בית הספר לשחייה סגנון מציג:תשובה לכל שאלה בנוגע לשחייה ופעילות מים. כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול והפעם:תחרויות שחייה למי? מתי? כמה ולמה?
מורן מימון מאמנת שחייה מורה מוסמכת ומנוסה מבית הספר לשחייה סגנוןעונה על שאלותיכם:
מידי שנה על שפת הבריכה אני פוגשת בהורים וילדים אשר לא כל כך מבינים ויודעים בכמה תחרויות הילד שלהם צריך להשתתף מה המטרה למה מצפים בתוצאה האם התוצאה המספרית חשובה כמה ולמה.
אז ננסה לעשות סדר בדברים !
תמיד נחמד לנצח ולקבוע שיא חדש אבל הכוונה היא שספורטאים צעירים ילמדו ויפנימו יותר מאשר נהדר לשחות מהר.
מנקודת מבטו של השחיין עצמו( בגילאים הצעירים בעיקר) דגש מוגזם על מהירות זמנים והישגים תחרותיים( כמה מדליות לקחתי בתחרות??!!!) ברובם יסתיימו עם המון תסכול.
לא משנה כמה מהר ישחה ילדך סביר להניח כי לא ירחק היום שיפגוש בשחיין מהיר ממנו מסיבות רבות: תוכנית האימונים יכולת מנטלית ניסיון ועוד....
לפיכך הורים וגם מאמנים אמורים להבין מספר דברים:
מה זו תחרות בכלל?
תחרות- השוואה בין רמות ביצוע של ספורטאים בתנאים שווים חוקיים ואמות מידה ברורות. התחרות תהיה בין בודדים( ענפי ספורט אישיים) או בין קבוצות( ענפי ספורט קבוצתיים). התחרות יוצרת תנאים שווים וסיכוי שווה למשתתפים.
• בגיל הילדות רצוי שהתחרויות ישקפו רק את אשר הספורטאי למד הפנים ויודע לבצע.
• רצוי שהתחרויות הראשונות יהיו נגד ספורטאים מהקבוצה כאשר מעגל המתחרים צריך לגדול בהדרגה.
• התחרויות בגיל הילדות הן תחרויות בקרה וכן לצבירת ניסיון בהתמודדות עם לחץ
• התחרות בגיל ילדות לא תשקף יכולת ושליטה מוחלטים על כן אמות המידה להערכת ההישג בתחרויות ילדים שונות.
• לא ההישג הנמדד הוא אשר קובע את יכולת הילד אלא השוואת התוצאה שהתקבלה לתחרויות קודמות וכך נעשית בקרה על קצב ההתקדמות של הספורטאי.
• אין להקנות ערך רב לתחרויות בגיל ילדות כדי שלא ליצור התמחות מוקדמת ( אני טוב רק בחזה ורק בחזה אני זוכה במדליות ולכן שוחה רק חזה בתחרות, כדי לא להיכשל במשהו שאני פחות טוב) דבר זה עלול להביא לפרישה מוקדמת של השחיין .
• התחרות בגיל הילדות מבליטה את אלה המקדימים בהתפתחותם הביולוגית ולאו דווקא את המוכשרים.
• ללא התחרות אין מטרה לתהליך האימון. שוב כאשר התחרויות בשלב הילדות היא לבקרה ולא המטרה.
• הלחץ המלווה את התחרות משפיע ופוגע ביכולת הטכנית והטמעת תנועות שגויות
יש לשלב תחרויות מסוגים שונים בהתאם לניסיון בשנים של השחיין:
הילד נגד עצמו
הילד נגד יריב- שווה לרמתו
הילד נגד יריב- טוב ממנו בתנאים מקלים תחרויות קטנות בתוך הקבוצה
תחרויות ניקוד
טסטים
מומלץ לקחת מחברת ולרשום את התוצאות שהושגו בכל טסט / תחרות במרחקים שונים לציין את התאריכים ואז אפשר להשוות ולראות את ההתקדמות של הילד כבקרה לילד להורה ולמאמן.
הורים אל תשכחו לשאול את עצמכם :
האם הילד שיפר את מיומנויות
השחייה התחזק ונראה בטוח ומיומן יותר במים?
האם הילד\ה נהנים ? רוצים לבוא לאימונים? מגיעים עם מוטיבציה? או שיש צורך בדרבון מצד ההורים ( כל פעם ריב לפני שבאים לאימון)
מה למד הילד בנוגע למשמעת קבוצתית הקשבה ערבות הדדית ועזרה לחברי הקבוצה?
האם הילד/ה מרוויח/ה מהניסיון התחרותי ? האם השתפרו יכולותיו לגבי התמודדות עם הצלחה וכישלון? האם הילד רכש מיומנויות וסבלנות בנוגע להתמודדות עם מכשולים עיכובים ובעיות?
אצל כל השחיינים בשלב זה או אחר ינוחו המדליות והגביעים בארון, המיומנויות הבסיסיות שיקבל ילדך בשחייה מנטלית וחברתית יישארו עימו לכל חייו.
בהצלחה!!!
חוגי השחייה של בית הספר לשחייה " סגנון " פועלים כל השנה בקיבוץ גבעת השלושה.
תוכלו להגיע לאימון נסיון ולהתרשם מהבריכה והצוות המקצועי שלנו.
מורן מימון שחיינית לשעבר בהפועל פתח תקווה,
מאמנת שחייה בכירה .
מנהלת ובעלים של בית הספר לשחייה סגנון בגבעת השלושה.