בד הקנבס
בכל ציור יש אלמנט שאינו נראה לעין אולם הוא חשוב מאוד לתוצאה שנקבל - הבד עליו מציירים. בכתבה זו אסביר כיצד ניתן לבחור את הקנבס, הבד הלבן המתוח על מסגרת עץ.
המאמר קיבל את הציון:
נצפה: 2256 | דורג: 1
|
תודה שהצבעת עבור מאמר זה!
|
|
כאשר מציירים על קנבס, צריך להכינו לעבודה בכך שמותחים אותו היטב על מסגרת עץ מתאימה ומורחים אותו בחומר בסיס לבן - ג'סו. הג'סו אוטם את הבד מפני ספיגת הצבעים לתוכו ויוצר משטח אחיד ונוח לעבודה. כאשר מכינים בד, בדרך כלל מורחים 2-4 שכבות ג'סו לפני התחלת העבודה.
בעבר היו נוהגים תמיד למסגר את התמונות, אבל כיום מאוד אופנתי לתלות ציורים ללא מסגרות, שאז דפנות הבד המתוח על העץ הופכות להיות חלק מהציור. יש אמנים מיומנים המותחים את הבד בעצמם על גבי מסגרות עץ. אבל לרוב קל ופשוט יותר לרכוש קנבס מוכן מראש שמגיע מתוח היטב על מסגרות עץ רחבות בעובי של כ-3 ס"מ, וכבר צבוע בג'סו.
בחנויות
היצירה אפשר למצוא שני סוגים עיקריים של קנבס מוכן לעבודה. הקנבס המקצועי (מכונה גם האיטלקי) יהיה בד מסוג פשתן, ארוג שתי וערב בצפיפות גסה. קנבס נוסף שנמכר בחנויות היצירה הוא קנבס לחובבים (המכונה הסיני), והוא שונה מהקנבס האיטלקי בכך שאינו ארוג מפשתן אלא מבד סינטטי, והאריגה דלילה יותר ואינה צפופה כמו בפשתן האיכותי יותר. גם קנבס זה מגיע מתוח על מסגרת עץ. המסגרת צרה יותר ומעץ פשוט, והבד צבוע בג'סו דליל בשכבה אחת או שתיים לכל היותר.
כמובן גם במחיר ההבדל משמעותי. לפחות בתחילת הדרך, אין צורך להשקיע בחומרים יקרים וניתן בהחלט להתחיל בקנבס הסיני. במקרה כזה, בעבודה בצבעים אקריליים כדאי להימנע מדילול הצבע במים, ואז הצבע מספק כיסוי ואטימה טובים ומרקם יפה לציור. ואם החלטתם שאינכם מרוצים מהתוצאה? לא נורא. ניתן למרוח מחדש ג'סו על כל הציור ולאחר שיתייבש להשתמש בקנבס כחדש.
בהצלחה!
אהבתם?
כתבות נוספות ממדור יצירה ואומנות