בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> אלטרנטיבי > 10 עצות לבחירת מורה רוחני

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

אלטרנטיבי

10 עצות לבחירת מורה רוחני

אם שאלת את עצמך פעם "מהי חכמת הקבלה" והתחלת לחפש מקום ללמוד בו או רב מקובל שינחה אותך בדרכך הרוחנית, ודאי נתקלת בשיטות מגוונות ובמדריכים רבים והתקשית לבחור בדרך הנכונה לך. מטרתו של מאמר זה לסייע במציאת מורה רוחני ולציין מספר תנאים לבדיקה.
המאמר קיבל את הציון: המאמר 10 עצות לבחירת מורה רוחני קיבל את הציון 3.7 כוכבים  נצפה: 1  |  דורג: 41
דרג מאמר זה
10 עצות לבחירת מורה רוחני

מהו מקובל ?
10 עצות לבחירת מורה רוחני
משה שרון

אם שאלת את עצמך פעם "מהי חכמת הקבלה" והתחלת לחפש מקום ללמוד בו או רב מקובל שינחה אותך בדרכך הרוחנית, ודאי נתקלת בשיטות מגוונות ובמדריכים רבים והתקשית לבחור בדרך הנכונה לך. מטרתו של מאמר זה לסייע במציאת מורה רוחני ולציין מספר תנאים לבדיקה.
ראוי להדגיש שאין המדובר בבחירת מיסטיקן המכנה עצמו מקובל ועוסק בריפוי/ייעוץ/סגולות וקמיעות וכדומה.
ובכן, כיצד אוכל למצוא לעצמי את המדריך הנכון אל העולם הרוחני ?

1. לא רואים דבר בחיצוניות

מכיוון שמקובל הוא אדם המרגיש את העולם הרוחני בנוסף להרגשתו את העולם שלנו, וכל עיסוקו הוא מחקר פנימי, אישי ורגשי בתוך אותו עולם - לא ניתן בשום פנים ואופן לראות זאת בחיצוניות. המקובל לא צריך ללבוש בגדים מיוחדים, לגדל זקן לבן וארוך או להיות רגוע ונחמד בכדי להיות מקובל. אלו הרי סממנים חיצוניים שכל אדם יכול לעטות על עצמו.
ההיפך הוא הנכון. דווקא אם המקובל לא עוסק בסממנים חיצוניים כלשהם ולא מייחס לחיצוניות משמעות – זו אחת ההוכחות.
בחיצוניותו המורה הרוחני הוא אדם רגיל, אוכל כמו כולם, ישן כמו כולם, מתפרנס כמו כולם, מקים משפחה וכו'. אדם רגיל לגמרי.

2. עבר

"אנחנו חושבים, שרב ותלמידו הם פשוט שני אנשים, שאחד מהם מלמד את השני, כלומר מורה ותלמיד. אך רב ותלמיד- אלה הם שתי מדרגות. כלומר, ה"תלמיד" נמצא ברמה מסוימת של השגה רוחנית, וברמה גבוהה יותר ביחס אליו נמצא ה"רב", ולתלמיד יש קשר ויחס מיוחדים לדרגה עליונה זו. הודות לקשר הזה התלמיד יכול בהדרגה להיות דומה לרב ולהפוך בעצמו לרב." חוויה ושמה קבלה. הרב מיכאל לייטמן.
על פי תפיסת הקבלה, האדם לא נולד מקובל, אלא רוכש תכונה זו בעבודה פנימית מורכבת יחד עם מורו. לכן כדאי לתלמיד לבדוק מיהו מורו. סביר להניח שאדם הטוען ל"התגלות" כלשהי או אירוע חולף אחר ש"העניק" לו את הארותיו, ולא לימוד ממושך יחד עם רבו – הוא אינו מקובל.

3. יחסו לקודמיו

בהמשך לסעיף הקודם, כדאי לבדוק מהו יחסו למקובלים שקדמו לו ולכתביהם.
כל המקובלים מאז ומעולם למדו ועסקו בכתבי קודמיהם בצורה עקבית ושיטתית. אדם הלומד לפי שיטה מסוימת שאינה מופיעה במקורות, בדרך כלל בצורת שילובי שיטות שונות יחד עם חכמת הקבלה, כנראה סטה מהדרך.
מקובל אמיתי יטען תמיד כי הוא אינו מוסיף ולו מילה אחת על קודמיו ויכוון אותך אל כתביהם. "אמנם כן, לא הוספתי על רבותי ולא באתי בחדשות...שכל דברי כבר רשום וכתוב בשמונה שערים, ובעץ החיים, ומבוא שערים מהאר"י ז"ל. ולא הוספתי עליהם אף מלה אחת" הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות. אות ה'. הרב יהודה אשלג, בעל הסולם.

