מאמר המציג את שיטת פלדנקרייז העוסקת בשיפור המודעות וארגון התנועה האנושית . המאמר מתאר את ההבדל בין האדם ושאר בעלי החיים מבחינת יכולת השיפור והלמידה , ואת השיבושים החלים בדרך והגורמים לנו להגביל את תנועותינו ואת חוויותינו .
לנוע בקלות מינקות לבגרות / מאמר מאת איתן לרנר , מורה למודעות באמצעות תנועה על פי שיטת פלדנקרייז
כמה מכם זוכרים את חווית הלמידה בינקות ובילדות ? אינני מתכוון דווקא ללמידה מול הלוח או כשצריך לחקות ולשנן , אלא זאת של הילדות המוקדמת ?
אם תתבוננו בתינוקות תוכלו להבחין במה שנראה כלפי חוץ כמשחק אינסופי : הם מנופפים בידיהם ללא יכולת של תנועה עדינה ומופרדת יותר ולא יודעים עדיין שהדבר הזה שמתעופף מול עינייהם שייך להם ובודאי עדיין לא יכולים לשלוט בו . אבל הם מרגישים משהו כמו :"משהו קורה בתחושה שלי בגב ובגוף כאשר אחר כך אני רואה את שתי הדברים האלו מתעופפים מולי " , כך חושב או חש אולי התינוק . וכך הוא יוצר בהדרגה קשר בין התחושה לפעולה מבין שזה חלק ששייך לו ותוך כדי התנסויות מכוונות וחודרות ונשנות , באמצעות משחק וגילוי עניין אמיתי -רוכש שליטה על תנועות ידיו .
זהו תהליך למידה מורכב והרבה יותר קשה מכל למידה מאוחרת יותר בחיים כגון זו של בית הספר או האוניברסיטה – זוהי למעשה הלמידה האורגנית המהווה בסיס ללמידה המאוחרת , ובסיס להתפתחות החשיבה .
תהליכים כאלה קורים ללא הרף בשנות החיים הראשונות בהם אנו במקרה עושים משהו תוך כדי משחק( כמו כשעוקבים אחר משהו עם המבט על התקרה ו.. הופ . מתהפכים על הבטן ולאחר מכן מתחילים לחפש את החויה באופן יזום וכך רוכשים שליטה) .
למרות שזהו תהליך מורכב הוא אינו קשה במובן שאולי נדמה לנו , הילד או התינוק אינם מאמצים את עצמם באופן מיותר ושאינו יעיל כמו שבדר"כ מבוגר עושה כאשר הוא לומד לפעול בדרך חדשה , הילדים משחקים וחוקרים והופכים להיות אנשי מדע אמיתיים כאשר הם משמשים גם כחוקרים וגם כמושאי החקירה .
.אגב , נסו להיזכר כמה קשה היה ללמוד לקרוא: צריך לדעת להבחין בין שמאל וימין , למעלה ולמטה ובנוסף לקשור בין תנועות העין המסתכלת לאצבע המצביעה על הכתוב והמילול של המילה ועוד פעולות שהצריכו למידה מוקדמת והכנה – מאוד מורכב.
הבעיה היא שכמעט כולנו כבני אדם לא ממשיכים את תהליך הלמידה ומאבדים קשר עם יכולת הלמידה והקלות והרווחה המלווים אותה ,בגלל מספר סיבות אפשריות : עוצרים אותנו על ידי הגבלת תנועותינו ( אל תרוץ , אל תקפוץ ואיסורים אחרים הקשורים לחקירת גופנו וסביבתנו ) , בהתאם למה שמקובל או לא מקובל בתרבות שלנו ועל פי הפחדים והאיסורים הנובעים מן ההיסטוריה האישית של אלו המגדלים אותנו . נזיפות על מעשים טבעיים שלנו כילדים גורמות להטמעה של כאב יחד עם המחשבה על חקירת עצמנו ופעולותינו וכך אנו מפסיקים בהדרגה לחפש דרכים חדשות לנוע ולפעול ומשתמשים באותם מספר תנועות ודרכי תגובה או פעולה כלפי רוב המצבים בחיים .
הסיבה השנייה האפשרית היא אולי שמבנה המח עובד כך שברגע שלומדים משהו באופן מסויים נוצרים מסלולים עצביים המחברים בין מקום למקום ןמרגע זה באופן אוטומטי אנו נפעל כך . יחד עם זאת ישנם אנשים - בעיקר מתחומי האומנות בהם נדרש תהליך מתמשך של גילוי עצמי ועצם תהליך
היצירה והביטוי תלויים בשימוש של האמן בתהליכי פעולה חדשות - שממשיכים את תהליך הלמידה במהלך חייהם גם אם לא תמיד משתמשים בגופם באופן יעיל ויצירתי יותר .
למזלנו , לאדם יש היכולת לחדש ולשפר יכולות למידה מוקדמות יותר ולהתחיל שוב ולשפר את חייהם .
