בשנים האחרונות תופסים חוגי שחיית התינוקות מקום של כבוד בתרבות הפנאי.
מאמר זה בא לתת רציונל מדוע שווה להגיע ולקפוץ למים...
המים החמימים הם מדיום נפלא העוטף ומכיל את התינוק והוריו. במים מתאפשר המגע הבלתי אמצעי ביותר המזכיר לתינוק תחושת חמימות מן הבטן תוך חיבוק והובלה של ההורה.
תחושת ה"ביחד" מתעצמת באמצעות התנועה הזורמת במים החמימים. יש לציין שגם הורים שאינם יודעים לשחות יכולים ליהנות מן הפעילות שנעשית במים הרדודים, וחלקם מתחברים למים בעקבות ילדיהם...
המטרה ההתפתחותית.
לכל קבוצת גיל החל מחודשיים וחצי מיומנויות על רצף התפתחותי שנשאף לשכלל ולשפר באמצעות תרגילים המגרים את מירב החושים של התינוק.
בשל העדר כוח הכבידה התינוקות מסוגלים להתנועע במים באופן חופשי ובטווחי תנועה מגוונים יותר מאשר היבשה בה הם "כבדים" על עצמם ומוגבלים בתנועה.
הפעילות בגילאים הצעירים שעד הליכה, תתמקד בהחזקת הראש והגו, חיזוק חגורת הכתפיים, מיקוד הראייה, שיפור הקואורדינציה ועידוד לקראת ישיבה, זחילה והליכה. כל זאת באמצעות פעילות חוויתית ותומכת מצד המנחה.
הסביבה החמימה והאווירה השמחה, הצבע והצלילים מעודדים ומגרים לפעילות אפילו תינוקות והורים שחדוות התנועה איננה באה להם בקלות.
לתינוקות המאחרים בהתפתחות או הסובלים ממגבלה כל שהיא, התנועה ההרמונית במים תהווה כר מדהים ותומך במיוחד להתפתחות ולשיפור היכולת.
לאחר גיל ההליכה כאשר יכולותיו התנועתיות של התינוק מפותחות יותר, נכוון את הפעילות לחיזוק מערכת השרירים, הנשימה, שיפור הקואורדינציה ובמיוחד הביטחון העצמי. בשלב זה נתחיל בפעילויות טרום
שחייה. שלב ההסתגלות למים.
אצל תינוקות צעירים עד גיל 4 חודשים בערך קיים רפלקס עצירת הנשימה במגע עם המים. הכנסת הראש ואפילו צלילה מתבצעת אצלם בטבעיות.
את התינוקות המתחילים לאחר גיל זה, נלמד להחזיר אויר ולנשוף בועות. בתהליך לא ארוך לומד התינוק לשהות עם הפנים בתוך המים לפרקי זמן קצרים. עם הזמן נלמד אותו להתקדם במים ואף להוציא את הראש לנשימה ולהתהפכות על הגב. כל זאת, על מנת לתת חופש תנועה, עצמאות וביטחון במים. יש לציין שהתהליך נעשה בעדינות ובהתחשבות בקצב האישי של כל זוג- הורה ותינוק.
לקראת גיל 3 מתפתחת יכולת ההתקדמות במים לכדי "צליחת" כמה מטרים בבריכה באופן עצמאי לחלוטין, דבר המשפיע מאוד על חיזוק המערכת התנועתית, מערכת היציבה והנשימה וכמובן הביטחון העצמי של התינוק ושל הוריו שחוו את התהליך יחדיו.
כל הורה לומד להכיר ולכוון את הפעילות ליכולותיו ולהעדפותיו של תינוקו שלו.
נקודה חשובה נוספת היא עצם הפעילות בתוך הקבוצה, המעודדת תקשורת בין הפעוטות ובין ההורים השותפים לתהליך. יש מקום לפרט אך יש מקום גם ל"ביחד". אצל תינוקות רבים זוהי המסגרת הראשונה בה יפגשו את בני גילם.
"להיות במים" היא באמת חוויה מסוג אחר- מרגיעה מפתחת ומאתגרת כאחד וכמו שאב צעיר הגדיר זאת באחד משעורי השבוע "השעה הקסומה של השבוע- שעה של ביחד מעולם אחר".
ענת פרקש חייטוב M.A. הכותבת- ענת פרקש חייטוב M.A. מומחית בהוראת השחייה- מכללת וינגייט\מנהלת מקצועית