השנה החליטה אוניברסיטת בן גוריון בנגב, לצרף למערכת הקורסים הכללים שלה קורס בשיטת ריו אביירטו. צעד זה מצטרף לפתיחות הולכת וגדלה מצד מוסדות מוכרים להיחשף לשיטות ריפוי לא קונבנציונאליות. מה הסיבה להתעניינות של אוניברסיטת בן גוריון בריו אביירטו?
השנה החליטה אוניברסיטת בן גוריון בנגב, לצרף למערכת הקורסים הכללים שלה קורס בשיטת
ריו אביירטו. צעד זה מצטרף לפתיחות הולכת וגדלה מצד מוסדות מוכרים להיחשף לשיטות ריפוי לא קונבנציונאליות. מה הסיבה להתעניינות של אוניברסיטת בן גוריון בריו אביירטו? יתכן כי מדובר בטרנד ניו אייג'י החובק את פני החברה או שמא אנו עדים לשינוי תפיסתי של ממש המבשר את תחילתו של עידן חדש? את סיבותיה שומרת האקדמיה לעצמה, אך התוצאה היא שבסמסטר סתיו האחרון, שמונה עשר סטודנטים מפקולטות שונות, השתתפו בקורס ריו אביירטו באוניברסיטה וקיבלו על כך נקודות זכות.
שיטת ריו אביירטו (הנהר הפתוח), הינה שיטת גופנפש שנוסדה בשנות השישים, על ידי הפסיכולוגית הקלינית מריה אדלה. אדלה חקרה דרכים פסיכו פיזיות (גופניות – נפשיות) שונות במטרה לעודד ולאפשר התפתחות הרמונית של האדם עם עצמו וסביבתו. אדלה הבינה כי על מנת להגיע למימוש הפוטנציאל הגלום בכל אחד מאיתנו, לא די לחקור את הנפש באמצעות כלים מילוליים, אלא יש לאפשר לגוף להיות שותף פעיל ואף המוביל בתהליך זה. על כן, בכדי לחוות את חיינו בצורה הרמונית יותר, שיטת ריו אביירטו היא שיטה המציעה למתרגלים מגוון עשיר של כלים בלתי אמצעיים: תנועה, נשימה, קול ומגע.
המפגש בין שיטת גופנפש גמישה וזורמת לנוקשות האופיינית לאקדמיה, היה מרתק. במהלך הסמסטר חוו הסטודנטים מפגש שבועי של תנועה, מוסיקה, קול ומגע ורכשו כלים שונים שסייעו להם להתמודד בצורה טובה יותר עם הלחץ והמתח הכרוכים בקבלת התואר. שיתוף הפעולה המוצלח בין ריו אביירטו לאקדמיה הוכיח כי בכדי לעמוד בצורה יעליה ומוצלחת בדרישות האקדמאיות, זקוקים הסטודנטים לפורקן גופני ונפשי המתממש בריו אביירטו.
אחת הסטודנטיות בקורס כותבת: "הגעתי לריו אביירטו די במקרה. חיפשתי קורס כללי שמשתלב לי עם המערכת, ואחרי ששאר הקורסים לא מצאו חן בעיני, מצאתי את עצמי בריו אביירטו.
שני השיעורים הראשונים היו מוזרים. לעשות תנועות משונות באמצע חדר מלא אנשים שאני לא מכירה היה כל כך מגוחך, שבדקות הראשונות פשוט התאפקתי שלא לצחוק. אבל אז ככל שהשיעור הלך והתקדם הצלחתי לצאת מהמבוכה ולזרום איתו.
במהלך הסמסטר מצאתי את עצמי נהנית יותר ויותר מכל שיעור, עד שהגעתי למצב שממש חיכיתי שיגיע כבר יום שני. השעה וחצי הזו הייתה כמו נווה מדבר שהיה מנותק מהעולם היומיומי שלי, נווה מדבר שמאפשר להתחבר לצד יותר פנימי, אישי, וראשוני בי. פתאום היה אפשר לצלול פנימה לתוך הליבה הייחודית שלי שכל כך מטושטשת ודהויה במהלך היומיום, וממש להרגיש אותה. כמובן שחוויית האינטראקציה והמגע עם המשתתפים האחרים הוסיפה מאוד. זו פשוט קבוצה של אנשים שמכל פן קונבנציונלי של בחינה זרים לי לחלוטין, אבל מצד שני אני מרגישה חיבה וקרבה מיוחדת אליהם כתוצאה מהחוויה המשותפת שאני עוברת יחד איתם כל שבוע. זוהי סיטואציה שמעולם לא הייתי בה והיא די מרתקת.
הצלילות השבועיות לליבה הוכיחו את עוצמתן ויעילותן במהלך הסמסטר. דוגמא אחת לכך היא שברגעים של מתח הצלחתי לנתק את עצמי לרגע מהסיטואציה ולהתחבר למוסיקה ששמעתי, דבר שהוריד מהמתח שחשתי. בנוסף, הצלחתי ליישם מסקנות ותובנות שהגעתי אליהן במהלך השיעור בחיים האישיים שלי.
בעקבות השיעורים הצלחתי גם להתחבר לפן התנועתי שבי. בהרבה מקרים בהם ברירת המחדל היא עמידה או ישיבה סטטית, מצאתי את עצמי מחליפה את הסטטיות הזו בתנועה, גם אם זו רק תנועה קטנה. התזוזות האלו מקושרות אסוציאטיבית אצלי למצב בו אני נמצאת במהלך השיעורים, כך שלמעשה הדבר שקול לקבלת מנות קטנות של נווה המדבר המוזכר מעלה.
אני מרגישה שהקבוצה שלנו עברה גיבוש במהלך השבועות הללו, והגיעה למקום בו לכולם נוח עם עצמם ואחד עם השני במפגשים, כך שבאמת חבל שהקורס מסתיים בנקודה זו. נהניתי מאוד, וזו הייתה חוויה מיוחדת במינה".
בשנת הלימודים הבאה יפתח קורס ריו אביירטו נוסף באוניברסיטת בן גוריון ותקוותי היא שיותר אוניברסיטאות יפנימו את הרווח העצום שיכולה להעניק השיטה לתלמידיה והיא תשולב באקדמיות המובילות בישראל.
ועד לשנת הלימודים הבאה, ניתן להצטרף לכל אחת מהקבוצות הפעילות ברחבי הארץ ולהעשיר את חייכם בתנועה, מוסיקה, השראה ויצירתיות.