במעבר מן הגן לבית הספר מרגש ומרתיע, כאחד, אך אם נתייחס למעבר, כהזדמנות, ניתן להגיע למקומות נפלאים ולהצלחות.כתבה זו, אחת משלוש בסדרה, עוסקת בהתייחסות למעב, כהזדמנות. כל אחת מן הכתבות, מזמנת התמודדות חדשה עם המעבר ולמדת כלים חדשים, שיקלו עליו ואף יהפכו אותו, נעים בצמיוחד.
המעבר לכתה א', היא תקופה מרגשת ומיוחדת לילד ולמשפחתו. איכות המעבר, נמדדת
באופן בו נקלט הילד בבית הספר. כאשר הכל זורם, ללא שינויים קיצוניים, התנהגויות
חריגות, שאינן תואמות את ילדכם, זה נפלא. הדאגה מופיעה, כאשר מתעוררת בנו, ההורים,
תחושת אי נוחות, חששות מתגברים, חוסר אונים לעזור לילד, המגלה סימני מצוקה וקושי.
הורים, שילדם הראשון עולה לבית הספר, חרדים יותר מהורים, שזו להם חוויה מוכרת.
איכות המעבר לילדכם, תלויה רבות באופן בו אנו ההורים חווים ומתרגמים שינוי זה.
על מנת ליצור מעבר איכותי ונכון, מן הגן לבית הספר, אשמח להציג חמישה מושגים בהם
משתמשים בעולם האימון האישי:
הצלחה, סל המשאבים שלי, חסמי הצלחה וגלגל התפקוד שלי(הורה, ילד) ו"אני".
הצלחה – חוויות חיוביות שאנו צוברים במהלך חיינו, בארבעת התחומים הבאים: אישי,
משפחתי, חברתי, מקצועי/ בית ספר. חוויה חיובית, יכולה להיות כל דבר, אשר הוביל אותי
להצלחה.
סל המשאבים שלי – תכונות אופי, מעגל חברתי, רזומה(קורות חיי), אוסף הצלחותיו של
אדם במהלך חיים.
חסמי הצלחה – אילו דברים מונעים ממני להתנהל, להצליח(תכונות, חששות, פחדים,כעסים
כישלונות ועוד).
וגלגל התפקוד שלי(הורה, ילד) – מידי פעם בוחנים את סדר היום שלנו, מידת הסיפוק
וניהול הזמן שלנו בתחומי חיינו השונים. הדבר מצוין לרפלקציה/ביקורת עצמית, על מנת
לשחזר הצלחות או לשנות אם יש צורך.
"אני" – אהוב
נמצא(שייך)
יכול(מסוגלות)
בפסיכולוגיה, על פי "מדרג הצרכים" של מאסלו, על מנת שילד/ אדם, יתפתח נכון, בסיס
התפתחות נכונה, הוא סיפוק צרכים בסיסיים לקיום: חום , אהבה ומזון. תינוק מוגן, אהוב
ומטופל היטב, יגדל להיות אדם מטופח, מרגיש אהוב, שייך ובעל יכולות להתמודד עם מצבים
שונים בהם הוא נתקל.
איך עושים זאת?
נחדד את המודעות שלנו כמשפחה, ליצירת חוויות הצלחה, רבות ככל שניתן, לדוגמא:
יצירת אוירה של רוגע, ביטחון ואמון בילד וביכולתו להתמודד עם השינויים הקרבים, לעודד
אותו ולתמוך בו, תוך הקשבה לתחושותיו. נטפח סביבה המעודדת את ניסיונות השליטה
שלו במציאות החדשה(שוחחנו על הכרות עם הסביבה החדשה, מפגש עם המורה, חברים
הלומדים באותו בית ספר), נזמן לילד חוויות הצלחה חברתיות: טיולים משפחתיים, יצאה
להצגה, קייטנה, ביקור אצל חברים ועוד.
סל המשאבים שלי, הוא מושג גדול לילד, אך מרגע שאנו נולדים, יש לנו תכונות אופי,
שמנהלות אותנו ומזוהות עם ההתנהגות שלנו. ההצלחות, שאנו אוספים במהלך החיים,
תסייענה אף הן, בהתמודדות וניהול התקופה הקרבה. עלינו לערוך הפרדה בין "סל
המשאבים" שלנו, ההורים וזה של הילד. יש למצוא את הדברים/ תכונות, אצל שני הצדדים,
שבכוחם להפוך תקופה זו למוצלחת.
