הורים המחפשים לילדיהם חוגים ופעילויות של יצירה ואומנות מתלבטים בשפע החוגים הקיימים ומתקשים להחליט לאיזה חוג לשלוח את הילד.
שילוב אומניות הינו חוג חוויתי ,כייפי וזורם בפתיחות שלו לכיוונים רבים של ציור , פיסול , פסיפס,מיחזור,חומרי טבע ועוד מגוון רחב של אפשרויות הקימות ביצירה.
חוג אמנות לילדים= שילוב אומנויות
הורים רבים המחפשים לילדיהם
חוגים ופעילויות של יצירה ואומנות מתלבטים בשפע החוגים הקיימים ומתקשים להחליט לאיזה חוג לשלוח את הילד.
מתוך ניסיון של למעלה מעשור בהפעלת חוגי אומנות לילדים ולמבוגרים המתכון המנצח והמצליח לחוגי אומנות לילדים הוא שילוב אומנויות.
שילוב אומניות הינו חוג חוויתי ,כייפי וזורם בפתיחות שלו לכיוונים רבים של ציור , פיסול , פסיפס,מיחזור,חומרי טבע ועוד מגוון רחב של אפשרויות הקימות ביצירה.
חוג זה שאני מפעילה בהצלחה רבה מפגיש את היוצר הצעיר עם מגוון של טכניקות , העשרה בתולדות האומנות לדורותיה ושפע של חומרי יצירה החל מהחומרים ה"קלאסיים" והמוכרים ועד לחומרים חדישים המתעדכנים חדשות לבקרים.
בכל שעור ושעור אני רוקחת ומרכיבה תמהיל של חומר תיאורטי בשילוב חומרי יצירה על מנת לבנות את ההכלאה המתאימה לילדים החל מקבוצת גילאי גן החובה ועד בני נוער.
מה עושים כאן?
בשילוב אומנויות הילד טועם מהעולמות השונים והמגוונים של האומנות , זרמים , אמנים, אמנות שימושית , מלאכת יד מסורתית, עתיקה וחדשנית מתוחכמת.
בעבודה בחוג שנתי נכרת התפתחות של התלמיד לאורך כל השנה החל מרכישת מושגים בסיסיים בשפת האומנות כגון רקע ,קו מתאר, נפחיות ,חלל ועוד . ועד לשיפורים ודיוק בביצוע המשימות.
החוג מצטיין בעושר רב של עשייה מגוונת וניתן לאפיינו בדינמיות תוססת דבר המתאים לקצב האופייני של החיים בזמננו וזאת בהשוואה ללימוד עומק בציור מסורתי עפ"י חוקים מאוד נוקשים וברורים.
למה זה טוב?
באמצעות יצירה בטכניקות מגוונות הילד/האדם יכול לבטא את עצמו בדרכים שונות ובאמצעות בחירותיו לגלות מה הוא אוהב ,האם קיים סגנון או נושא שמעסיק אותו, צבע מועדף או לגלות האם הוא פתוח לסביבה, גמיש ואוהב להתנסות בכל.
הילד בחוג משתמש במיומנויות מוטוריות עדינות: הדבקה, גזירה, השחלה.
במהלך החוג מתפתחת אצל התלמיד יכולת תכנון וחשיבה תוך יצירת סקיצה מוקדמת.
במפגש מתקיימת דינמיקה של שיתוף פעולה בעבודה בקבוצה.
חופש היצירה של התלמיד מתבטא בבחירות שהוא עושה במהלך השעורים: בנושא ,
בעיצוב ,בבחירת הצורה ובצבעוניות . כמובן שרצוי גם להשתמש בדמיון -והרבה .
מניסיוני ניכרת התפתחות וקפיצה משמעותית בגילאי גן חובה בביצוע מתחילת השנה לסופה.
תהליך או תוצר?
הדגש בחוג הוא על תוצר, לסיים מפגש עם עבודה שהילד הכין.
מניסיוני התרשמתי כמה חשוב לילד להראות להורה את היצירה שהכין בסיום המפגש .ניתן לראות את הגאווה של הילד כשהוא מראה להורה את יצירתו- זהו שיתוף במיטבו.
הילד משתף אותי גם לאחר מכן האם העבודה נתלתה או ניתנה במתנה או נלקחה לתלייה במקום העבודה, התייחסות זו ליצירתו בהמשך מאוד חשובה ומשמעותית לילד , היא מעניקה לו תחושת הישג,הצלחה,ובטחון בעשייה וביטוי של אהבה מצד המקורבים לו.
כמדריכה חשוב לי מאוד תהליך העבודה דרכו אני לומדת להכיר את הילד {האדם}
הלומד אצלי בחוג .
החלק המהנה עבורי בתהליך היצירה הוא לצפות בתלמידים מהצד: שקועים ומרוכזים כל אחד בעבודתו ויוצרים מתוכם.
בדממת היצירה יש אוירה מיוחדת, שומעים את השקט של הריכוז ,כל אחד עם עצמו.
הרגעים הללו מעטים רב הזמן הילדים משווים, מפטפטים , מרכלים ... ממש כמונו המבוגרים.
המיומנות בעבודתי היא להתאים את הפעילות של כולם, כך שכל הקבוצה תסיים את העבודה לקראת סוף המפגש ועל ידי כך הילדים רוכשים גם את מושג הזמן.
דיבורים ביחד ועשיה לחוד
לרוב הילדים חסרי סבלנות להרבה דיבורים, הסברים והקדמות- הם רוצים את החומר לעבודה, כפי שמהר הם רוצים את החומר ,כך, ישנם ילדים שממהרים לסיים את העבודה.
אני נתקלת בילדים חסרי סבלנות הממהרים , מסיימים ומייד רוצים את "הדבר הבא" לעומתם ישנם המקפידים, היסודיים , האיטיים והחולמים.
בתווך מתקיים "האיזון הנכון" של קצב חברי הקבוצה – אני כמנחה מנווטת בין כולם.
לא פעם אני שומעת את הילדים אומרים "אומנות זה כיף אבל לא תמיד קל – יש הרבה עבודה" ואכן ניתן לאמץ את המשפט הזה כמוטו, בתחילת השנה הילדים מביעים לא פעם את הקושי בעבודה אך עם התקדמותם הם לומדים לעבוד נכון יותר ולגלות סבלנות לתהליך הנדרש.
לסיכום
חוג שילוב אומניות מתאים לכל הילדים שאוהבים ליצור {[ומי לא אוהב} ולהורים שרוצים שהילד יתפתח בכיוון אומנויות פלסטיות.
החוג אינו מוגבל לעשייה בתחום מסוים אלא מעודד כל ילד להרחבת אופקים והבעה אישית דרך חומרים שונים ויצירות מגוונות ביותר.
מערכי השיעור גם הם מגוונים בחלק מתקימת הדגמה ברורה ומדויקת מאד לשימוש בחומר, ,כגון פיסול בחימר העובר שריפה ומצריך בנייה לפי חוקים מסוימים וחלק מהמפגשים מאפשר פתיחות רעיונית לביצוע ויצירה חופשיים לבחירת הילד היוצר.
הכותבת: זהר גרינבוים – סטודיו ניצנים – לאמנות ויצירה.