ניתן לשנותו) אלא בדרך שבה אנו חושבים, מאמינים ובפרושים שאנחנו נותנים למציאות. תמציות הפרחים הם מורי דרך לחזרה ל"אני" המקורי הפשוט והיפה שהיה ועדיין נמצא בנו לפני שאימצנו את חשיבתם של הסובבים אותנו ושללנו את המציאות.
האבחון
כפי שאמרנו קודם רבות מן האמונות שאמצנו, קבלנו אותן כמובן מאליו, הנה דוגמא לאחת מהן. בגיל צעיר הוריו של הילד אמרו לו בכל פעם שטעה כמה שהוא טיפש ולא כישרוני. כאשר הילד גדל קרוב לודאי שאין הוא אינו זוכר את האירועים הללו מעברו, או מה שנאמר לו על-ידי הוריו. אבל יתכן שמה שאמרו לו הוריו נשמר בזיכרונו (בחלק שהוא אינו מודע לו) והזיכרון והפך לאמונה (מחשבה שאכן הוא כזה). אנו יכולים לדעת על קיומה של אמונה זו כאשר נצפה בהתנהגותו של אותו אדם, ונתבונן האם התנהגותו מחזקת את האמונה שיש לו על עצמו. אדם כזה אם תוטל עליו משימה חשובה קרוב לוודאי שיטעה ויעשה שגיאות וכתוצאה מהן הוא עלול לאבד את עבודתו. החלק המתסכל בתהליך זה הוא שהאדם אינו מודע כלל לכוחות המפעילים אותו ואין הוא מבין מדוע הוא מפוטר שוב ושוב מעבודתו, ואין לו מושג כי האמונה כי הוא טיפש ולא מוצלח גורמת לו לפעול כפי שהוא פועל.
האמונה אני טיפש או אני לא מוצלח היא מחשבה. וכמחשבה אם האדם מאמין שהיא אמיתית אינה מאפשרת לטבעו האמיתי לצאת ולהתממש. דוגמא נוספת היא של ילדה קטנה שאבדה את אמא שלה בגיל צעיר, תפתח חרדת נטישה ותתקשה לקיים מערכת יחסים ממושכת כדי לא לחוות את הפגיעה העולה כאשר אנשים שהיא אוהבת עוזבים את חייה.
אנשים יוצרים לעצמם אמונות שליליות בהם הם מאמינים בכל ליבם מאין סוף אירועים אותם הם נוצרים בזיכרונם. דרך תמציות הפרחים של ארץ-ישראל מצאנו דרך לזהות אותן. כל אמונה שלילית (מחשבה שהאדם מאמין בה כי היא אמיתית באופן מודע או באופן לא מודע, כאשר היא לא), אינה מאפשרת לאנרגיית החיים לזרום בגופו ללא הפרעה, התוצאה של חשיבה כזו תבוא לידי ביטוי בקשיים, שעל פני השטח יופיעו ככעס, תסכול, שנאה, קינאה זעם וכו'.
בתמציות הפרחים של ארץ ישראל מצאנו דרך לאבחן את תבניות המחשבה המגבילות. האבחון מתבצע כאשר אדם שהוכשר לאבחן מקרב פילטר עם אחת מהתמציות הפרחים המייצגת את החשיבה החיובית, אופטימיות, לגופו של האדם. אם האדם פסימי במהותו המטפל ירגיש התנגדות לתדר הפרח וההתנגדות תורגש כדחייה על-ידי המטפל. אז אנו יודעים כי תמצית זו מתאימה לאדם ומטרתה להשיב את האופטימיות לחייו. (תמצית האופטימיות מופקת מהפרח של אירוס הארגמן).
לא ניתן לכפות על אדם לעבור שינוי (מפסימיות לאופטימיות) כנגד רצנו לכן התמציות יעילות כל עוד האדם מוכן ללכת עם רצונו בשינוי עד הסוף, ללא המוכנות אין לתמציות השפעה. היופי שבשימוש הוא שאין הוא גורם לשום נזק ושאין צורך ללמוד שנים כדי להגיעה לדרגת מיומנות גבוהה באבחון. ספרון זה מיועד לתלמידי הקורס של רמה א' ולכל מי שפרחי ארץ-ישראל יקרים לליבו.
התמציות נלקחות כתמצית אחת או כמה תמציות בבקבוק אחד, אך רק כאשר הן מתייחסות לאותו הנושא. אז לא נוצר בלבול והתוצאות יותר מדויקות ומהירות. במצבי חירום אנו משתמשים בהרכב של שש תמציות אך בדרך כלל השימוש הוא עד ארבע תמציות בבקבוק אחד.
נתן אמסטר
כל הזכויות שמורות
אתר הבית:
www.holylandessences.com