מחשבים לא רק לצעירים.
בין אם זה לתקשר עם המשפחה ובין אם רק לפנאי ומשחק, המחשב כיום הוא ידידו הטוב ביותר של האדם (מתנצל בפני כלבים שרגשותיהם נפגעו בעקבות מאמר זה). הרבה מהעולם המוכר עבר בשנים האחרונות דיגיטציה ודורש הכרות של עולם המחשבים כדי לגשת אליו. בגיל מבוגר החשיבות של הכרות עם עולם המחשבים לא פחותה, וניתן לראות במספר מישורים בחיים של אדם מתבגר שהיא לפעמים עוד יותר חשובה. והמרכזיים מבין אותם גורמים הן בריאות
ותקשורת בין אנשים.
מבחינה בריאותית ישנם מספר רב של מחקרים שמראים שאתגרים מנטאליים, כמו לימוד של תחום חדש או משחק מחזקים קשרים במוח ודואגים לו לגירוי. משחקי מחשב או לחילופין חיפוש מידע ולמידה (מה שהמחשב מביא לתוך הבית בצורה קלה ונוחה) דורשים מהאדם להשתמש בכלים מנטאליים כמו זיכרון, הסקת מסקנות וחשיבה לוגית ובכך לאמן אותו.
שמירת קשר ותקשורת, בייחוד בגיל השלישי הוא צורך שהמחשב כיום משחק בו תפקיד מרכזי. כאשר את הדואר השגרתי החליף דוא"ל ואת אלבום התמונות החליף פייסבוק, אין מנוס ששימוש במחשב בכדי להגיע לכל שפע הלמידה הזה. חוסר הכרות עם העולם הממוחשב עלול לחזק תחושת ניקור ובדידות.
לימוד המחשב בגיל מבוגר הוא לא עניין פשוט ודורש מהתלמיד ריכוז ושעות תרגול רבות כדי להחדיר את הידע הנרכש. ללמוד להשתמש במחשב זה כמו ללמוד שפה חדשה שלאורך השנים משתמשי המחשב הוותיקים גדלו עליה והיא כיום מורכבת ועשירה. סימנים כמו חץ העכבר או גלגל השיניים שמייצג הגדרות, הם לא שפה ויזואלית שמובנת מאילו ודורשת הסבר והכרות ממושכת. הלימוד חייב להיות איטי ומותאם אישית לצרכי אותו אדם, בייחוד לאור העובדה שהזיכרון נפגע לעיתים בגיל מבוגר. קשיים נוספים הם במישור הפיזי כמו קושי בראייה, בשמיעה וביכולות המוטוריקה העדינה. לכל הקשיים ישנם לא מעט פתרונות העוזרים בהתגברות על קשיים אלו.
קורסים מותאמים לגיל הזהב שבנויים כהלכה, ייקחו את כל הגורמים שציינתי ויתחשבו בהם בשיטת הלימוד ובמבנה הקורס. מכשול הזיכרון ידרוש חזרות רבות וחלוקת חומר לעיון התלמידים בזמנם הפנוי. ישנו גם צורך בעידוד התרגול השבועי על ידי הכנסת קרובי משפחה וחברים לתוך אותו תהליך. לעודד התכתבות לא פחות חשוב מהצורה שהחומר מועבר. התגברות על מכשולים פיזיים מאתגרת ודורשת הכרות עם כלים מיוחדים (תוכנה או חומרה). מהפשטת עולם המחשבים בעזרת הגדרות מובנות או הוספת תוכנה ייעודית ובין על ידי שימוש במכשור מיוחד (עכברים מסוגים שונים וכלים אחרים) ניתן להקטין את הפגיעה ביכולת הלמידה לרמה מינימאלית.
שיעורים פרטיים לחלק מהאנשים (בייחוד לאחר רכישת ידע בסיסי) הם הרבה יותר אפקטיביים מכיוון שניתן להתאים אותם לצרכים ספציפיים. אם עושים המשוואה בין המחשב לנייר ועפרון אז קורס בסיסי הוא הידע איך להשתמש בעט, עכשיו אם תרצה לצייר, לכתוב או לשרטט, כל אחד מאלו ידרוש הדרכה שונה.
המסקנה ברורה, אחת המתנות הטובות ביותר שאתם יכולים להביא לאדם בגיל מתקדם היא הדרכה בעולם המחשבים, בין אם זה הדרכה אישית שלכם או רישום לשיעורים מאתר חוג. גם למי שצריך כלים מתקדמים ורוצה להעשיר את החשיפה שלו לעולם המחשב, אין כמו קורס כדי לקדם את עצמנו. מקווה לשמוע מכם בקרוב, בייחוד עם זה במייל או בפייסבוק.