4. מקובל לא עוזר לאנשים

דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: פלוני חלם חלום שגרם לו לסיוטים. פלוני לא מצליח להפטר מן החלום ולשכוח אותו, והחלום משפיע על חייו עד כדי כך שהוא מפסיק לתפקד כיאות. פלוני מתחיל לשאול את עצמו מה הטעם בחייו ומספר לחברו הטוב על בעיותיו. האחרון מפנה אותו למקובל שיפתור את בעייתו. מקובל אמיתי יראה שהנשמה של פלוני התעוררה ושואלת סוף סוף על תכליתה. הוא יבחין בכך שה"מכות" שפלוני מקבל – מטרתם לעורר אותו לצאת ולשאול אודות תכלית חייו.
גם אם נצא מנקודת הנחה שהמקובל אכן יכול לעזור לו בבעייתו – הוא לא יעשה זאת. מדוע? מכיוון שעזרתו תחזיר את פלוני למצב חוסר המודעות שבו חי קודם.
מקובל אמיתי לא פותר בעיות פרנסה, זיווגים, חלומות או בריאות. מקובל אמיתי "מתמחה" בהדרכת הדרך מהעולם הזה אל העולם הרוחני.
אם תבקש זאת ממנו – הוא יעשה הכל בכדי ללמד אותך כיצד עליך לצעוד בעצמך בדרך זו.

5. כסף

כל המקובלים כולם, לאורך כל ההיסטוריה לימדו את תלמידיהם שלא על מנת לקבל שכר. הסכומים היחידים, ששולמו על-ידי התלמידים היו על הוצאות מקום הלימוד או בית הכנסת ותשלום מעשר, שגם הוא יועד להפצת החכמה ולא לשיפור חייו של המקובל. סכום מופרז עבור הלימוד, מעיד בדרך כלל על התמסחרות ואיבוד האותנטיות.

6. כבוד ושליטה

רב מקובל לא צריך ולא רוצה שיכבדו אותו, או קבוצת תלמידים עליה יוכל לשלוט. להיפך, הוא אדם פשוט הבורח מגינונים חיצוניים ומנסה להראות כמו כולם. עיסוקו בפנימיות נשמתו עוזר לו לקלף את השכבות החיצוניות העוטפות לרוב את כולנו.
"בקוצק, עיירה בפולין, חייתה קבוצת מקובלים ידועה, שבראשה עמד מקובל ידוע, הרב מנחם מנדל-"האדמו"ר מקוצק". הם הבינו, שהרב שלהם צריך להיות מאוד מיוחד, אדם שיוביל אותם ויעמוד בראשם, למרות ששׂם עצמו שפל, דווקא מפני שהרגיש את הבורא ועזב את הכול למענו". חוויה ושמה קבלה. הרב מיכאל לייטמן.

7. מרחיק או מקרב ?

"רב אמיתי הוא זה שמרחיק את התלמיד ממנו ומכוון אותו רק אל המטרה-הבורא. לא עושה מעצמו "רב גדול" אלא מדריך, מנהיג, אך גם לא עושה מעצמו קדוש." חוויה ושמה קבלה. הרב מיכאל לייטמן.
מקובל אמיתי רוצה לעזור לך להתחבר עם הכוח העליון ולא עם עצמו. נקודת הייחוס הרוחנית שלך חייבת להיות לכוח העליון. זאת על אף שכל אדם, ירצה באופן טבעי להתקרב אל רבו, מכיוון שהוא מסמל בעבורו משהו עליון.
לכן, אם תגלה שהרב שלך מתנהג אליך דווקא בהפכיות, מרחיק אותך ממנו, "בועט בך" ומקשה עליך – זה הסימן האמיתי לכך שהוא עסוק בלקדם אותך למצב רוחני מתקדם יותר ולא עסוק בעצמו.

