אולי המילים האלה מפחידות, אך אסטרטגיות למידה הם הכלים שבעזרתם אנו לומדים. כבר מכיתה א` אנחנו מתחילים "ללמוד" אותן. כשמתכוננים לכיתה א`, יש מקום גם בהכנה לקראת להתייחס לכלים אלו.
כשם שבעזרת מזלג וסכין אנו אוכלים – כך בעזרת אסטרטגיות למידה אנחנו לומדים. כלומר, אלו הם "כלי אוכל" המיועדים ללמידה נכונה ומיטבית.
מהי למידה נכונה ומיטבית? למידה שבה התלמיד ממצה את יכולותיו, מבין את הנלמד ויודע להשתמש בו בעת הצורך.
תלמיד אשר סובל מקשיים לימודיים: אינו עומד במטלות, יש לו פער לימודי הולך וגדל והוא זקוק לסיוע ותיווך בהכנת שיעורי בית צריך "לרכוש" כלים אלה על מנת שיצליח בלימודיו.
תלמידים רבים מתקשים במיוחד במקצועות "רבי המלל" – מקצועות בהן יש המון המון מילים והרבה משפטים כמו למשל הסטוריה, ספרות ועוד. כאן עולה הקושי ומתגלה באי יכולת קריאה של מספר רב של עמודים, קושי בהבנה ובארגון החומר, קושי בסיכום החומר ועוד.
על אחת כמה וכמה קשה הדבר לתלמידים אשר אובחנו כבעלי לקות למידה זו או אחרת ואו בעלי הפרעת קשב וריכוז. הם זקוקים באופן מיוחד למישהו או משהו שיעשה להם סדר בבלגאן.
ה"משהו" הזה - נקרא לו בשם: אסטרטגיות למידה.
אסטרטגיות הלמידה מתחילות כבר בכיתה א'. כבר שם מתחיל התלמיד ללמוד "איך ללמוד". הוא מתחיל לקבל מיומנויות למידה אשר הולכות ומתרחבות עם שנות לימודו בית הספר. כבר בימים הראשונים בכיתה א' נדרש התלמיד להכין שיעורים. ולכן, כבר בימים הראשונים יש ללמד את התלמיד הצעיר איך להתארגן עם שיעורי הבית, במה להתחיל, איך עונים על שאלה ועוד ועוד.
תלמיד אשר מסיבה כלשהי לא הצליח לרכוש מיומנויות אלה יצטרך בשלב מאוחר יותר לרכוש אותן, כלומר בבואו ללימודים מורכבים יותר בחטיבת הביניים או בתיכון לא תהיה לו כל ברירה. על מנת להצליח בלימודים הוא יהיה חייב לשלוט בכל מיומנויות הלמידה השונות.
אבל כאן כבר נכנס גורם נוסף: דימוי עצמי נמוך. תלמיד שכזה, שמתקשה בלימודיו ומגיע לחטיבת הביניים מן הסתם סובל מכך ואל זה מתלווה חוסר ביטחון בשל תחושת הכשלון המלווה אותו. עם בואו לחטיבה, החרדה מפני הלימודים גדלה ומתעצמת ואיתו התסכול והלחץ.
במצב כזה, אסטרטגיות הלמידה עושות ממש שינוי אצל התלמיד: הן מבחינה רגשית והן מבחינה מעשית.
לצורך כך, יש להתאים לתלמיד את השיטה הנכונה ופשוט ללמד אותו ללמוד ע"י מתן כלים ממשיים ללמידה. אחרי שיתנסה ויתרגל ירגיש התלמיד כי הוא מסוגל להתמודד עם לימודים ושיעורים. מיד אחר כך יבואו ההצלחות ואיתן תעלה המוטיבציה והדמוי העצמי ישתפר עד מאד. אז יבין התלמיד שההצלחה תלויה בו והוא יתחיל להאמין בעצמו ובכוחותיו.
כולנו רוצים שהילד שלנו יצליח בלימודיו. גם הוא עצמו רוצה להצליח.
זה יכול לקרות.
מתן כלים יעילים המביאים לדפוס למידה קבוע – הם הם שמביאים הצלחה.
אני יכולה להעיד על כך בוודאות בשם כל תלמידי הרבים בעבר ובהווה.