בעלי חיים שונים מהאדם . מצד אחד הם לומדים מהר יותר ובפרק זמן שנע בין כמה שעות לבין כמה ימים או חדשים קצרים מאוד ( תלוי באיזו חיה מדובר ) , הם לומדים את כל הדרוש להם מעכשיו ועד לסוף חייהם , לפיכך גם תקופת התלות במגדליהם קצרה מאוד. מצד שני לאחר תקופת החניכה או הלמידה העצמית הקצרה , המוח ומערכת העצבים מאורגנים כך שלא ניתן כמעט לשנות יותר כלום , במילים אחרות – אי אפשר ללמוד כמעט שום דבר חדש.
החיסרון הגדול של האדם הוא בתקופת התלות הארוכה שלו בסביבתו במשך פרק די ארוך של חייו . יחד עם זאת בכל הקשור ליכולת לשנות וללמוד לאורך המשך חייו , יש לאדם יתרון עצום כיוון שמערכת העצבים שלנו ומוחנו בנויים כך שלאורך זמן רב וגם לאחר סיום הגדילה הפיזית , ניתן לשנות נתיבים של מידע עצבי במוח ובעצם , ללמוד .
מהי שיטת פלדנקרייז ? :
שיטת המודעות באמצעות תנועה על פי שיטת פלדנקיירז הינה שיטה ותיקה שפותחה ושוכללה על ידי ד"ר משה פלדנקרייז , ישראלי יליד תחילת המאה הקודמת אשר עסק במדע ובאומנויות לחימה . ד"ר פלדנקרייז בגלל בעיות אישיות בברכיו , החל ללמד את עצמו להבחין מה הוא הדבר אותו הוא עושה שגורם לו לכאב בברכיו ומה הוא עושה אשר מאפשר לו להתנועע ללא כאבים . תוך כדי תהליך ארוך ומורכב גילה כי הסיבות הגורמות לכאב ולהפרעה בתנועה , קשורות קשר הדוק לאופן בו הוא משתמש בגופו בזמן התנועה .
כתוצאה מן התגליות נפטר משה פלדנקרייז מבעיות הברכיים תוך שהוא מלמד את עצמו להתנועע בצורות חדשות . לאחר שיישם את ממצאיו ועבודתו גם על אנשים אחרים הסובלים מבעיות תנועה שונות ומשונות , ראה כי ניתן ליישם למעשה את שיטתו על כל אדם באשר הוא , כאשר אנשים ללא בעיות מיוחדות יכולים ללמוד כיצד לשפר את יכולותיהם ולהתנועע ופעול בצורה קלה , נוחה ולא מאומצת .
השיטה מתחקה אחר תהליכי הלמידה של התינוק והפונקציות הנלמדות והקשר של כל אלו ליכולותינו להתנועע כיום בקלות ובהנאה ולהפוך את הבלתי אפשרי והקשה לנוח ונעים לעשות.
השיעורים מועברים על מזרן או על כסא ומכילים אלפי רצפים של תנועות המרכיבות פונקציה תנועתית . (פונקציה למשל היא זקיפה של עמוד השדרה או כיפוף של עמ"ש וממנה מורכות רוב התנועות האנושיות )
השיעורים מועברים בהוראה מילולית וללא הדגמה כיוון שאין הכוונה לעשות מה ש"נכון" או שנראה נכון אלא לגלות באופן עצמאי כיצד אנו פועלים וכתוצאה מכך מה אנו באמת עושים , האם אנו פועלים באופן היעיל והמתאים ביותר למציאות שלנו כרגע .
פלדנקרייז אינה שיטת התעמלות :
בהתעמלות אנו חוזרים באופן מכני על פעולה על מנת לשנן אותה ולהפוך אותה למוכרת . בשיטת פלדנקרייז אנו מתייחסים לתנועה כאל דרך הביטוי של אופן החשיבה שלנו והתנועה נעשית תוך כדי הקשבה ורגישות כך שהמודעות לאופן התנועה מתגברת ועולם חדש/ישן של יכולות ותחושות נפתח בפנינו.
שיטת פלדנקרייז עבדה ביעילות מאז ומתמיד עם אנשים עם בעיות שונות ומקלה ואף פותרת בהרבה מקרים את הבעיות והכאבים הקשורים לשימוש לא יעיל בעצמנו .
השיטה עובדת טוב עם תינוקות ועוזרת להם לא לדלג על שלבים חשובים בתהליך הגדילה והתפתחות התנועה ולפתור בעיות שונות מוטוריות ואחרות . כמו כן עובדת השיטה עם ילדים המאופיינים על ידי בעיות למידה ולקויים שונים הקשורים לקשב וריכוז וכמובן במבוגרים עם ובלי בעיות .
מן העבר השני יוצאים נשכרים מן השיטה מוסיקאים , מנצחי תזמורות , זמרים ורקדנים כמו גם כל אדם המעוניין להתחבר מחדש למעיין היכולות המצוי בו – יכולות ההנאה מעצמנו .