הדרך לשליטה באומנויות לחימה נסללת במספר סוגי אימונים. אימון תרגילים מסורתיים ותבניות, אימון תרגילי זוגות, אימוני קרבות ועוד. כושר גופני הוא רובד חשוב ביותר מבין הרבדים המאפיינים את אומן הלחימה, ועם זאת רבים נוטים לפסוח עליו או לזלזל בחשיבותו.
הגוף הוא הכלי החשוב ביותר עבור הלוחם. על אומן הלחימה לאמן את כל חלקי ואיברי גופו השונים בכדי להגיע לביצועים מיטביים.
התנועה באומנות לחימה מאופיינת במשמעויות רבות כגון קרביות, בריאותיות, אסתטיות – אומנותיות.
כאשר אומן לחימה מתרגל תנועה או קטע מתבנית הוא שואף להגיע לשלמות בה. השיפור וההתקדמות מושגים על ידי הבנה של התנועה בד בבד תרגול מרכיבי הכושר השונים המתבטאים במיקוד, ריכוז, עוצמה ומהירות.
אימון גופני כולל תכנים כגון אימוני ריצה שונים, תרגילי כוח -לחלקי הגוף השונים ואימוני גמישות ומתיחות.
מכאן, חשוב לקבוע כי אומן לחימה שאינו מתאמן בתכנים של אימון הגוף –אינו אומן לחימה.
אדם בעל כושר גופני רעוע לא יוכל לשאת בנטל הפיסי של האימון באומנות לחימה. כך ששרירי הרגליים לא יוכלו לשאת את העמידות המאומצות, שרירי הפלג העליון לא יפתחו מהירות ועוצמה בתנועה, וכמובן הסבולת לב ריאה הנמוכה לא תאפשר לו להתאמן לאורך זמן – היבט קריטי באימוני קרבות.
יכולת הלחימה וכושר גופני נמצאים ביחס ישר.
תלות זו נכונה גם לאומני לחימה ברמות הגבוהות ביותר ויתרה מזאת שימור הכושר הגופני הוא תנאי לשימור רמת הלחימה הגבוהה.
ישנם מורים ואומני לחימה אשר זנחו את האימון האישי בכושר גופני באמתלות כי הם עוסקים בפיתוח יכולות פנימיות ואנרגיות. הם טוענים כי הם עברו לטכניקות מתקדמות – עילאיות אשר אינן דרושות מאמץ הודות לגילוי כוחות פנימיים ותבונות מעמיקות על אנרגיות היקום – אנרגיות ויטליות.
מורים אלו עושים שימוש ציני במושגים מופשטים כהסוואה לעצלנותם וחוסר יכולתם הפיסית. עיסוק בכושר גופני הוא קשה ומפרך וקל מאד להישאב לעולם התירוצים ולבריחה ממנו.
אותם מורים מדגימים את הכוחות הפנימיים שלהם בצורות שונות. לדוגמא הדיפה של היריב בעזרת אנרגיות עוד בטרם הספיק לבצע את ההתקפה ,בחישול גופם בפני כל התקפה ואף בניפוץ או שבירה של עצמים שונים.
לכל הדוגמאות הנ"ל יש הסברים פיסיקליים או פסיכולוגיים.
הדוגמא הראשונה שבה התוקף "מועף" באוויר בטרם ההתקפה - כאן ישנה שליטה פסיכולוגית של המדגים על התוקף - בנוסף באופן שיטתי מדגים המורה את הטכניקות הנ"ל רק על קומץ מאד מסויים של תלמידיו - הטענה היא כי רק הם "פתוחים" אנרגתית מספיק בכדי לקבל את האנרגיה של המורה ולא להפצע בעת ההדגמה. לגבי דוגמת "שבירת העצמים" מדובר בחוקי פיסיקה פשוטים - במומנטים, כוחות פיסיקליים וחיכוך - האנרגיה היחידה שיש כאן היא אנרגיה מכנית . לגבי חישול הגוף - הגוף לא עובר חישול - המדגים עדיין נפצע רק כיביכול לא מרגיש - בדרך כלל זאת תוצאה של הריסת עצבים באיזורים מסויימים בגוף - תהליך הנוגד את מטרתנו - שהיא שמירה על גופנו.
לא קיים כוח פנימי - אנשים לא מרחפים ויותר מכך הם גם לא יורים ברקים מעיניים וכדורי אש מה... קיים כוח נפשי - הרצון לשרוד. זהו יצר טבעי ואינסטינקט בסיסי של כל היצורים החיים.
לבני אדם כוח רצון חזק ביותר. כוח זה מוכר מאד בקרב חיילים בצבא אשר מבצעים מאמצים פיסיים בלתי רגילים ושורדים אותם רק בזכות העקשנות והרוח הלוחמת שלהם.אם כן קיימים כוחות נפשיים חזקים כגון רצון, רוח לחימה ותעצומות נפש. כוחות אילו מתפתחים ע"י אימון קשה ובעזרת חינוך מבית לאורך השנים
כוחות אלו אינם הכוחות שעליהם מדברים המורים שהזכרתי.
בכל תחום מקצוע ישנם קיצורי דרך. קיצורים אלו ירחיקו אתכם מהמטרה אם ברצונכם להיות אומני לחימה עליכם להתאמן קשה ולהזיע.
העוצמה לא תתפתח "מלעמוד עם עיניים עצומות או לחבק עצים " - היא כן תתפתח על ידי עבודה קשה והשקעה "בדם, יזע ודמעות".
הערה - מאד חשוב להבין כי הנאמר אינו פונה כלפי העוסקים באומנויות לחימה פנימיות אלא כלפי אלה המתרצים את אי-האימון בסיפורים
ציוריים ופיוטיים על כוחות מופלאים. ישנם אומני לחימה גדולים אשר עוסקים באומנויות לחימה פנימיות והם בעלי יכולות גופניות גבוהות ביותר. אומנים אלו לרוב בעלי רקע רחב ובסיס של אומנויות לחימה "חיצוניות".