כאשר מלמדים אנשים מבוגרים לרקוד יש לשים לב לשונות של הלימוד שלהם לעומת אנשים צעירים.
יש לשים דגש על לימוד איטי ומותאם, תוך חזרות רבות על הנלמד ולקחת בחשבון שחלק מהלימוד יישכח כאילו לא נלמד מעולם.
הריקוד הוא מושג המוכר לכולם. אך מהי ההגדרה של ריקוד? הריקוד הוא בעצם מגוון תנועות של הגוף. בדרך כלל התנועות הללו מתבצעות תוך כדי שמיעת מוזיקה מסוגים שונים. בהתאם למוזיקה ולקצב, כך גם מתבצעות התנועות. ריקוד בדרך כלל נקשר עם המושגים הנאה, שמחה, פעילות גופנית וקשר בין אנשים.
ניתן להסתכל על מי שרוקד וללמוד דרך תנועות הריקוד שלו על רגשותיו ותחושותיו. באמצעות טיפול בריקוד ניתן להקל על אנשים הסובלים מדיכאון, ביטחון עצמי ירוד, ליקוי
בתקשורת בין אישית, ביישנות יתר, פחד מחשיפה ועוד, וליצור אצלם שינוי מהותי בחיים. כל אדם יכול לנוע, מכיוון שהתנועה הנה מולדת, ומכאן שכל אחד יכול ללמוד לרקוד. מהם יתרונות הריקוד?
ידוע כי ריקוד מקובל וידוע בתרבויות שונות ובכל החברות בעולם. אנשים בכל המינים והגילאים יכולים לרקוד. הריקוד הוא חוויה בלתי נשכחת. מסתבר כי צעדי הריקוד נשמרים בזיכרון ובכל עת ניתן ליישמם במסיבות, ארועים, בילוי במועדונים ועוד. כאשר רוקדים, בעצם מבצעים פעילות גופנית. פעילות ספורטיבית זו תורמת לבריאות תקינה, לגמישות, ייצוב ועיצוב הגוף ואף לשריפת קלוריות. נמצא כי הריקוד משפר את התנועתיות של הגוף, מעלה את הביטחון העצמי ומשפר את מצב הרוח. בנוסף, הריקוד המתקיים בסביבה חברתית יוצר הנאה אישית ומפגשים בין-אישיים והכרויות.
כאשר מלמדים אנשים מבוגרים לרקוד יש לשים לב לשונות של הלימוד שלהם לעומת אנשים צעירים. יכולות הלימוד של אנשים מבוגרים הן לרוב איטיות יותר, אם כי לא נעים ולא קל להם להודות בזה. קשה להם לקלוט את הצעדים וקשה להם ליישמם. הם נעים באיטיות רבה למדי, זאת אף אם מקצב המוזיקה משתנה והופך למהיר יותר. כמו-כן באופן כללי קשה להם להתאים את צעדיהם למוזיקה. תופעה נרחבת נוספת היא, כי לאחר שמלמדים אנשים מבוגרים צעדי ריקוד בשיעור, כאשר הם חוזרים לשיעור נוסף לאחר כשבוע, הרי שמתברר כי אינם מסוגלים לחזור על הצעדים שנלמדו ואינם זוכרים אותם כמעט בכלל, לעומת אנשים צעירים אשר יזכרו כמעט לרוב את מרבית הצעדים. בנוסף, מדהים לגלות כי גם לאחר כמות שיעורים נכבדת בהם נלמדו אותם צעדים, קיימת אפשרות שהאנשים יגיעו לשיעור ושוב לא יזכרו את הצעדים שלמדו כבר כמה פעמים.
בנוסף, ייתכן מצב בו מתחילים ללמוד סגנון מסוים הדורש פעילות גופנית מעט מואצת יותר או תזוזה רבה יותר. או אז ייתכנו מקרים שאחד מבני הזוג ולעיתים אף שניהם יעידו על כאב פתאומי שתקף אותם, או על כאב רדום שהחלו לחוש בו שוב או על מחושים שהתגלו כתוצאה מהתנועות. לכן, לעיתים לא ניתן ללמד אנשים מבוגרים את מגוון סגנונות הריקוד הזוגי, זאת בניגוד ללימוד של אנשים צעירים בהרבה. אנשים מבוגרים אף זקוקים להפסקות רבות במהלך השיעור.
אולם, מעניין לגלות לעומת זאת, כי לאנשים מבוגרים ישנה סבלנות רבה וניכרת יותר כלפי בן זוגם. הם מתחשבים, אמפטיים, קשובים ורגועים יותר. שיטת הלימוד כאשר מלמדים אנשים מבוגרים צריכה להיות מעט שונה. יש לשים דגש על לימוד איטי ומותאם, תוך חזרות רבות על הנלמד ולקחת בחשבון שחלק מהלימוד יישכח כאילו לא נלמד מעולם.
יש צורך בהפסקות רבות וניתן לעשות זאת בדרך מכובדת, כגון לבקש מהאנשים לעשות הפסקת שתיה כי זה חשוב, או לעשות הפסקה על מנת ללמד משהו חדש וללמד זאת כך שהאנשים יוכלו לנוח מעט בזמן הלימוד.
במידה ומישהוא מהרוקדים המבוגרים מתלונן על מחושים או כאב חד כלשהו יש לעצור מיד ולבקש ממנו לנוח כמה דקות. כמו-כן רצוי לתשאל לגבי הכאב, ממתי הוא קיים, באילו תנועות הוא מורגש בצורה חריפה יותר וכדומה, זאת על מנת למנוע תסכול מיותר אצל אותו אדם. ישנם מקרים בהם אותם אנשים מבטלים את לימודי הריקוד כתוצאה מהכאבים שחזרו על עצמם במהלך השיעורים.
קרן קולן, מנהלת בית הספר לריקודים סלוניים ולטיניים בחיפה - הצעד הנכון.