כשלהקת שחקנים מאיטליה הופיעה בפני המלך לואי ה- 14 והפילגש שלו, הוא הרגיש כי הם שמים ללעג את העלמה ולכן אסר את הדיבור בתיאטרון (פרט לתיאטראות שהיו תחת חסותו הקומדיה הצרפתית והאקדמיה למוזיקה ומחול), ובמשך 90 שנה היה הדיבור בתיאטרון בצרפת אסור.
מאת רותי תמיר והילה קומם.
אמנים הם עם המחפש פתרונות וכך החלה להתפתח אמנות במה שבה המשחק מלווה בג'סטות גוף גדולות ללא דיבור. המילה פנטומימה עצמה מקורה במילים יווניות שפירושן - להציג ולחקות הכל, שכן אומנות זו החלה בימי יוון העתיקה. בתחילת המאה ה 19 שוב נאסר הדיבור בתיאטרון בצרפת, הפעם על ידי נפוליאון. השחקן בן התקופה, ז'אן גאספאר דברו, שיחק בהצלחה אדירה את הדמות הענוגה של פיירו , הליצן בעל הפנים הלבנות, ופיתח מאוד סגנון המשחק הזה. מאה שנה אחריו השחקן מרסל מרסו אשר למד טכניקת אשלייה ומשחק מהמאסטר אטיין דקרו, אימץ את דמותו של פיירו, שילב אותה עם דמות הנווד הקטן של צ'רלי צ'פלין, והפך לפנטומימאי הפופולארי ביותר בעולם.
בשנות ה 70 של המאה ה 20, ייסד מרסו את בית הספר לפנטומימה בפריס, שם למדו מאות אומנים מארצות שונות, והפיצו את האומנות המיוחדת הזו בעולם, כל אחד בדרכו שלו. יש המשלבים חפצים, מילים, קולות, וסגנונות הופעה שונים. מה שמאחד את תלמידי מרסו וממשיכי דרכו זו הטכניקה, עומק, ופיוטיות התנועה.
לא בכל פעם ששחקן לא מדבר על הבמה, הוא יוצר "פנטומימה". לפנטומימה חוקים משלה: דינאמיקה וקצב המעשירים את התנועה, ומשחק מסוגנן ומדויק. פנטומימה היא בעצם שירה של תנועה בתיאטרון, הבעה של כל רצון, מחשבה ופעולה דרך הגוף, והפיכת הבלתי נראה לנראה. זאת אומנות מסוגננת ופיוטית, קומית, דרמתית, מרגשת, עדינה.
אמנם אנו חיים בתקופה מאוד מהירה, תזזיתית, צינית, בה אומנות מקבלת ביטוי קר וקשוח על הבמה במחול ובתיאטרון אך אני מרגישה געגוע וכמיהה מצד הקהל לשקט, לאמנות טהורה, לפיוטיות נטולת אלימות, בלי לוותר על הומור, רוח שטות, ואבסורד, המובילים את הלך הרוח היצירתי שלי. מסיבה זו אני מעלה מופע כמעט ללא תפאורה, ללא החלפת תלבושות או פירוטכניקה, בו הקהל יכול להפליג על כנפי הדמיון ולהפוך לחלק פעיל מהחוויה.
במופע החדש "מאחורי המילים" אני מעלה קטעים קצרים, בסגנון קלאסי ומודרני, משלבת בין הקטעים את סיפור ההיסטוריה של הפנטומימה וכן מעלה השוואה משעשעת אך מדויקת של ההבדלים בין תיאטרון ללא מילים, מחול ופנטומימה. זהו מופע מצחיק ופיוטי, ולשמחתי הרבה , גם מרגש את הקהל המוצא את המופע מרענן ומעורר השראה."
רותי תמיר, שחקנית, פנטומימאית, במאית, יוצרת של תיאטרון פיזי בהשראת דקרו.
למדה בילדותה בבית ספר למחול בת דור, בעלת שני תארים בתיאטרון משתי אוניברסיטות בפלורידה ותלמידתם של ג'ונתן וולקן (פילובולוס) , תיאטרון המלאך המשוגע (תיאטרון פיזי) בפאריז, וגרג גולדסטן (פנטומימה קלאסית) בארה"ב.
בין יצירותיה בתיאטרון הפרינג:' איגרוף,(1997) בובי וגוני (1999), אושר! (2002),
מימה-נטו (2004) הראשים (יחד עם עופרה הופמן 2004), ספר אישה בית (בעקבות דמויותיו של עגנון 2010), ועוד ועוד. בימים אלו היא עובדת על
יצירה חדשה לילדים המשלבת פנטומימה וטקסט.
"מאחורי המילים"
מוצ"ש 17/3/2012
בשעה 21:00
בתיאטרון ערבי עברי
רח' מפרץ שלמה 10
יפו העתיקה (ליד החמאם)
לרכישת כרטיסים: 035185563