כיצד ללמוד נכון ולהצליח בלימודים?
מי מאתנו לא מכיר את התופעה הבאה:
שבוע לפני מבחן, תלמיד בתיכון או סטודנט באוניברסיטה, נפגש עם חומר הלימוד כאילו ראה אותו בפעם הראשונה. הזמן עד המבחן קצר והלחץ גובר. נשמע לכם מוכר?
בבית- ספר היסודי והתיכון מלמדים אותנו מקצועות רבים ומגוונים. יש רק מקצוע אחד חסר (רק אחד?) - מיומנויות למידה! בעברית פשוטה הכוונה היא לדרכים ללמידה יעילה ונכונה.
זה לכאורה מובן מאליו שתלמיד ממוצע ידע לעשות זאת בכוחות עצמו, אך לא כך הדבר.
מתוך מחקרים שנעשו בתחום וגם מניסיוני האישי (דרך עבודה עם סטודנטים ותלמידים) נראה כי ההפך הוא הנכון! - רב הסטודנטים אינם ממצים את מלוא פוטנציאל הלמידה שלהם.
הבשורות הטובות הן כי מיומנויות למידה ניתנות ללמידה ולשיפור. יותר מכך, כאשר רכשת אותם הם הופכים לאורח חיים ומלווים אותך גם לאחר סיום הלימודים.
ניתן לחלק באופן גס את המיומנויות לקטיגוריות הבאות:
תנאים פיסיים ללמידה.
תכנון זמן.
אסטרטגיות לעיבוד מידע ושיפור הזיכרון.
כלים להתמודדות לפני בחינה ובזמן בחינה.
במאמר זה אתמקד בשלושת הקטיגוריות הראשונות (על הנושא של התמודדות במבחנים אכתוב מאמר נפרד). כשמדברים על תנאים פיסיים במבחן הכוונה היא למקום הלמידה, הטמפרטורה, רעש/ שקט במהלך הלמידה.,שעות למידה רצויות מבחינת יכולת הריכוז ולמידה עם שותפים. רצוי ללמוד רב הזמן במקום אחד עיקרי, המאפשר לשמור על רמת ריכוז גבוהה. רב התלמידים מעדיפים ללמוד בחדר שלהם. אם כי, ישנם סטודנטים שבוחרים את הספריה או את חדרי הלימוד באוניברסיטה כמקום מועדף. תנאי הלמידה האידיאלים מתרחשים כאשר התלמיד יושב מול שולחן מסודר (שימו לב לא במיטה). יש לשים לב שהטמפרטורה בחדר לא תהיה חמה או קרה מדי ושהחדר ושמקום הלימוד יהיה שקט יחסית.
רב התלמידים מרוכזים יותר בלמידה כאשר יש שקט מוחלט. אם כי, ישנם תלמידים, המעדיפים מוסיקת רקע, המסייעת להם להתמיד במשימות הלימודיות. מסיבה זאת אפשר לשמוע מתלמידים מסוימים שאוהבים ללמוד עם מוסיקה, בעוד לאחרים זה מהווה מטרד בזמן למידה.
סוגיה נוספת שעולה בטיפולים אישיים ובסדנאות היא: האם ללמוד לבד או עם שותפים. גם כאן התשובה תלויה באדם עצמו. ישנם תלמידים שרב הזמן לומדים לבד ולפני בחינה לומדים עם שותפים, תלמידים שכל הזמן לומדים לבד ותלמידים שכל הזמן לומדים עם שותפים. למידה עם שותפים עשויה להיות יעילה בתנאי שהשותף הוא פחות או יותר ברמה לימודית דומה, כאשר סגנון הלמידה דומה וכאשר אין מספר גדול של שותפים.
אלמנט חשוב נוסף בלמידה נכונה הינו תכנון זמן. תלמידים רבים נמצאים במצב שבתודעה שלהם הם כל הזמן צריכים ללמוד. כאשר הם לומדים, הם לא מרוכזים בחומר הלימוד וכאשר הם לא לומדים הם מלאי רגשות אשמה. כך נוצר מצב בו הם לא כאן ולא שם. הם מפתחים פערים לימודיים, יוצרים דפוס של דחיינות ומתפתח מעגל שלילי של תסכול ופגיעה בערך העצמי. כאשר בונים עם התלמיד תכנון זמן יעיל הדבר משפר את איכות חייו באופן משמעותי. בתכנון זמן חשוב לשים לב לכמה דברים: ראשית, חשוב לכסות את כל חומר הלימוד השבועי עד סוף השבוע. שנית, רצוי לבוא מוכנים לשיעור הבא עם החומר של השיעור הקודם ושלישית חשוב לפנות זמן במשך השבוע למנוחה, לפעילות גופנית ולעיסוק
בתחביבים.
תלמידים שלא עושים כך, יוצרים שחיקה גדולה ועלולים לפתח חרדות.
תלמידים בתיכון וסטודנטים באוניברסיטאות צריכים להתמודד עם חומר בהיקפים גדולים. כאשר חומר מופנם בצורה עמוקה, קל יותר לשלוף אותו בזמן בחינה. לכן חשוב ללמוד אסטרטגיות לעיבוד מידע. אסטרטגיות מסוג זה כוללות: שימוש בתרשימי זרימה, טבלאות השוואה, סמלים, הדגשים, סיכומים ועוד. כמו כן, ישנן טכניקות המסייעות להפחית טעויות של הסחת דעת האופייניות בעיקר לתלמידים ליקויי למידה.
נושא נוסף שזקוק להתייחסות הוא כיצד לנהוג לפני ובזמן בחינה וכיצד להתמודד עם לחצים. על כך תתפרסם כתבה בהמשך. חשוב לציין כי, כל תלמיד/ סטודנט שדפוסי הלמידה שלו לא יעילים, לא ממצה את יכולותיו וסובל מחרדה בבחינות, ידע כי יש פתרון וכי הוא זקוק לכלים על מנת להתמודד. כלים אילו ניתנים במסגרת סדנאות ו/או במסגרת ייעוץ אישי. בהצלחה במבחנים.
הכותבת הינה יועצת חינוכית (MA) בעלת קליניקה לייעוץ בלהבים.ׂׂ