בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> הורות ילדים וגיל הרך > `אמא, קיבלתי ציון לא טוב...` - מדוע שיטת הלימוד בבתי הספר כיום אינה אפקטיבית?

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

הורות ילדים וגיל הרך

`אמא, קיבלתי ציון לא טוב...` - מדוע שיטת הלימוד בבתי הספר כיום אינה אפקטיבית?

קצרצר - על יעילותה של למידה פעילה בלימוד מקצועות הליבה- אנגלית, מתמטיקה ועברית. מדובר בלמידה מהנה, המציבה את התלמיד במרכז, כשותף פעיל בתהליך הלמידה, ולא כקהל בלבד.
המאמר קיבל את הציון: המאמר `אמא, קיבלתי ציון לא טוב...` - מדוע שיטת הלימוד בבתי הספר כיום אינה אפקטיבית?  קיבל את הציון 5.0 כוכבים  נצפה: 1729  |  דורג: 1
דרג מאמר זה
`אמא, קיבלתי ציון לא טוב...` - מדוע שיטת הלימוד בבתי הספר כיום אינה אפקטיבית?


מדוע ילדינו מתקשים באנגלית? במתמטיקה? במקצועות הומניים?

כיום, נעשה ברור יותר ויותר כי הלימוד בבית הספר, ובעיקר במקצועות הליבה (אנגלית, מתמטיקה ועברית), אינו משיג את מטרותיו. במקביל, נעשית מעורפלת יותר ויותר התועלת שמקבלים ילדינו משיטות ההוראה המסורתיות.

בתי הספר כיום, מרבים לעשות שימוש בהקנייה פרונטאלית ,כזו השמה את המורה במרכז ואת התלמיד כצופה, או כקהל גרידא. מנגד, ישנה תפיסה שטורפת את הקלפים, ומציעה חלופה טובה יותר, והיא 'למידה פעילה'.


מהי למידה פעילה?

ובכן, מדובר בלמידה דרך חוויה, יצירה ועשייה. במילים אחרות- למידה בכיף...

למידה פעילה הינה דרך עוצמתית ביותר ללמידה מהדרך הפאסיבית יותר המקובלת במערכת החינוך, אשר מציבה את המורה במרכז ואת התלמיד כקהל. ממחקרים רבים ונתונים שנאספו על למידה פעילה עולה כי לשם השגת אפקט למידה מקסימלי, יש לשלב למידה פעילה יחד עם למידה כיתתית.

מחקרים בתחום חקר המוח מצביעים על יעילותה של למידה פעילה,
בעיקר בשל שלושת הגורמים הבאים:

1. אסוציאציות רגשיות: למוח יש סדר עדיפויות בעיבוד ואיחסון מידע- למידע הקשור לרגש, כגון שמחה, פחד, התרגשות, ניתנת עדיפות גבוהה יותר. זו הסיבה למשל, מדוע אנו מתקשים לזכור דבר שקר, לעומת מקרה אמיתי שחווינו. לכן, כאשר הלימוד מתבצע דרך חוויה, הומור, משחק, גילוי והנאה- המידע הנלמד מאוחסן בזיכרון הלומד בצורה מקסימלית.

2. זיכרון לטווח קצר: לאחר 20 דקות של למידה המוח מפסיק לעבד מידע בצורה יעילה בזיכרון לטווח הקצר. לכן, יש לגוון את שיטות הלמידה במהלך השיעור, על מנת שהלימוד יהיה אפקטיבי.

3. אינטליגנציות מרובות: עפ"י גארדנר, ישנן 7 סוגי אינטליגנציות. לכן, כל אדם לומד, זוכר, מעבד ומבין מידע בצורה שונה. וכך, לא ניתן ללמד את אותו החומר באותה הצורה שתהא יעילה עבור כולם. לדוגמא, יש אדם הלומד בצורה הטובה ביותר באמצעות קריאה ומירקור החומר הכתוב, יש אדם הלומד משמיעה, יש כאלה הלומדים תוך תנועה ותזוזה, יש כאלה באמצעות גרפים וטבלאות, וכן הלאה. לכן, יש ללמד ולמדוד הישגים באמצעים ושיטות מגוונים, כך שיינתן ייצוג מירבי לכלל הלומדים.

במאמר הבא- סוגי למידה פעילה: למידה באמצעות דרמה.

הכותבת, לירון שוקטי, עומדת בראשה של תכנית ההעשרה 'לומדים בסרט' :
תכנית ללימוד אנגלית בצורה חווייתית באמצעות דרמה והפקת סרטים.
אהבתם?

כתבות נוספות ממדור הורות ילדים וגיל הרך

תגובות (לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות)

  • 1
    מעניין
    כתבה מעניינת.הלוואי ומשרד החינות ישכיל הלפנים כי התוכנית הקיימת כושלת, ויש להפעיל את הילדים ולעניין אותם.
    שירלי א   (15.5.2011)
  • 2
    מזדהה עם הנכתב
    כאם לשני ילדים, בני 9 ו-13, שניהם בעלי הפרעת קשב וריכוז, והגדול בעל דיסגרפיה מאובחנת, אני בהחלט יכולה להזדהות עם הנאמר כאן, ויכולה רק לקוות שבבית הספר של ילדיי יפנימו קצת מכך גם.
    מעיין בר-ששת   (15.5.2011)
  • 3
    יופי של תוכנית!
    שדרוג וחדשנות בשיטות הלימוד הינם בגדר נדרש. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא אי יכולתם של בני הדור הקודם לתפעל מערכת ממחושבת פשוטה או מכשיר סלולארי ולעומת זאת - שליטתם המוחלטת של הילדים באלו. השיטה המוצעת כאן מהווה מהפכה תפיסתית בגישה הפרימיטיבית שלנו כהורים לילדים בזמנים חדשים ומהווה פריצת דרך באופן בו אנו מעריכים את ילדינו ואת דרך התפתחותם. יישר כח!
    הילה   (15.5.2011)
  • 4
    מעולה ונכון מאוד!
    בתור מורה במערכת אני יכולה לומר שכל מילה אמת!
    אדר מירון   (17.5.2011)
בניית אתרים