בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> הורות ילדים וגיל הרך > מה זה מוכנות לכיתה א`?

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

הורות ילדים וגיל הרך

מה זה מוכנות לכיתה א`?

המושג "מוכנות לכיתה א`" מאד שגור בפינו. מה באמת המשמעות שעומדת מאחורי המילים האלה? למה מתכוונים במילה "מוכנות"? מה זה כולל?
תשובות לכל אלה ועוד תוכלו לקרוא וללמוד כאן.
המאמר קיבל את הציון: המאמר מה זה מוכנות לכיתה א`? קיבל את הציון 2.5 כוכבים  נצפה: 2240  |  דורג: 2
דרג מאמר זה
מה זה מוכנות לכיתה א`?

מוכנות מתייחסת ליכולתו של הילד לרכוש הרגלי למידה, להתמודד עם הציפיות ולעמוד בדרישות של בית הספר, כמו – ישיבה במנוחה במשך מספר שיעורים, מיקוד קשב וחשיבה תוך מעקב אחר דברי המורה, הבנה וביצוע הוראות חיצוניות תוך עמידה בלוח זמנים, שליטה במיומנויות גרפו – מוטוריות, ועוד.
מוכנות לכיתה א' היא שלב בהתפתחות הילד, בו הוא בשל לעבור מפעילות שהיא ברובה משחקית לפעילות שהיא למידה מוסדרת ומושכלת.הילד נידרש לגלות מסוגלות להתרכז ולעמוד במשימות.
המעבר מגן חובה לכיתה א' משמעותי מאוד בחיי הילד. ילד עולה לכיתה א' בהתאם לגיל הכרונולוגי שלו ולא תמיד עפ"י היכולות שלו מבחינה רגשית, שכלית, התנהגותית וחברתית. כאשר אנו כהורים מרגישים שהילד לא בשל או לא מוכן – אני תמיד ממליצה להתייעץ עם איש מקצוע ובראש בראשונה – עם הגננת. ופה תרשו לי לומר משהו שבא באמת ממקום של נסיון רב: כשיש ספק – אז אין ספק! עדיף שהילד ירוויח שנה נוספת בגן ויגיע בוגר לבי"הס מאשר יגיע "בזמן" ויתחיל לפתח בעיות לימודיות שיקשו על כולנו ובמיוחד עליו.
אנחנו צריכים להבין שהמעבר לכיתה א הינו תהליך הדרגתי השונה מילד לילד. אין מה להשוות בין ילדנו הבכור לשני או לילד של השכנים. אתם ההורים נכירים את הילד שלכם הכי טוב בעולם ואתם בעצם יודעים מה הוא צריך. אני פה כדי לסייע לכם לעזור ולתת לילדכם אפשרויות למידה והכנה לפני היום הגדול של כיתה א'.

עכשיו בואו נבין ביחד מה בעצם הילד נדרש לדעת בבואו לכתה א'?
בכיתה א' הילד נדרש למיומנויות שונות בשלושה תחומים שונים:
מוטוריקה עדינה וגסה, תחום קוגניטיבי שכלי ותחום רגשי חברתי.
ארחיב עתה ואסביר מעט על כל אחת מהמיומנויות האלה.

