עונת ההרשמה לחוגים בעיצומה. בודקים, מנסים, מחפשים את החוג המתאים ביותר לילדיכם: כזה שיעשיר אותו, יתרום לו מעבר למה שהוא מכיר, יתאים לאופיו אך גם יפתח בו תכונות חדשות ולא מוכרות.
אם עדיין לא בחרתם חוג, אם אתם מתלבטים ואם כבר בחרתם אבל אתם סקרנים, המדריך שלפניכם מציע מבט מקורי אודות הקשר בין אופיו של הילד לבין החוגים המתאימים לו.
איך הייתי מאפיין את הילד שלי?
הורים מכירים את ילדם. הם אולי לא ידעו להגדיר זאת באופן מדויק, אך ההורים יודעים כיצד הילד נוהג בדרך כלל, מה מאפיין את הבחירות שלו, ומהם הדברים שגורמים לו לקושי או מונעים ממנו לנוע. ילד אחד אוהב להקשיב למוסיקה, ומעדיף לשהות זמן ארוך בחדרו ובעיסוקיו, ילד אחר יבלה ככל שאפשר בחוץ, ירוץ אחרי כדור ויעדיף המולה חברתית סביבו. כשאנחנו, כהורים, מפנים את המבט אל ילדנו, אנו יכולים לראות אותו ולהבחין במה שמניע את התנהגותו.
האם כדאי לבחור חוג שיתאים לאופיו או כזה שיאתגר אותו?
החשוב ביותר הוא לבחור את החוג עם הילד, להקשיב לבחירותיו ולהעדפותיו ורק אז להציע לו הצעות משלכם. אם הילד חובב מוסיקה ומבקש ללמוד לנגן בכלי, יש להניח שתסכימו אתו. אך במצבים אחרים אפשר להציע לילדכם לבחור חוג "אחר" – אם הוא תמיד משחק במשחקי כדור, בבית ספר ובחצר – אולי עכשיו אפשר לבחור חוג אינטימי יותר, למשל בישול לילדים, או אומנות? משהו שיצור הזדמנות להכיר יכולות נוספות שלו, להתמודד עם תכונות בולטות פחות, ואולי לגלות על עצמו דברים שהוא לא ידע.
מה עוד חשוב בתהליך הבחירה?
חשוב לאפשר זמן: לבוא לכמה
חוגים, להיות שם יחד, להקשיב להתלבטויות. יש לפעמים נטייה להורים לרצות "לסדר את הילד בחוג". אבל חוג טוב הוא מקור חשוב להתפתחות אישית, הוא יכול לפתוח דלתות פנימיות אל עניינים שהילד מבקש לעסוק בהם, אך אולי חושש. חוג טוב הוא הזדמנות, ועל כך למרות הרצון למהר – מומלץ לפעול באטיות.
כדאי לעזור לילדכם לזהות את עצמו. אם הוא אומר ש"החוג מעצבן", לבדוק אתו מה מעצבן שם (אולי תגלו שזה רק ילד אחד שמציק לו. ואחרי שיחה עם המדריך תיפתר הבעיה...) ואולי החוג באמת לא מתאים לו. עזרו לו ללמוד להכיר את היתרונות של מצבים חדשים, את האפשרויות שבגיוון ובשינוי. אם תעשו את הדבר בעדינות, הפירות הם רבים.
לאיזה "טיפוס" שייך הילד שלי?
הנה כמה אפשרויות ל"טיפוסי" ילדים. מובן שכל ילד הוא יחיד, מיוחד ושונה. הילדים לא מחולקים לקבוצות ולטיפוסים, והגיוון הפנימי הוא רב. עם זאת, אפשר להבחין במבנים בסיסיים שנפוצים אצל ילדים, ואולי לראות שם את הילד שלכם ואת צרכיו.
האסטניס
זהו ילד ששונא לכלוך. הוא לא ילך יחף על אדמה, הגרביים שלו תמיד ישארו נקיים. הוא ירוץ לשטוף את עצמו כשהוא מתלכלך. נדמה כחלומה של האם הפולנייה, אך לרוב מתוספים לכך קשיים, כמו קושי לגעת בחומרים, לשחק בבוץ או בחומר, לפעמים בכי כשצבע ניתז עליו או כשפלסטלינה נוגעת בעורו...