תפקידו של "סל המשאבים" לאפשר לי להשתמש בתכונות ודרכי התנהלות שסייעו בידי
בעבר, להקל על המעבר מן הגן לבית הספר. אצל כל אחד מאיתנו, הורה/ ילד, קיימים
במקביל חסמי הצלחה, אותן תכונות או דרכי התנהלות, שמקשים עלינו לתפקד, מכשילים
אותנו ומונעים מאיתנו להצליח או להתקדם. במהלך האימון האישי, לומד המתאמן לאזן בין
"סל המשאבים" שלו ל"חסמים", חשוב תמיד להפוך את המשאבים לאיכותיים, משמעותיים,
שניתן להיעזר בהם, בכל עת.
גלגל התפקוד שלי, חשוב לתכנן את סדר היום שלנו, הורים/ ילדים, על מנת שנוכל לתפקד
באופן איכותי ונכון, בארבעת התחומים שציינו (אישי, משפחתי, חברתי, תעסוקה/בית ספר).
אדם, שסדר יומו מאורגן, יוכל לנהל את חייו באיכות, תוך מעקב מתמיד על מידת הסיפוק
וניהול הזמן שלנו בתחומי חיינו השונים. הדבר מצוין לרפלקציה/ביקורת עצמית, על מנת
לשחזר הצלחות או לשנות אם יש צורך.
אציג דוגמא לשני גלגלי חיים, אחד לילד ואחד להורה, כמובן שכל אדם יכול לבנות גלגלי חיים
מסוגים שונים, לבדיקה בתחומי חיים שונים.
ליצירת גלגל חיים עושים את הפעולות הבאות:
1. מציירים עיגול ומחלקים אותו לפלחים שווים, כמספר תחומי החיים, שאנו רוצים להעריך.
2. נותנים כותרת לגלגל )גלגל החיים של...)
3. ליד כל פלח כותבים מה התחום, שאנו רוצים לבדוק( חברים, פנאי, דמי כיס, משפחה
וכד').
ההנחיות לגלגלים:
*דרגו את מידת שביעות רצונכם בכל אחד מן התחומים הבאים.העריכו את התפקוד שלכם
מ1 -10 .
* יש לצבוע את הפלח על פי ההערכה המתאימה לכם.
*זהו את התחומים שאתם מבקשים להשתפר וקבעו מהן הפעולות, שעליכם לנקוט על מנת
לשפר תחום זה.
לסיום, אתייחס למושג, השגור ומוכר לכולנו, "אני" – אהוב
נמצא(שייך)
יכול(מסוגלות)
בכל המושגים אליהם התייחסתי בדברי, בא לידי ביטוי המושג "אני", באופנים ובעוצמות
שונות. הדגשנו איך לתת לילד תחושה שהוא אהוב ומיוחד במשפחתכם, עד כמה שהוא שייך
ובלתי נפרד וכמה הוא יכול.
תנו לילד להתמודד עם מצבים חדשים ותחושות, לעיתים תגלו שהוא מסתדר מצוין ותרגישו
צביטה קלה בלב, הילד שלי מסתדר בכוחות עצמו, אני לא נחוץ, זה בסדר, אפשרו לו לצאת
אל העולם, תמיד תהיו מאחור לגבות אותו. לא פעם תראו אותו נופל וקם, היו שם לרכך את
הנפילה, אך גם זה בסדר, הוא לומד מהר משחשבתם.
הקלו עליו באותם מקומות,בהם אתם רוצים לתת לו את הטוב ביותר, לא חובה לרשום אותו
לחוגים, מיד עם ראשית השנה. הוא חווה די שינויים וגירויים במעבר מן הגן אל בית הספר,
אין צורך להעמיס עליו עוד. כתה א', היא בסיס פירמידת שתיים עשרה שנות הלימוד הבאות,
חשוב לאפשר לו להתאקלם היטב, ללמדו איך ללמוד, איך לכתוב ואיך להכין שיעורים.
במהלך השנה, רואים שהוא השתלב, הוא בגר והפך עצמאי ובשל, עכשיו, בשיחה משותפת
איתו, ורק אם הוא רוצה, בוחרים יחד חוג.
היו שותפים לצמיחתו, התעניינו כמה שיותר בנעשה איתו, הסבירו שהאחריות ללמידה
והצלחה מוטלת עליו, אתם נמצאים שם לסייע לו להגיע, לא לעשות במקומו!
**חשוב לציין, חלק מן המושגים המצוינים בכתבה לקוחים מתוך ""Coaching - מילון המושגים של איק"א, האיגוד הישראלי ל - Coaching.