מוכנות קוגניטיבית –
תחום זה כולל תהליכי למידה ויכולת פתרון בעיות, תהליכי חשיבה, תפיסה וזכירה.
חשיבה: היכולת לחשוב חשיבה קונקרטית ממוקדת ולא אסוציאטיבית. לדוגמה: גננת מתחילה לדבר על מים בטבע. ילד בעל חשיבה אסוציאטיבית יאמר: "פעם הייתי עם אבא שלי בים והלכתי לאיבוד ו..." לעומתו, עם ילד בוגר יותר, בעל חשיבה קונקרטית, ניתן לדבר למשל על מחזור המים בטבע.
מוטיבציה פנימית ללמידה: הילד כבר צריך להיות מסוגל לשאול שאלות ולגלות עניין בעולם הסובב אותו.
שפה: ילד העולה לכיתה א' צריך כושר התבטאות שכולל אוצר מילים סביר, יכולת בניית משפטים נכונים, שימוש נכון בפעלים ובמילות יחס, ידיעת שמות הצבעים וכו'.
הגייה: חשוב ששפתו של הילד תהיה מובנת לכל אחד. שיבושי היגוי עלולים לגרום לשיבושים קשים בדימוי העצמי ובביטחון העצמי והחברתי של הילד. כמו כן שיבושי הגייה יקשו את תהליך רכישת הקריאה. לדוגמא אם קרא "סב" ולא צב" מן הסתם הבנתו את הנקרא לקוייה. ילד שטרם הוגה נכון את כל האותיות במיוחד השורקות שסזצ רצוי להפנותו לקלינאית תקשורת – טיפול שניתן ע"י כל קופות החולים.
ידע כללי: ילד בגיל גן חובה צריך להיות בעל ידע כללי סביר, להתמצא במקום מגוריו, לדעת את כתובתו, גילו וכו'.
ריכוז וקשב: צריכה להיות לילד היכולת למקד את הקשב במשהו מסוים ולא ברעשים אחרים, ולהיות מרוכז למשך פרק זמן סביר (45 דקות).
למידה: בגן הלמידה היא חווייתית ומושתתת על פינות שונות, המאפשרות אופני למידה שונים. הלמידה נעשית בצורה חופשית וסובבת סביב העניין האישי של הילד. בבית הספר הלמידה ממוקדת בזמן מסוים, אשר נקבע על ידי המורה, וכן במקום מסוים הנקבע אף הוא על ידי המורה, כמו למשל, ליד מי ישב הילד.
תפיסה חזותית: היכולת לתפוס את המציאות כפי שהיא באמת. היכולת להבחין בין צורות שונות, גם אם יש בהן קווי דמיון רבים כמו מלבן וריבוע. תפיסת צורה היא בסיס לקריאה, שכן רבות מהאותיות נבדלות זו מזו בפרטים קטנים בלבד, כמו ד' ור', או האותיות י', ו', ן' וכו'.
זיכרון חזותי: היכולת לזכור מה שהעיניים ראו.
הבחנה שמיעתית: היכולת להבחין בדומה ובשונה בצלילים וברעשים שונים. ילד בעל קושי בתחום זה (בהנחה שהשמיעה נבדקה ונמצאה תקינה) יתקשה להבדיל בין צלילים דומים ומילים דומות בצלילן, כמו: לימון/רימון, חלום/חלון, איש/אש וכו'.
זיכרון שמיעתי: היכולת לזכור מה שהאוזניים קלטו, כמו סיפור או חומר שנלמד. אגב, מומלץ לפני כיתה א' לפנות עם הילד לבדיקות ראייה ומיקוד ראייה.

מוכנות מוטורית
מוטוריקה גסה: ילד בגיל גן חובה אמור להרגיש טוב ונוח בתוך גופו ולדעת לרוץ ולדלג, לקפוץ על רגל אחת ושתיים, ללכת על קו מצוייר בשיווי משקל, לדעת להתנועע ללא מעידות רבות, נפילות והתנגשויות. לזרוק ולתפוס כדור ועוד. לילד מגושם או כבד תנועה מומלץ להציע עזרה מקצועית על ידי מרפאה בעיסוק או מורה להתעמלות טיפולית.
מוטוריקה עדינה: בשלב הזה צריך להיות ברור אם הילד ימני או שמאלי. ילד צריך להיות מסוגל להחזיק עיפרון בצורה בוגרת, לשרטט בצורה מדויקת למדי ובאיכות קו טובה צורות בסיסיות כמו קו, עיגול, ריבוע ואיקס. כמו כן, הוא צריך לדעת לגזור, לחבר קו בין נקודות, להדביק ועוד.
תנועה ותנועתיות יתר: הילד צריך להיות מסוגל לרסן את הרצון והצורך שלו להתנועע לפרקי זמן ארוכים למדי.
עצמאות: ילד בגן חובה צריך באופן כללי להיות עצמאי ברוב התחומים הקשורים לחיי היום יום שלו: לאכול בעצמו, להיות מסוגל להתלבש ולהתפשט בעצמו, לכפתר כפתורים ולפתוח ולסגור רוכסנים, להתרחץ, להיות עצמאי בשירותים, הורדת המים ורחיצת הידיים. גם אם הילד לא עושה תמיד עבודה מושלמת, חשוב שירגיש שהוא בוגר ואחראי לגופו.