לילד כזה כדאי להציע בעדינות חוגי אומנות ויצירה למיניהם, או חוג לבישול. אפשר להבטיח לו כפפות. אבל המגע עם חומרים הוא בעל ערך מיוחד לילדים אלה, שלעתים נמנעים כתוצאה מקושי במישור החושים והגרויים. חוגים אחרים, שיכולים לעודד לשנות כיוון, הם חוגי טבע, בעלי חיים וכדומה.
הביישן
זהו ילד שזקוק לזמן "חימום" ארוך יחסית. הוא מתקשה להיקלט בקבוצות חדשות, "נצמד" לאמו או לאביו למשך זמן ארוך. בפגישות חדשות יימנע לרוב ממגע, ויעבור זמן רב עד שירגיש בטוח. הוא לא נוטה להיפגש עם הרבה ילדים אלא עם חבר אחד או שניים.
לילד כזה כדאי להציע חוג שיש בו תנועה, אומנות לחימה, יוגה לילדים וכדומה. הרבה פעמים, ילדים ביישנים חווים קושי במגע הפיסי. דווקא חוגים אלה עשויים לפתח אצלם ביטחון ויצירת קשר עם הסביבה.
הילד שמעסיק את עצמו
עוד ילד אידיאלי לכאורה: עסוק בענייניו, משחק עם עצמו במשך זמן ארוך, כמעט לא מבקש תשומת לב. אלה על פי רוב ילדים בעלי יצירתיות רבה וסקרנות, אך קיים אצלם קושי לשתף פעולה עם אחרים במשך זמן, להיות חלק מקבוצה, להקשיב לאחרים ולהיות סקרן לגבי מעשיהם.
לילדים אלה כדאי להציע חוג שמקנה גם מיומנויות של שיתוף פעולה, לצד יצירתיות ועבודה אישית. למשל חוגי בישול, אומנות, עבודה עם בעלי חיים ועוד. כמו דברים רבים, קל להיות חלק מקבוצה מתפתחת ככל שנמצאים שם יותר.
הילד שאינו יושב בשקט
זהו ילד שאוהב לרוץ, לקפוץ ולדלג. נדמה שהוא לא נמצא אפילו לרגע במקום אחד. הוא זז, ומחפש גירויים ועניין כל הזמן. הוא לרוב ילד פעלתן וספורטיבי שקשה לו יותר לשבת בשקט עם עצמו, לבלות משכי זמן שקטים ולגלות סקרנות בדבר אחד במשך זמן. ילדים כאלה יפיקו תועלת רבה מחוגים שעוזרים לריכוז כמו יוגה ואומנויות לחימה, או חוגי חקר (מדענים צעירים) שמזמינים אותו להיות מרוכז בסקרנות בנושא מסוים.
גם חוג קרקס וקפוארה יכולים לענות על צרכיו, משום שהם מאפשרים פעלתנות רבה לצד ריכוז ועבודה שיטתית.
הילד שמפחד מכל דבר
מג'וקים, מילדים אחרים, מקולות חזקים... ההמלצה היא לפנות לחוג שעוזר לבנות כוחות פנימיים בתהליך עקבי ואטי. קפוארה הוא חוג נהדר לכך, משום שהוא משלב מוסיקה באומנות לחימה, ומציע כוח לצד הנאה ואתגר. חוגים אחרים שיתאימו הם אומנות ויצירתיות שבהם הוא יוכל לבטא את הפחדים בדרך אמנותית, לעשות "משהו" עם מה שמטריד אותו, וללמוד דרכים עוקפות להתמודדות.
השנה דיאדה מציעה חוג+: רושמים את הילד לחוג וכל המשפחה נהנית מכניסה חופשית למצחקיה בנמל במהלך כל שנת החוגים!
מאת: רננה צימבליסטה, מנחת קבוצות הורים בדיאדה.