אימון מתרחש לא רק בתחום הספורט, אלא בכל תחומי החיים. תחום האימון הגיע בשנים האחרונות לרמת פופולריות וביקוש מאוד גבוהה. יותר אנשים בוחרים לפנות אל מאמנ\ת אישי\ת. יתר על כן, אנשים רבים בוחרים ללמוד את מקצוע האימון, אם כדי להפכו למקצוע עיקרי, ואם כדי להוסיף כלים לארגז הכלים במקצוע הקיים.
מה הוא אימון?
אימון הוא תהליך בו המאמן מסייע למתאמן להגדיר חזון ,מטרות, ואסטרטגיה כללית, לבנות תוכנית עבודה, ולפעול למימושה. המאמן והמתאמן מבהירים וממשיגים את הפסגות האישיות של המתאמן, ובודקים מחדש את העבר, לאור השאיפות. המאמן מלווה את המתאמן במסע להשגת מטרות. הם מסמנים יחד את ההזדמנויות שנקרות בדרך , ובודקים את האופן בו ניתן למצותם. המאמן והמתאמן מלבנים יחד את הסוגיות, החסמים, והבעיות המתגלים בדרך , מוצאים דרכי התמודדות ופתרון, ומפיקים לקחים מכישלונות והצלחות .
סוגי מאמנים ומאמנות
נהוג לחלק את תחום האימון לשני סוגי אימון עיקריים: אימון עסקי, ואימון לחיים. באימון עסקי מתמקדים באימון הקשור בעבודה. הוא מתאים לאנשים המרגישים תקועים בעבודה, לנמצאים בפרשת דרכים, למקבלי תפקיד חדש, ולאנשים המעונינים להתחיל עסק עצמאי, או להגדילו. באימון עסקי עוסקים בהגדרת עוצמות, ובמיצוי ושיפור מיומנויות הקשורות להשגת יעדים בתחום העבודה והקריירה.
באימון לחיים מתמקדים בסוגיות ויעדים בתחום האישי והמשפחתי כגון יחסים עם ילדים, בני זוג וקרובי משפחה, הרחבת דירה ומעבר למקום מגורים חדש, משברים, דיאטה ועוד.
מקורות הקואצ'ינג
ההכרה בחשיבותן של הצבת מטרות , ובחשיבותו של האימון הגיעה מתחומים רבים:
פרופסור מיה ארז , ולוק ולטם, היו פורצי דרך בתחום המחקר של הצבת מטרות ויעדים, וההשפעה המאגית של המחויבות אליהם.
במיתולוגיה היוונית מופיעים סיפורים על פיגמליון, הפסל שעיצב פסל, ולאחר מכן התאהב בו, וחלם שיהפוך לבשר ודם, וכך נהייה. הפסל הפך לאדם בזכות כוח הרצון והנחישות של הפסל. הבלתי אפשרי הפך לאפשרי.
במדעי ההתנהגות חקרו את אפקט פיגמליון, ועד היום זהו אחד החוקים החזקים שקיימים בתחום הפסיכולוגיה, עם אחוזי ניבוי מדהימים. מחקרים רבים מגלים, שוב ושוב, שבדיקת המטרות של אנשים, מגלה את עתידם. באחד המחקרים למשל, שאלו תלמידים, בתחילת השנה, לאיזה ציון הם שואפים להגיע. היו תלמידים שלא הבינו מה רוצים מהם, כיוון שמדובר ביום הראשון של השנה. היו תלמידים ששאפו רק לעבור. והיו תלמידים שאמרו שהם לא מסתפקים בציון שהוא למטה מ-90. מהמחקר עולה שהאדם יוצר את המציאות (בגבולות מסוימים...). התלמידים שכלל לא חשבו על ציון אליו הם שואפים, קיבלו את הציונים הנמוכים ביותר בכיתה. כמו כן התגלה, שככל שהתלמידים שאפו לציון גבוה יותר, הציון שלהם בסוף השנה, אומנם היה גבוהה יותר. ממחקרים רבים עולה שניתן לגרום לאנשים לשאוף ליותר, ובקורסי הכשרה למאמנים, מתאמנים בטכניקות השונות לנטיעת ציפיות גבוהות במתאמנים.
במחזות כמו גבירתי הנאווה, עסקו ביכולת לחלום בגדול ולהגשים בענק.
סטיבן קובי בנה אימפריה של מספר דונמים בארה"ב לחקירת השיטות של הצבת יעדים אצל אנשים אפקטיביים במיוחד.
הספר לנצח נבנו מתעד את תופעת הצלחה, באמצעות הצבת מטרות, ברמה הארגונית.
ניתן לראות רצף של התפתחות שהביאה להכרה בחשיבות של הצבת מטרות סיסטמתית, ולעשייה לאורם של מטרות ולהגדרתם כתחום בפני עצמו-האימון. המגמה, כיום, בתחום האימון היא של היווצרות התמחויות. ניתן למצוא מאמנות לדיאטה, מאמנות ללקויות למידה, מאמנות לזוגיות, מאמנות נוער, מאמנות למיתוג עצמי, ועוד.
להתאמן וללמוד להיות מאמנ\ת-ההכשרה למאמנים ולמאמנות
מרבית הגישות דוגלות בכך שמאמנים צריכים בעצמם להתאמן, לפני שהם הופכים למאמנים. לכן, בד"כ ההכשרה כוללת שלבים בהם המאמנים לעתיד עוברים בעצמם אימון, שבו הם בין היתר, מגדירים את תחום התמחותם, האסטרטגיה לקידום הקרירה שלהם, גוזרים את דרכי הביצוע, ומתחילים לצעוד בדרך להשגת הניצחונות האישיים! בנוסף, כוללת ההכשרה את עקרונות האימון וסופרויזן.
"כדי להגשים את גורלו, על האדם ליצור את ייעודו מתוך עצמו" (פול טיליץ')
אודות הכותבת: עינת גרוס היא הבעלים של מכון מראות אסטרטגיה להכשרת מאמנים/ות, מעגלי אימוןאישי ועיסקי, מפגשי רישות עיסקי לבעלי/ות עסקים, הדרכה וייעוץ ארגוני.
www.mirror-strategy.com