מוכנות רגשית
ילד בכיתה א' אמור להיות מסוגל לקבל חוקים, לעמוד בתור, להתחלק ולשאת תסכולים. עליו להיות מסוגל לדחות סיפוקים ולפתור קשיים בינאישיים ללא פנייה לעזרת המורה.
פתרון בעיות: אפשר ורצוי ללמד ילדים לפתור בעיות, במקום לפתור אותן במקומם. כדאי לשאול אותו "מה אתה יכול לעשות במקרה הזה?". אם הוא מציג רעיון טוב, יש לעודד אותו, אולם גם אם הרעיון לא מצליח והילד חוזר בוכה מבית הספר, כדאי לחשוב יחד איתו על פתרונות אפשריים.
ביטחון עצמי: אם הילד מאוד חסר ביטחון, חושש להשתתף בפעילויות הגן, חושש לפעול ללא הדרכה מתמדת של הגננת או הורה, בוכה הרבה, חושש להשתתף במפגש ייתכן ועדיין אינו בשל רגשית להתמודד עם עולם בית הספר ודרישותיו. במקרים כאלה כדאי להתייעץ עם פסיכולוג.

מוכנות חברתית
חשוב שתהיינה לילד מיומנויות חברתיות שתאפשרנה לו להתיידד ולהתחבר לילדים אחרים. כדי שילד יהיה מסוגל להתחבר, הוא צריך להיות מסוגל להבין ולקבל חוקים חברתיים, לרסן את תוקפנותו, קנאתו ורכושנותו לטובת שיתוף פעולה. צריכה להיות לו נכונות לוותר, להתחלק, ולפתור בעיות באופן חברי והוגן.כבר בתקופת הגן, חשוב שלילד יהיה חבר אחד לפחות. הורים יכולים לעזור ולעודד את ילדם לפתח חברויות, להזמין חברים הביתה ולהתארח ופשוט ללמד אותו איך משחקים עם אחר כמובן תוך כדי הדגמה של ממש.

אחרי שהבנו את "המסגרת הגדולה" של המיומנויות בואו נעמיק ונבין מהו הידע הבסיסי אותו צריך הילד לדעת.
בתחום השפה:
1. מודעות פונולוגית – לזהות את הצלילים שבהם מתחילה ומסתיימת מילה. למשל המילה "דב" מתחילה בצליל "דו", האות ד'. או למשל: איזו מילה מתחילה כמו המילה "תינוק"? כאן נכנס גם עניין החריזה כמובן: מה מתחרז עם קיר? – סיר וכו'.
2. שמות האותיות – לזהות ולהכיר את האותיות: להצביע על אות מסוימת ולומר זו... בשם שלי יש את האותיות האלה...
3. צלילי האותיות – לדעת שלאות ס יש צליל S לאות ד D וכן הלאה.

בתחום החשבון:
1. מספר מונה – הילד צריך לדעת לספור עד 10 והפוך מ- 10 עד 1. איזו ספרה באה אחרי ואיזו לפני, למשל: הספרה שמונה באה אחרי שבע והספרה חמש באה לפני הספרה שש, וכן צריך לדעת למנות אחד לאחד ללא דילוגים.
2. מושגי כמות – התאמה חד ערכית: הילד צריך לדעת להתאים כמות לכמות כגון: 5 מזלגות ל- 5 צלחות, התאמה של אחד לאחד.
3. שימור כמות - הילד צריך לדעת שכאשר צורת הכמות משתנה אין זה אומר שהכמות משתנה. למשל: מניחים לפני הילד שתי קבוצות של 5 קוביות קבוצה מול קבוצה, ושואלים אותו האם הכמות שווה בשתי השורות או האם הכמות שונה. הילד צריך להכיר את המושגים כמות, שווה ושונה.
4. התאמת הספרה לכמות - הילד צריך לדעת לזהות מספרים לפחות עד חמש רצוי עד עשר ולהתאים את המספר לכמות המתאימה.
5. מושגי צורות, יחסי גדלים, מושגי יחס : על, מתחת, גדול קטן, ארוך קצר, מושגי זמן: אתמול , מחר, ימות השבוע...

סקרתי בפניכם את עיקרי הדברים הקשורים במוכנות לכיתה א'.
אשמח לענות על כל שאלה.
בהצלחה!

אהבתם?

כתבות נוספות ממדור הורות ילדים וגיל הרך

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים