כיצד הקינסיולוגיה מתייחסת לנושא קשיי הלמידה - קשב וריכוז, ADD, ADHD
"החיים הם אלה אשר יצרו את המח..ולא המח הוא שיצר את החיים" (פול דניסון. קינסיולוגיה חינוכית).
הלמידה האמיתית הינה תהליך שמתרחש לאורך כל החיים ומערב את הידיים, הלב, השכל והגוף כולו.
התנועה,היא הבסיס עליו נתמכת כל ההתפתחות שלנו-הפיזית, הנוירולוגית, הרגשית. הלמידה קשורה בקשר הדוק עם התנועה.
כדי שתהיה התפתחות רגשית - קוגניטיבית תקינה, על הגוף לעבור דרך כל סכמות ותבניות התנועה הבסיסיות, בהתאם לחוקים טבעיים.
כיצד מתפתחת למידה נכונה?
כל למידה עוברת דרך מספר שלבים. חשוב מאוד שנשלים כל שלב בצורה מלאה על מנת שנוכל לעבור לשלב הבא בצורה מבוססת.
מהם "רסיסי יכולת"?
ישנם מצבים בהם עוברים לשלב הבא לפני שהסתיים במלואו השלב הקודם. במצב זה נוצר שילוב לא מלא של מח וגוף.
מהו מודל למידה בסיסי?
ישנם מספר שלבים המאפיינים למידה. כל שלב חיוני, משום שבשלב הזה מתפתחות תשתיות של רשתות עצביות המתאימות לכל שלב.
בסוף השלבים נוצר למעשה "מבנה יצוק", המאפשר לאדם למידה אפקטיבית ומהנה שאינה גוזלת אנרגיה מיותרת.
זהו מודל אשר יחזור על עצמו בכל שלב למידה בחיים.
במצב בו מעגל הלמידה לא הושלם כראוי
נמצא ילדים (ובוגרים) הסובלים מקשיי למידה. לעיתים יש לכך השלכות רגשיות ומנטאליות, בטווח המיידי/רחוק.
הטיפול
ישנם ילדים ובוגרים, הנוטלים ריטלין ודומיו כדי להגיע לכדי יכולת להתרכז. ישנם גם כאלה שאינם מטופלים והם מה שנקרא "נופלים בין הכיסאות".
פעמים רבות נמצא כי ילדים אלה הולכים לאיבוד בתוך מערכת החינוך, לעיתים גם סובלים מבעיות חברתיות, התנהגותיות, חוסר מוטיבציה ללימודים, דימוי עצמי נמוך ועוד. יתרה מכך הדבר עשוי ללוות אותם לחייהם הבוגרים – דבר שיבוא לידי ביטוי בקושי במערכות יחסים, קשיים במציאת קריירה או בהגשמה, קשיים חברתיים ועוד.
הקינסיולוגיה וקשיי הלמידה
שלב הזיהוי
בקינסיולוגיה אנו בודקים מה הגורם אשר מפריע לילד. הדבר נעשה לרוב באמצעות בדיקות שריר. נמצא לעיתים כי הדבר קשור בהיבטים רגשיים, חסרים תזונתיים או תזונה לקויה, רפלקסים ינקותיים, תקשורת בין שני ההמיספרות ועוד.
כיצד מטפלים בזה?
יש חשיבות אדירה לטיפול אשר ישלב במקביל אפשריות ביטוי רגשי מלא לילד. נמצא כי ילדים אשר זוכים לביטוי רגשי מלא בשילוב עם עבודת תנועה ותרגילי מח (ראה מאמרים בנושא), יגדלו סיכוייהם להתמודד בהצלחה עם המצב. כחלק מהעבודה הרגשית אני משלבת עבודת קלפים טיפוליים (ישנם קלפים מיוחדים לשיחה עם ילדים) -עבודה זאת משלבת צבע, מרקם, דמויות, מילים אשר מעשירות את יכולות הביטוי של הילד. לעיתים בהתאם לצורך ניתן לשלב בטיפולים
רפלקסולוגיה. בנוסף לכך , לקינסיולוגיה יש כלי רב ערך אשר יכול לתרום רבות והוא איתור הדגם הדומיננטי הבסיסי. (ראה מאמר מפורט העוסק בנושא).
באופן כללי – איתור הדגם, עשוי לשפוך אור רב אשר יסביר מהם ערוצי הקליטה הדומיננטיים של הילד (דיבור? כתיבה? וכו'), כיצד הילד מתפקד במצב מתח או למידה של נושא חדש? ואיזה כלים יכולים לעזור לו בזמן נתון, על מנת להתמודד עם זה. מידע זה יכול לתרום אף בשאלה איפה כדאי להושיב את הילד בכיתה?, כדי שהקליטה שלו תהיה הכי אפקטיבית והוא ישתלב היטב במערך הכיתתי.