8. מנהיגותו

"מורה רוחני יכול להפגין בקיאות מרשימה במגוון תחומים: מדעים, מנהגים והלכות, חינוך, וכיוצ"ב. אבל כדי להיות מורה רוחני בקבלה אין די בידע.
בימינו קשה להבחין בין מורה רוחני לבין מי שאינו מורה רוחני, שכן בדורנו המתמכר לבידור, ומחפש פתרונות קלים, עלולים אנשים ללכת שבי אחר מורים קלי לשון, ולהחמיץ את סגולות ההוראה הרוחנית". מסע לעולם עליון. הרב מיכאל לייטמן
מנהיגותו של רב מקובל אינה מתאפיינת בהכרח ביכולת הרצאה מרתקת, ביכולות אנליטיות מרשימות או במראה כובש ולבבי. אלו הרי תכונות גשמיות בלבד. מקובל אמיתי הוא זה שישקיע את כל כוחותיו ומרצו בהפיכת תלמידיו לגדולים לא פחות ממנו. בכך מתבטאת מנהיגותו.

9. הכרת הרע ודוגמא אישית

"הצדיק האמיתי, דעתו שפלה עליו לאין שיעור, מפני שהוא מכיר את גודל הכיעור של הרע המובלע בו ומכל מקום אינו מראה את שפלותו בגלוי". אורות הקודש ג'. הראי"ה קוק
מי שמתיימר ללמד אותך איך לתקן את פנימיותך, ראוי שיקדים תיקון פנימיותו.

10. אתה בוחר

בסופו של דבר זה עניין של הרגשה. אף אחד לא יכול להחליט בעבורך שמדריך כזה או אחר הוא המדריך הנכון בשבילך. גם לא מאמר זה. בהצלחה !

אהבתם?

כתבות נוספות ממדור אלטרנטיבי

תגובות (לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות)

  • 1
    סוף סוף
    מישהו שמדבר בגובה העיניים ולא מבלבל את המוח
    רותם   (19.2.2006)
  • 2
    אהבתי את הכנות בסוף הכתבה
    לכו עם הלב זה העיקר
    אמיתי   (19.2.2006)
  • 3
    זו היתה גדולתו של הרבי מילובביטש
    "יחי אדוננו מלך המשיח"
    נ נח נחמ נחמן מאומן   (19.2.2006)
  • 4
    מה זה הנקודה שבלב ?
    שם יפה, לא ? מי הקופירייטר ?
    אביבה   (21.2.2006)
  • 5
    יובל דיין (ל"ת)
    צחצחות   (7.3.2009)
  • 6
    יש להיזהר ממר מיכאל לייטמן ובני ברוך
    ב"ה מיכאל ליטמן מלמד את דרך הקבלה בטענה שהוא ממשיך את דרכו של הרב"ש בנו של בעל הסולם, אך אינו הולך בעצמו בדרכיהם. הוא אומר שמצוות הם מנהגים ולא חייבים לקיים אותם, אלה רק מי שרוצה ושזה לא מזיק. זאת כפירה בתורת משה שהרי כל יהודי יודע שתורת משה היא תורת האמת והמצוות הכתובות בא הם ניצחיות ולעולם לא יוחלפו ויש לקיימם גם בפועל ולא רק במחשבה ובכוונה כמו שהוא טוען. לפני ששומעים חומר פילוסופי של תנועה זאת, צריך לזהר..ראו הוזהרתם.
    שמעון שלום   (10.2.2010)
  • 7
    יש להיזהר ממר מיכאל לייטמן ובני ברוך
    ב"ה מיכאל ליטמן מלמד את דרך הקבלה בטענה שהוא ממשיך את דרכו של הרב"ש בנו של בעל הסולם, אך אינו הולך בעצמו בדרכיהם. הוא אומר שמצוות הם מנהגים ולא חייבים לקיים אותם, אלה רק מי שרוצה ושזה לא מזיק. זאת כפירה בתורת משה שהרי כל יהודי יודע שתורת משה היא תורת האמת והמצוות הכתובות בא הם ניצחיות ולעולם לא יוחלפו ויש לקיימם גם בפועל ולא רק במחשבה ובכוונה כמו שהוא טוען. לפני ששומעים חומר פילוסופי של תנועה זאת, צריך לזהר..ראו הוזהרתם.
    שמעון שלום   (10.2.2010)
בניית אתרים