ביוגה סוטרות של פטנג`לי נאמר: yogash chitta vritti nirodhah (מסנסקריט): יוגה היא השקטת גלי התודעה.
היוגה שאותה אנו מכירים ומתרגלים בשיעורי היוגה מורכבת בעיקר מתנוחות גופניות (אסאנות) אבל האמת היא שהיוגה רחוקה מלהיות עוד שיעור התעמלות. היוגה היא, בעצם, תורה שלמה שמטרתה, בין היתר, השקטת גלי התודעה באמצעים שונים.
מהי
יוגה?
מה המטרה של כל זה?
ביוגה סוטרות של פטנג'לי נאמר: yogash chitta vritti nirodhah (מסנסקריט): יוגה היא השקטת גלי התודעה.
היוגה שאותה אנו מכירים ומתרגלים בשיעורי היוגה מורכבת בעיקר מתנוחות גופניות (אסאנות) אבל האמת היא שהיוגה רחוקה מלהיות עוד שיעור התעמלות. היוגה היא, בעצם, תורה שלמה שמטרתה, בין היתר, השקטת גלי התודעה באמצעים שונים.
אשטנגה יוגה – 8 זרועות
היוגה הינה תורה שלמה המורכבת מ 8 זרועות (בסנסקריט:אשטנגה יוגה ) שהם הם התרגול הכולל של היוגה אותו אנו צריכים לתרגל על מנת למטרת העל של היוגה שהיא שחרור נפשי או הארה ממה שנחשב בעיני היוגה כבעיה העיקרית בעולמנו שהוא הסבל.
השלבים הללו הם:
1.) יאמה ("עשה")
2.) ניאמה ("אל תעשה")
3.) אסאנה (תרגול פיזי)
4.) פראנאימה (תרגול אנרגטי, נשימות)
5.) פרטיהרה (התכנסות החושים)
6.) דהרנה (ריכוז)
7.) דהיאנה (התבוננות) – את שלשתם ע"י מדיטציה
8.) סמדהי (הארה)
שיעור יוגה להלכה
מכיון שבזמן שיעור יוגה זמננו מוגבל וכן העמקה ביוגה הינה תהליך אין סופי, בשיעורי יוגה נתרגל את התרגול הגופני של היוגה שנקרא hata yoga (האטה יוגה) ובו אנו מתרגלים את האסאנות, תרגילי הנשימה (pranayama), תרגול של התבוננות בין האסאנות (samastiti) וכן תרגול הרפיה (savasana).
גישות שונות
תרגול היוגה הועבר בהודו מגורו אחד לשני עד שהגיע למספר מסטרים גדולים הידועים היום במערב:
סוואמי שיווננדה שייסד את שיטת שיווננדה.
פטסאבי ג'ויס – מייסד שיטת אשטנגה.
ט.ק.וו דסיקשר – מייסד הויני יוגה.
ב.ק.ס איינגר – מייסד שיטת איינגר.
וכמובן שיש עוד הרבה שיטות וגישות שמקורן בארץ או בהודו ואותן לא הזכרתי כאן מקוצר היריעה.
התורה עליה נסמכות כל השיטות הינה אותה תורה והכתבים הם אותם כתבים. השוני הינו בגישת הלימוד ובקצב השיעור, שימוש באביזרים וכו' .
תנוחות היוגה הינן אותן תנוחות בכל הגישות עם שוני לעיתים בשמות ובתנוחות שהן יותר או פחות נפוצות בשיטה זו או אחרת.
ויני יוגה - תרגול היוגה על פי דסיקשר
ויני יוגה מדגישה את חשיבותו של מצבנו הנוכחי בעת שאנו ניגשים לתרגל – השעה ביום, מצב רוחנו ומצבנו הגופני. הגוף משתנה מיום ליום, הסיבות לכך הן רבות ומגוונות. על כן, בגישת הויני יוגה, נתחיל את האימון בתנועות קלות ופשוטות ונלווה את התנועה בתיאום מלא עם הנשימה (השאיפה והנשיפה). בדרך זו אנו גם מצליחים לגייס את המחשבה וליצור ריכוז ונוכחות. לאט לאט הגוף יהיה מוכן לשהיה בתנוחה. כאשר זה קורה השהיה בתנוחה היא חוויה מיוחדת מאוד. לכן על מנת להשיג תוצאות טובות אין למהר להכנס לתנוחה אלא לעשות זאת לאט ובהדרגה. השהיה באסאנה צריכה להיות בעל איכויות של יציבות מחד ונינוחות מאידך. (יציבות ונינוחות ( Stiram sukham= . מצב זה הוא מצב של ניגודים – מצב נוקשה אך נעים ונוח. ואכן, הגדרה נוספת למילה yoga היא איחוד. בהשגת היציבות והנינוחות בתנוחה אולי נוכל לחוות את התחושה הייחודית של מצב שהוא הרמוניה ושלמות וזוהי שאיפתנו.
לכולנו
היוגה בהחלט אינה מתאימה רק לאלו שהולכים לחדר כושר ונמצאים בכושר שיא.
תרגול יוגה יכול לתרום לכל אדם בכל מצב של יכולת גופנית או תקופה בחיים (הריון ולאחר לידה, התאוששות מפציעות, מגבלות פיזיות, מחלות כרוניות וכו'). בהוויתה היוגה היא בעלת אופי טיפולי וניתן לכוון אותה לאנשים בריאים או לאנשים שצריך להביא אותם לכיוון של בריאות.
כמו שראינו במאמר, מטרות היוגה הינן מגוונות: החל בפן הפיזי של היוגה, ממשיך בפן האנרגטי, ומסתיים בפן הרוחני. לכולנו היכולת והאפשרות לחוות את כל אלו ולהתחיל במסע של היוגה שתחילתו בתרגול גופני פשוט ומותאם ליכולותנו וסיומו בהשגת האושר שלנו ושלמותנו הנפשית והרוחנית.
הכותבת: מירב לב גולדברג, מורה ליוגה בשיטת הויני יוגה ויוגה לנשים בהריון ולאחר לידה. מלמדת אוכלוסיות בכל הגילאים ובכל מצב גופני, באיזור השרון וצפון תל אביב. שיעורים קבוצתיים ופרטניים.
(בהכנת המאמר נעזרתי במאמר מאת רחל זולברג.)