האם גם אתם מתקשים למצוא את הגיטרה שהיא בדיוק אתם? אחת נשמעת טוב אבל לא נוחה, השנייה נוחה אבל נראית אסון, וההיא נראית טוב אבל הגשר הצף משגע אתכם...
גיטרה בהזמנה אישית (custom) היא פיתרון בדיוק בשבילכם. זהו פרויקט לא זול, אשר לוקח זמן וטומן בתוכו הימור מסוים, אבל התוצאה יכולה להיות מעבר לכל דמיון!
אז מה חשוב לדעת? את האמת שדי הרבה. הזמנת גיטרה היא בפירוש הרבה יותר מלתת לבונה גיטרות זה או אחר יד חופשייה לעשות כרצונו ולקנות את מה שיצא לו. אתם צריכים להכווין אותו ליצור את הגיטרה שלכם. אתם צריכים לקבל מספר החלטות כדי שהגיטרה תרגיש, תישמע ותיראה לטעמכם והוא צריך לייעץ לכם ולבנות את מה שתכננתם.
תכנון-
בניגוד לגיטרות קנויות, לא יתאפשר לכם לנסות את הגיטרה לפני שתקבלו אותה. אתם חייבים לדעת בוודאות מהן ההעדפות שלכם לפני שאתם מזמינים, כדי למנוע מצב שבו תגלו מאוחר יותר שאתם בעצם אוהבים סאונד אחר או שהצוואר לא באמת נוח. הדבר הראשון שאתם חייבים לעשות הוא ללכת לחנויות גיטרות, לנסות כמה שיותר גיטרות (תמיד עם אותו מגבר) ולרשום לעצמכם מה נשמע טוב, מה נוח (צוואר, סוויצ'ים, גשר) ואילו גאדג'טים שימושיים מבחינתכם. כמו כן, בררו על אילו גיטרות מנגנים הגיטריסטים שאתם רוצים להישמע כמו. עד שלא ברור לכם בוודאות מה הסאונד שאתם מחפשים ומה נוח לכם, אין לכם מה להזמין גיטרה.
סאונד-
הסאונד של הגיטרה שלכם תלוי בעיקר בפיקאפים (ה"מיקרופונים" של הגיטרה) ובעץ ממנו בנויה הגיטרה. אם יש דגם ספציפי שנשמע לכם טוב, בררו אילו פיקאפים מותקנים ומאיזה עץ היא בנויה והשתמשו בהם. ישנם סוגים רבים של פיקאפים, כשהשניים העיקריים הם:
סינגל (Single) – פיקאפ מגנטי בעל שורה אחת. ניתן לראות פיקאפים מסוג זה ברוב גיטרות פנדר. בעלי סאונד צעקני המתאים לבלוז,
רוקנרול, קאנטרי ועוד. פיקאפים אלו נוטים להתחיל לזמזם אחרי כמה שנים ובמיוחד בזמן שימוש בדיסטורשן.
המבקר (Humbucker) – פיקאפ מגנטי בעל שתי שורות (לעתים מכוסה במכסה). ניתן לראות פיקאפים מסוג זה ברוב גיטרות גיבסון. פיקאפים בעלי סאונד שמן וווליום חזק יותר, מתאימים לרוק, מטאל, ג'אז ועוד. פיקאפים מסוג זה לא מזמזמים ומכאן שמם.
לרוב הגיטרות יש בין שניים לשלושה פיקאפים. גיטרות עם שני פיקאפים מאפשרות שלושה מצבים (מצב לכל פיקאפ ומצב ביניים). הפיקאפ השלישי, כשמוסיפים אותו, נמצא בין השניים האחרים ומאפשר חמישה מצבים (מצב לכל פיקאפ ושני מצבי ביניים). כמו כן, ניתן לשחק עם הקוטביות שלהם (עניין חשמלי) וליצור סאונדים שונים בצירופים של הפיקאפים, כפי שעשה בריאן מיי (קווין) אשר בעזרת אביו בנה את הגיטרה שלו במו ידיו.
סוגי העץ השונים, הגיל שלהם והשילובים ביניהם משנים את הצליל ולפעמים את כמות העבודה. כשאתם מנסים גיטרות נסו לקחת שתי גיטרות מאותו הסוג כשרק העץ שונה (הרבה דגמים באים עם צווארים מעץ שונה) ולהקשיב להבדל ביניהן.
גשר-
ישנם סוגים שונים של גשרים בעלויות שונות ועם איכויות שונות. להלן כמה סוגים:
גשר צף (Floyd Rose ודומיו) – גשר עם ידית שמאפשרת למתוח ושחרר את המיתרים במידה רבה מאד. אם אין לכם כוונה להשתמש בידית עדיף להימנע מגשר זה. הגשר גורם למיתרים לצאת מכיוון, דורש תחזוקה רבה ובעל לא מעט בעיות.
גשר פנדר – גשר עם ידית בעלת חופש מועט לויברטו. מאד מוגבל יחסית לגשר הצף אבל הרבה יותר אמין.
גשר ביגסבי – גשר עם ידית המתאימה לויברטו כבד וישן.
גשר גיבסון – בלי ידית. למה? כי המנגנון של הידית מקצר את התמשכות הצליל משמעותית ואת אפקט הויברטו תמיד תוכלו ליצור בעזרת יד שמאל.
