בעוד חודש מסתיים לו החופש הגדול והקטנטנים שלנו שעד לא מזמן היו בגן, עולים כבר לכיתה א`, ההתרגשות גדולה ואיתה מגיעים גם החששות. האם הילד יסתדר בביה"ס? כיצד יסתדר עם שיעורי הבית? עם המורה? האם יהיה לו עם מי לשחק בהפסקות? ועוד שאלות רבות ומטרידות.
כיצד נוכל לבחון האם ילדינו בשל ומוכן לקראת כיתה א' דרך
ציוריו?
ציורי הילדים, שהם למעשה כלי אבחון המצביע על מיומנויות שונות ונחוצות שהילד זקוק להן כדי שהשתלבותו בביה"ס תהיה קלה וטובה.
לפניכם מספר טיפים לפענוח ציורים:
מוטוריקה עדינה- מתבטאת מבחינה פיזית ע"י יכולת לגזור בצורה מדויקת, להשחיל חרוזים ולמתוח קו בין נקודות ולאחוז בכלי כתיבה. את המיומנות הזו נוכל לבחון בציור ע"י דיוק במשמעות הפרטים בציור הילד - השמים למעלה, האדמה והפרחים למטה, יכולת להבחין גם בפרטים הקטנים- עלי כותרת לפרח, חלון ויכולת לשלוט בקווים ובציור.
כאשר נוצרת בעיה בתחום זה , נראה ציור דל- קווים חלשים, תנועה רפויה ( קשה לילד לאחוז בכלי הכתיבה ) ורגרסיה בשלבי הציור- האם הציור תואם לגיל הילד.
מוטוריקה גסה- מוטוריקה גסה מתבטאת מבחינה פיסית ביכולת לקפוץ על רגל אחת, להתלבש, ולשמור על שיווי משקל. בציור נוכל לבחון זאת ע"י ארגון הציור בצורה טובה על הדף, פרופורציות, וציור פריטים בצורה יציבה ועל קרקע בטוחה ( בית שעומד יציב, עץ ישר וכד').
תהליכי למידה- הבאים לידי ביטוי ע"י זיכרון , אוצר מילים, יכולת הבנת משימות, והיכולת להבחין בין עיקר לטפל. בציורי הילדים הנושא יבוא לידי ביטוי ע"י בדיקה האם ציורי הילד הם בעלי משמעות, האם יש סיפור מאחורי הציור, האם הציור תואם למציאות, האם החלק העיקרי של הציור מודגש (הבית עצמו) ולאו דווקא הדגשת הפרטים השוליים( הפרחים על עדן החלון)
בשלות רגשית- הבשלות הרגשית באה לידי ביטוי ביכולת של הילד לקבל מרות, לשאת תסכולים ויכולת לפתור בעיות, הבשלות הרגשית חשובה מאוד מכיוון שהיא אחראית על רמת הביטחון שהילד חש . בציור נבדוק האם הרמת הציור תואמת את גיל הילד, האם הציור עשיר, עם צבעים רבים, הקווים חזקים ובטוחים, הציור גדול ובעל נוכחות והדמויות מצוירות בצורה ברורה ומפורטת.
ציור בעל נוכחות, צבעים רבים, הילד גדול יחסית לדף- דבר המצביע על ביטחון, יתכן אף שתלטנות .
הבשלות החברתית- מבחינה חברתית נבדוק האם הילד מסתדר עם בני גילו, אם הוא בעל יכולת לשתף פעולה, לתרום, להתחלק, להתחבר עם ילדים אחרים, נכונות לוותר שצריך ולפתור בעיות בצורה חברית והוגנת. בציור נבחן אם יש קשר ומשמעות בין האלמנטים השונים בציור (למשל ילד מחזיק רצועה שאליה קשור כלב או שני ילדים משחקים בכדור וכד'). יהיו בציור פרטים שונים ומגוונים, הדף יהיה מצויר ומאורגן , נבחן את גודל הציור לעומת גודל הדף, ציור קטן מאוד יצביע על חוסר ביטחון, נבדוק האם מצוירות דמויות בתוך מסגרות (בתוך בלון, בתוך בית וכד'), הדבר יצביע על צורך לשמור מרחק מהסביבה, ועל מופנמות. ילד תלותי יצייר הרבה אלמנטים צמודים אחד לשני .
מבחן ציור נוסף שתפקידו לבחון האם הילד בשל לקראת כיתה א' , הוא מבחן כוכבים גלים:
במבחן כוכבים-גלים, נדרש הילד לצייר כוכבים מעל גלים, בתוך מסגרת מלבנית נתונה.
המסגרת היא התבנית והציור בפנים חופשי.
ציור כוכבים-גלים הוא בעצם שלב המעבר בין שרבוט לכתיבה.
השרבוט החופשי שבתוך המסגרת, מתאים לגיל הגן שבו ניתן לצייר ציורים חופשיים.ואילו המשימה היא כמו הכתיבה בביה"ס, שם נדרש הילד לכתוב לפי תבנית נלמדת.
במבחן, על הילד לדמיין כיצד נראים כוכבים וכיצד נראים גלים ואח"כ להעביר זאת לדף עצמו.
עליו לצייר כוכבים צורניים וגלים תנועתיים ולארגן כל זאת בתוך מסגרת. זוהי משימה לא פשוטה עבור ילדים, עם זאת כבר ילדים בסביבות גיל 5 מסוגלים לבצע משימה זאת.
יש לשים לב כי התגובות למבחן יכולות להיות שונות:
הילד עשוי להחזיר את הדף ריק – יתכן שמתנגד למשימה ואז אפשר יהיה להניח לילד, או לבקש ממנו לבצע המשימה שוב מאוחר יותר.
יתכן גם שהילד יצייר ציור ללא משמעות ואז יש לבדוק האם הבין את המשימה.
באמצעות המבחן, ניתן גם לבדוק האם לילד יש בעיה בהבנת הוראות, האם יש לו בעיות מוטוריות, או האם הוא דיסגרפי (למשל אם יצייר הפוך: כוכבים למטה וגלים למעלה).
לסיכום, ילד שעולה לכיתה א' ובשל לכך , נבחין בציוריו כי:
הוא מבין הוראות ויכול ליישמן בציור.
הציור ברור ומובן.
הציור בעל משמעות.
הציור תואם למציאות .
יש קשר בין האלמנטים בציור.
יש ארגון טוב בדף.
יש פורפורציות.
הקוים בטוחים ולא מהוססים.
יש דיוק בפרטים.
בציורי דמויות נראה איברים חשובים- ידיים, רגלים, עיניים וכד'.