בית הספר לשחייה סגנון מציג: תשובה לכל שאלה בנוגע לשחייה ופעילות מים והפעם: המטרות והשלבים בשנים הראשונות בשחייה עונה על שאלותיכם: לדברי מורן מימון מאמנת שחייה בכירה בעלת ניסיון רב בלימוד ואימון שחייה: מידי יום ובעיקר לקראת עונת החוגים אני נתקלת בשאלות של הורים רבים לגבי אימוני השחייה בקרב ילדים. מה לומדים? איך לומדים? מה המטרות? במה חוג שחייה שונה וייחודי מענפי ספורט אחרים? ננסה לעשות סדר בדברים:
מאחר ויכולת הביצוע של ספורטאי בכל ענף מתפתחת בשלבים הרי ראוי שנדע מהם המהלכים הטכניים ומהם מרכיבי הכושר שיש לפתח בכל שלב.
כמובן שהמון תלוי בגיל הספורטאי יכולת אישית – כשרון מוכנות שלו ללמידה עניין בענף ( תלוי גם במאמן כמה המאמן גורם לאימון להיות מעניין ) בגרות ובשלות של הספורטאי.
מטרות האימון (שיעור) המרכזיות בשנתיים הראשונות
בשחייה: שנה ראשונה + שנייה בשחייה:
שלב לימוד ותרגול היסודות הכרות והסתגלות לתנאים המיוחדים של השחייה :
טמפ' של המים: שהייה במים גורמת לאיבוד חום ולכן השחיין חייב להסתגל לטמפרטורת המים. תהליך זה גוזל מהשחיין ארגיה רבה. לילדים רזים תהיה בעיה להתמיד בעיקר בעונות המעבר שכן בעונה זו רוב מועדוני הספורט חוסכים בהוצאות החימום .
נשימה במים: המים יוצרים לחץ על בית החזה של השחיין מצב המקשה על תהליך הנשימה. (לחץ זה יפריע לתהליך הנשימה לילדים הפוחדים ממים)
מנח הגוף והתנועה במים: התנועה במים אופקית יחסית לתנועה ביבשה שהיא ברובה אנכית לכן על הילד להכיר וללמוד את יכולת התנועה במים ולהבין איך ליצור תנועה התקדמות במים שהיא אידיאלית. לילדים רזים קשה מאד לצוף במים בעקבות העדר אחוזי שומן. מכיוון ששמן צף ולכן לילד רזה קשה יותר לצוף ולהתקדם במים בעיקר בשלב לימוד השחייה במיוחד לילדים בעלי חגורת כתפיים חלשה ובעיקר בסגנון חזה.
משקל הגוף במים הוא כ 5% ממשקלו ביבשה : מכאן שהתחושה הכללית של השחיין במים שונה מאשר ביבשה. על הילד להבין כמה אנרגיה להשקיע במים על מנת להחזיק או לקדם את עצמו בהתאם למשקל החדש.
התנסות תרגול ושכלול התנועתיות מחוץ ובתוך המים דרך תרגילים גופניים ייחודיים וכלליים: על הילד ללמוד לתרגל ולבצע :הוצאת בועות (אוויר) מהאף והפה.
חץ שחיינים.
יציאה מהקיר נכונה תנועה תת מימית בחתירה. לתרגל ציפה טובה והתקדמות נכונה במים במנחים שונים ובסגנונות שונים: על הבטן גב צד קדימה אחורה בצורה גסה. עם ובלי ידיים וציוד( סנפירים קרש פולי וכפות)
צלילה לעומק בצורה אופקית ובמנחים שונים. גלגול במים. לפנים ולאחור עמידת ידיים. קפיצה למים וקפיצת ראש.
סגנונות :לימוד ותרגול סגנון החתירה בצורה הגסה – העברת ידיים בשטף תנועתי בידיים ישרות(תחנת רוח) ובצורה גסה לא לומדים עדיין לכופף את המרפק!!!
לימוד גלגול כתפיים על הבטן ועל הגב. לימוד ותרגול סגנון הגב בצורה הגסה שטף תנועתי ותנועה במים על הגב דבר שלעצמו לא קל הכול הפוך! לחלק מהילדים זה לא טבעי מפחיד ואף קשה יותר לצוף על הגב. לימוד תנועת רגליים פרפר דולפין . יצירת הגל עם סנפירים על הבטן ועל הגב.
לימוד והסתגלות לתחושה עם הציוד הנלווה לשיעור: פולי קרש סנפירים ולגדולים כפות. לדוגמא: כשילד עובד עם פולי הוא צריך להשתמש בשרירי הסוגרים של הרגליים אותם הוא לא מפעיל במהלך היום תוך כדי עבודה על אלמנט נוסף במים ולהתרכז בתרגיל. זה דבר מאד לא פשוט אבל חייבים לתת לילד להתנסות רק בלהחזיק את הפולי בכל מיני צורות ודרכים גם מחוץ למים!
השנה הראשונה והשנייה הם תהליך למידה ותרגול של החומר הנלמד.
אז איך מתרגלים?
רצוי למרחקים קצרים כך שאם ישנה טעות יוכל המאמן להעיר ולשנות לפני שהילד יגרור טעות ויטמיע אותה בזיכרון המוטורי. עם המון כייף ודרכים מגוונות ללמידה ותרגול דרך משחקים דרך יצירת עניין ומטרה לכל תרגיל. ולא מעמיסים על הילדים המון מידע.
אל תמהרו עם הילדים ואל תאיצו בילדים כמו שהם למדו ללכת קודם כל ורק אח"כ למדו לרוץ כך גם בשחייה קיימים שלבים ועל הילדים לגדול ללמוד ולהתפתח בדרך למטרה הסופית .בהמשך על השנה השלישית והרביעית בשחייה
מורן מימון מנהלת ובעלים של סגנון בית הספר לשחייה בגבעת השלושה
מפעילה חוגי שחייה שנתיים כל השנה !
מאמנת שחייה תחרותית לילדים ומבוגרים מאסטרס וטריאתלון, לימוד ושיפור שחייה סקציה תחרותית.