צוואר
אחד המשתנים העיקריים בעניין הנוחות. יש להחליט על שלושה גורמים:
אורך – ככל שהצוואר ארוך יותר יש יותר מקום לאצבעות. ככל שהוא קצר יותר, קל יותר למתוח את המיתרים.
קימור אחורי – לכל אחד כף יד אחרת. חפשו את הצוואר שנח לכם בכף היד הכי בטבעיות כאשר אתם בודקים גיטרות.
קימור קדמי – ככל שהצוואר קמור יותר קל יותר למתוח את המיתרים (Bend) ולנגן אקורדים מסוג בארה. קימור יתר יגרום לזמזומים בזמן מתיחות.
סוויצ'ים-
לגיטרה שלושה סוגי סוויצ'ים: בורר פיקאפים, ווליום וטון. כפתור הווליום משמש את רוב הגיטריסטים כדי להשתיק את הגיטרה כאשר הם לא מנגנים ותו לא. רבים כלל לא משתמשים בכפתור הטון ומשאירים אותו על 10 תמיד. אם גם אתם כאלו אין צורך ביותר מכפתור אחד מכל סוג. נגנים דוגמת סטיב מורס (דיפ פרפל, דיקסי דרגס) עשו בכפתורים אלו שימוש ליצור אפקטים של כינור ואפקט דמוי פלנג'ר. לשם כך יש למקם את הכפתורים קרוב מספיק למיתרים כדי שתגיעו אליהם עם אחת האצבעות תו"כ נגינה. בורר הפיקאפים צריך להיות במקום שלא תיגעו בו בלי להתכוון, אך קרוב מספיק כדי שתוכלו להחליף פיקאפ במהירות.
עיצוב-
אמנם זה לא אמור לגרום לכם לנגן טוב יותר, אבל לא הייתי ממליץ לאף אחד לזלזל במראה. גיטרה יפה גם עוזרת לאחרים לזכור אתכם וגם עושה יותר חשק לנגן עליה. ישנה האפשרות הקלה יותר של לבנות דגם קיים, היות וניתן להזמין גוף וצוואר מוכנים לדגמים האהובים עליכם. אם אתם רוצים משהו שאין לאחרים תיאלצו לעצב משהו מקורי ביחד עם בונה הגיטרות. ריצ'י סמבורה רצה בשנות השמונים כוכבים נוצצים על הצוואר של הסטראטוקסטר המיוחדת שהזמין מפנדר. נסו למצוא משהו שלא ייראה מטופש בעוד עשרים שנה, ושיתאים לסגנון שאתם מנגנים.
גאדג'טים-
ישנם לא מעט שדרוגים שניתן להוסיף לגיטרה שלכם, על מנת להוציא ממנה אפילו עוד יותר. כמעט כולם דורשים סוללה. להלן כמה דוגמאות:
פיקאפ אקוסטי (Piezzo) – פיקאפ שמורכב בגשר של הגיטרה שגורם לה להישמע כמו גיטרה אקוסטית. ניתן ליצור בגיטרה שתי יציאות או יציאה סטריאופונית וכך לקבל את הסאונד של החשמלית ושל האקוסטית במקביל.
פיקאפ מידי (Midi) – כלי שימושי למפיקים, נגני אולפן וגיטריסטים שאוהבים להשתגע עם הסאונד. ביחד עם תוכנת סמפלר פשוטה על הלפטופ, הגיטרה שלכם יכולה להיות סקסופון, פסנתר, סיטאר, זמרת אופרה או כל מה שתרצו. ניתן לקבל פיקאפ אקוסטי ומידי יחדיו.
ססטיינר – בטכנולוגיה זהה ל-Ebow, ניתן להתקין פיקאפים אשר בעזרת שדה מגנטי גורמים למיתר להמשיך לנגן עד להודעה חדשה.
כפתור כוח (Boost) – ישנם מספר סוגים. בגדול, נותן מעט יותר ווליום וחדות לצליל לצרכי סולו.
טיונר – לכוון בקלות.
אפקטים מובנים – ניתן לבנות בתוך הגיטרה דיסטורשן, קורוס ועוד. קחו בחשבון, לרוב אין להם באמת יתרונות על פדלים וקשה לצפות איך יישמעו מבעוד מועד.
בונה הגיטרות-
יש לא מעט מה לדעת כשבונים גיטרה ולכן חשוב לבחור בונה גיטרות שיודע את המלאכה. בקשו המלצות, בקשו לראות עבודות קודמות של אותו בונה גיטרות ובדקו אותן בקפידה. הסיפור אינו זול כלל, כך שהשוואת מחירים לא תזיק לאיש. מרגע שנסגרתם על עם מי אתם רוצים לעבוד צרפו אותו לתהליך, קחו אותו אתכם לראות גיטרות ותתחילו לפתח רעיונות.
לסיכום-
אין דבר העולה על ההרגשה של לנגן על גיטרה שהיא אתם. יכול מאד להיות שהיא נמצאת בחנות, אבל אם היא לא, לכו ותמצאו את האיש שיבנה לכם אותה. כגיטריסט המנגן על גיטרה בהזמנה אישית, לא הייתי מחליף את הגיטרה שלי בעבור שום הון שבעולם, ואם אי פעם ארצה משהו שהגיטרה הזו לא יודעת לספק, אתכנן ואזמין גיטרה נוספת שתיתן לי את מה שאצטרך.