במקדש דנדרה אשר במצרים אפשר למצוא אוצר אסטרולוגי של ממש. את העמודים, הקירות והתקרות הגבוהות של המקדש מעטרים ציורים רבים וביניהם גם כמה וכמה תיאורים אסטרולוגיים. התיאורים האסטרולוגיים של המצרים מצד אחד מוכרים לנו- בבירור אפשר לזהות את כל 12 המזלות והייצוגים שלהם, ומצד שני התיאורים שונים ממה שאנו מכירים היום ובהם עולם שלם ומרתק של התפיסה היקומית-דתית-אסטרולוגית שהיתה למצרים בימים הקדומים.
הסתכלות
בציורים האלה יכולה להתחיל ולהכניס אותנו אל עולם שלם של תפיסה רוחנית ולחבר אותנו לתובנות גבוהות אשר אבדו עם הזמן. והפעם, כדי להיכנס לתדר של מזל עקרב, נסתכל על אחד הציורים האלה.
מרבית הציורים של המזלות האסטרולוגים במצרים אינם מופיעים בצורת גלגל. התפיסה של הגלגל האסטרולוגי כגלגל היא גישה ששייכת לעולם המערבי. המצרים ציירו את המזלות בצורה אחרת - ורק הדרך בה מוצגים המזלות בציורים יכולה להראות לנו הרבה על העולם הרוחני של מי שציירו אותם.
אחד הציורים האלה מורכב משני חלקים המתנוססים על תקרה משני צידי עמודי המקדש, זה אל מול זה. בכל אחד מן הצדדים מופיעים (בין יתר המרכיבים העלומים והמסקרנים) 6 מזלות – באחד דלי, דגים, טלה, שור, תאומים וסרטן (לפי הסדר הזה) ובשני גדי, קשת, עקרב, מאזניים, בתולה ואריה.
החלוקה הזו לשני "סטים" של מזלות מרמזת הרבה מאוד על התפיסה האסטרולוגית של המצרים. נוסיף לכך שכל אחד מן הסטים האלה מוצב על גבי דמות נשית מוארכת ושתי הדמויות האלה מהוות תמונת-תשליל אחת של השנייה. דמות אחת – עיניה פקוחות ודמות שנייה עיניה סגורות. הדמות המקיפה כל אחד מ 6 המזלות היא נוט, האלה המקורית ממנה נברא העולם, והחלוקה הזו ל 2 מייצגת את שני העולמות שבראה נוט – עולם היום ועולם הלילה, עולם החיים ועולם המתים. למעשה בציור הזה ניתן לראות כי כל מזל מבין 6 המזלות הוא למעשה תמונת-תשליל, ניגוד או השלמה של בן-זוגו, המזל אשר נמצא בחציה השני של התמונה.
גם החלוקה הספציפית הזו לשניים, שנראה לכאורה כחותכת את גלגל המזלות ללא שיטתיות – היא חלוקה מאוד אינטליגנטית. מקום ה"חתך" הוא הציר שבין אריה לסרטן ובין גדי לדלי, וציר זה הוא ציר מרכזי המראה על הבנה אסטרונומית וגיאוגרפית גבוהה ביותר – ציר זה הוא למעשה הציר שבין חוג הסרטן לבין חוג הגדי ומראה על היכרות מיקום המזלות ביחס לכדור הארץ ולעונות השנה.
התפיסה הדתית של המצרים עוסקת רבות בנושא החיים אחר המוות. למעשה במצרים העתיקה המוות אינו סוף החיים, אלא המוות והחיים מהווים תמונת מראה אחד של השני – בדיוק כפי שתפיסה זו מתוארת בציור האסטרולוגי. מעין תמונה והשתקפותה – אלא שלא ברור ביותר מהו המקור ומהי ההשתקפות...
ומה הוא למעשה המוות האמיתי? אולי החיים בהם אנו נמצאים ובהם עינינו עצומות ואיננו רואים את כל התמונה – אולי זהו המוות לעומת ההארה הגדולה שבמוות? ואולי ההתעוררות לחיים היא המעבר לעולם גבוה יותר? כיצד זה שביום, למרות האור הרב, אנו רואים רק את מה שנמצא בכדור הארץ שלנו, ואילו בלילה – כאשר לכאורה איננו רואים דבר, אנו יכולים לראות בבבירור גלקסיות מרוחקות ועולמות אחרים?
התפיסה הזו של המוות/חיים העסיקה רבות את המצרים אשר הקדישו הכנות רבות במהלך חייהם להכרת עולם המתים אליו הם כמהו להגיע.
וגם בשמיים – למעשה בכל רגע נתון אנו יכולים לראות רק 6 מתוך 12 המזלות, אלו אשר בשמיים הנראים. ששת הנותרים נחבאים מעינינו ונמצאים בצידו השני של הארץ – ולפי התפיסה הקדמונית – בעולם המתים, וגלגל המזלות חי ומת, עולה ויורד בתחלופה מתמדת המסמלת את הקשר ההדוק בין המוות לחיים.
מזל עקרב
מזל עקרב מבין כל המזלות עוסק באופן ספציפי בנושא הזה שהמצרים הרבו לעסוק בו כל כך – החיים והמוות.
מזל עקרב הוא גם המזל היחידי אשר יש לו שני שמות ושני סמלים. הסמל המוכר לנו הוא העקרב, אולם הסמל השני המקושר לעקרב הוא הנשר. בציור המצרי ניתן לראות בצמוד לעקרב את הנשר או הבז. העקרב והנשר מסמלים את שני הצדדים של המזל המיוחד הזה אשר עיקר עיסוקו הוא בדואליות, בניגודיות ובסוד החיים והמוות, ומרמזים לנו על החלקים הנמוכים של העקרב – האינסטינקטיביות אשר יכולה להביא אותנו למוות – לעומת החלק הגבוה של העקרב, בו הוא הופך למודע למשתמש בכוחותיו העצומים לעוף אל השקפה גבוהה יותר ולדבוק בחיים - הנשר.
במצרים העתיקה, בין השנים 4000-2000 לפנה"ס מזל עקרב היה המזל השביעי בגלגל המזלות. והוא ניצב אל מול המזל הראשון – השור. השור היה המזל הראשון אשר פתח את החלק הראשון ובו 6 מזלות, ואילו עקרב היה המזל הראשון אשר החל את החצי השני של הגלגל. השור והעקרב מהווים ניגוד מוחלט ועם זאת תמונת מראה אחד לשני. השור מייצג את עולם החומר ואילו העקרב את עולם הרוח. השור מייצג את ההשתעבדות שלנו לגוף ואת המסע שאנו עוברים בחיינו הפיזיים, ואילו העקרב מספר לנו על העולם הנפשי-רוחני שלנו. השור הוא הלידה של האדם אל תוך עולם החיים (ואולי מדובר כאן במוות של החלק הרוחני שלנו אשר נאלץ להתגלם בשר-ודם?) ואילו העקרב מספר לנו על המעבר שלנו למחוזות הרוח אשר אינם מגולמים בגוף, המעבר אל העולם האחר אשר נקרא לעתים המוות והיכולת המופלאה שלנו להשתחרר מהבלי העולם הזה ולראות את הנשגב, הגבוה והרוחני שאינו מגולם בחומר.
באותם ימים בהם העקרב היה המזל השביעי והיה מקושר לבית השביעי – הוא היה מקושר לנושא הזוגיות. והזוגיות יצגה אף היא את אותו מסר גבוה – של איחוד של שני ניגודים המהווים גם תמונת מראה. הנישואים היו דבר מקודש ביותר וסמל רוחני גבוה לאיחוד בין אלוהים והאדם, הרוחני והחומר, החיים והמוות, הגבר והאישה.
בתקופת היוונים והרומאים – תקופה בה שלט הגלגל האסטרולוגי המוכר לנו המתחיל במזל טלה, העקרב כמו גם הצמד שור-עקרב כולו, עבר למקום הרבה פחות בולט בחיי האדם. במקום להיות שני המזלות הראשונים בכל מחצית-גלגל, השור עתה הפך לדבר משני בחשיבותו ואילו העקרב עבר משליטתו של בית 7 – בית הזוגיות והבית המבשר על יציאת הנפש אל העולם, אל שליטת בית 8 – בית פנימי הרבה יותר, רוחני ומכונס.
נושא החיים והמוות, תובנות עולם הניגודים בו אנו חיים והחיפוש אחר הרוח והגבוה אשר היו נושאים עיקריים ביותר בתקופת המצרים, עברו למקום הרבה יותר מופנם ומוסתר מעין. הדגש על חיי הרוח איבד את מקומו המודע והמרכזי והפך לנחלתם רק של אלו אשר יכולים להתחבר אליו במאמצים רבים, בכוח אינטואיטיבי מיוחד ועל ידי מדיטציה והתבוננות פנימית.
ועם זאת – האנושות עברה שיעור חשוב ביותר באלפיים השנים האחרונות בהם היה על האדם להתאמץ במיוחד על מנת להתחבר בקושי רב אל תובנות החיים-והמוות אשר היו גלויות לחלוטין בתקופות קדומות יותר.
באלפיים השנים האחרונות ועד לתקופתנו שלנו שינה הנשר-עקרב את מיקומו בגלגל האסטרולוגי והיכולת של האדם להתחבר אל מחוזות הרוח ולהכיל את שני הניגודים נכנסה אל זירה אחרת לגמרי.
הנשר-עקרב עבר להיות המזל התשיעי בגלגל המזלות (כך היה ב 2000 השנים האחרונות וימשיך להיות ל 360 השנים הבאות) – והבית התשיעי באסטרולוגיה (המיקום של המזל התשיעי) מקושר להרחבת האופקים. זהו המיקום המאיץ באדם לצאת החוצה, ללמוד, לחקור, לטייל ולהתרחב. זה הבית של המחפש הניצחי: המטייל התמידי או הנזיר. וכך אנו רואים באלפיים השנים האחרונות את המחקר המעמיק אל תוך עולם הרוח, הלימוד המעמיק והאינסופי, ואין זה משנה אם מדובר בנזירים מן הסוגים השונים (בקלפי הטארוט הקלף התשיעי הוא קלף הנזיר) או בישיבה. חיפוש אחר עולם הרוח פירושו לימודים נצחיים, חיפוש מתמשך וכמיהה אשר מביאה את האדם לעוד ועוד מסעות של גילוי אשר למעשה אינם מסתיימים.
הנשר-עקרב ניצב באלפיים השנים האחרונות אל מול בית 3 אשר קשור בתקשורת ואולי מכאן ההבנה שמי שמחפש את הרוח צריך להמעיט בדיבור, משום שאלו הם שני קטבים הנוגדים זה את זה.
אנו נמצאים עתה בעיצומה של תקופה זו, תקופה בה התקשורת תוספת מקום מרכזי ודומיננטי ביותר בחיינו. השכלתנות, המסרים המהירים, דור האס.אמ.אס. אל מול אלה ניצב עתה העקרב אשר מראה לנו את הניגוד בין דור האינטרנט בו הכל קורה מהר, המסרים קצרים ומיידיים – לבין החלק הרוחני הגבוה שלנו, אשר עובד בקצב אחר לגמרי, מבקש אחר המחקר והחיפוש האינסופי אחר מחוזות הרוח ולאו דווקא רוצה להגיע לתשובות קצרות, מיידיות וענייניות. הרי עולם הרוח הוא חוויה מתמשכת ואי אפשר לסכם אותה באס.אם.אס או להעביר אותה הסטאטוס מתוחכם...
אם פעם, בעידן הטלה, החיפוש אחר עולם הרוח עמד בסתירה לעולם החומר, בעידן הדלי צמד הניגודים הוא שונה – הניגוד הגדול העומד מול הרוחני הוא השכל.
ועתה, 360 שנים לפני כניסת עידן הדלי אנו מתחילים לראות ניצנים ראשונים של נשר-עקרב מסוג אחר לגמרי. נשר-עקרב תופס את מיקומו של המזל העשירי בשמיים, זה שעד עתה היה מקושר למזל גדי. המיקום של הבית העשירי מגדיר את מי ומה שאנחנו בצורה הכי יציבה וחזקה. הוא מדבר על העבודה והקריירה שלנו, על המקום בו אנו נאמנים ומתמידים ומדבר גם על הסטאטוס החברתי שלנו.
עם המעבר למזל דלי כל נושא הרוחניות ותפיסת המוות/חיים חוזרת לקבל מקום מאוד דומיננטי ומרכזי בחיי האדם. ואולי מכאן השיבה הגדולה אל מחוזות הרוח והדת שאנחנו רואים בשנים האחרונות. האדם עומד לתת בעידם הדלי מקום מאוד מרכזי לעולם הרוח שלו, עולם זה עומד להיות הרבה יותר יציב, גשמי ובוגר. משלב של חיפוש תמידי אחר הרוח מבלי להגיע לתכלית לעולם (כפי שהיה ב 2000 השנים האחרונות) נראה שבאלפיים השנים הבאות האדם ירצה לבנות ולהגשים דברים אשר נובעים מעולם הרוח שלו. מדובר על רוחניות מעשית ביותר פרקטית ביותר, מחוייבת ובוגרת.
תפקידם של בני מזל עקרב בתקופה זו
בתקופת המעבר המיוחדת הזו מעידן לעידן תפקידם של בני המזלות השונים לגלם בחייהם את מהות המזל ולעבור בעצמם את המעבר שעובר המזל שלהם עם תזוזתו מבית לבית. באלפיים השנים האחרונות בני מזל עקרב, תחת המספר 9, ייצגו את החיפוש המתמיד אחר עולם הרוח ורבים מבני מזל החדש נולדו לחיפוש זה, כמיהה אשר אין לה סוף, מחקר שלעולם ולנצח ממשיך.
העקרבים החדשים חשים עתה את השינוי שקורה בגלגל המזלות והם חלק בלתי נפרד ממנו – בזמן הזה ממש הם אמורים לעבור ממצב של חיפוש אחר הרוח למצב בו הם בטוחים מאוד ברוחניות שלהם, מחויבים לה ונאמנים לה ועוברים לשלב ההגשמה והיישום.
המכון לאסטרולוגיה הוליסטית בשיטת קרני צור מציע יעוץ אסטרולוגי מקיף בכל תחומי החיים, לימודי אסטרולוגיה בכל הרמות, מפגשים מיוחדים ואת ההרצאה המרתקת "האסטרולוגיה החדשה" לאירגונים, ישובים/קיבוצים ולחוגי בית. המכון לאסטרולוגיה הוליסטית הוא הראשון בארץ להציע מפות אסטרולוגיות אישיות ותחזית על פי גלגל המזלות המעודכן. 04-6619158
אתר: Z-ASTROLOGY
פייסבוק: HOLISTICASTROLOGY