מהם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז ומה וכיצד על ההורים להתמודד עם ילדים הסובלים מכך.
ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז ומה שביניהם
דמיינו לעצמכם את הסיטואציות הבאות: בראשונה אתם נדרשים לקרוא טקסט בכתב ראי, בשניה לעצור כל פעם שאתם הוגים את האות נ' ובשלישית, להתרכז במטלה מסוימת כאשר יש סביבכם גירויים רבים, המסיחים את דעתכם. נסו במשך דקה לפחות כל אחת מהמטלות.
מנסיוני, אנשים שמתנסים במטלות הללו במשך מספר דקות חווים תסכול רב, אכזבה עצמית ומחשבות שליליות לגבי עצמם. אם כך, אפשר רק לדמיין מה מרגישים אנשים, החווים זאת יום יום מהרגע שהחלו ללמוד.
לקויות למידה מאופיינת בשיבוש תהליכים אוטומטים כגון: כתיבה, קריאה, חשבון, מוטוריקה ועוד. ישנם סוגים שונים של לקויות למידה. הידועה והנפוצה מכולם היא הדיסלקציה, המתבטאת בקשיי קריאה (אותיות מתחלפות, שורות קופצות, קושי בהבנת הנקרא). דיסגרפיה מתבטאת בבעיות בכתיבה, איות והבעה בכתב ודיסקלקולציה בקושי בפתרון בעיות חשבוניות (נפוצה הרבה פחות מהדיסלקציה והדיסגרפיה). ילדים ליקויי למידה עלולים לסבול מתופעות שונות כגון: בעיות אקדמיות, בעיות מוטוריות, דימוי גוף (היכרות עם חלקי הגוף השונים), רגישות יתר או תת רגישות למגע, בעיות בתפיסה חזותית, בעיות בתפיסה שמיעתית, קשיי ארגון וקשיים בקשב וריכוז.
חשוב לדעת כי לא כל התלמידים ליקויי הלמידה סובלים מאותם קשיים וכי לא כל התופעות שהזכרתי מאפיינות בהכרח כל ילד הסובל מלקות למידה.
מתבגרים ליקויי למידה עלולים לסבול מכל התופעות שהזכרתי. תופעות נוספות העלולות להתווסף לכך הם: דימוי עצמי נמוך, הסתגרות חברתית, הימנעות מלימודים מול למידת יתר ויחסי תלות או ריחוק בתוך המשפחה.
אנשים נוטים להתבלבל ולערבב בין לקות למידה לבין הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD ). אז בואו נעשה קצת סדר בבלגן. ADHD מאופיין באימפולסיביות (ילד שעונה עוד לפני ששואלים אותו, חייב סיפוק מיידי), בפעילות יתר (תנועתיות רבה, נראה כאילו ה"מנע" עובד כל הזמן) ובהפרעת קשב (קושי להתרכז במשימה לאורך זמן). לאדם הסובל מ- ADHD חסר ה"מנהל הפנימי" בראש שעושה אבחנה בין עיקר וטפל, מתכנן את העתיד על סמך העבר, מסיק מסקנות ועוד. ישנם אנשים שסובלים רק מהפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות (ADDׂ), לדוגמא ילד חולמני שלוקח לא הרבה זמן להתארגן. ילדים אלו נופלים יותר בין הכיסאות היות והם לא עושים הרבה רעש בכיתה ויותר קשה לאתר אותם כסובלים מאיזשהוא קושי בולט. שימו לב! לא כל מי שהוא לקוי למידה סובל מהפרעת קשב, אך 80% מהסובלים מהפרעת קשב סובלים גם מלקות למידה.
לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז נובעות בעיקרן מתפקוד לקוי במערכת העצבים המרכזית. כלומר זהו דבר מולד ואי אפשר להעלימו במהלך החיים. לכן המשפט הנפוץ: "אם תתאמץ תצליח" לא נכון עבור הסובלים מלקויות למידה או מהפרעות קשב וריכוז. הוא נכון כאשר לאדם יש את הכלים הנכונים להתמודד ולפצות על הלקות.
ייתכן כי במהלך קריאת הכתבה אתם, ההורים שואלים את עצמכם:" אולי הילד/ ילדה שלי הוא לקוי למידה או סובל מהפרעת קשב?" חשוב קודם לבדוק את קיים יותר מסימפטום אחד. אם ישונו חשש סביר כדאי להתייעץ עם איש מקצוע ולבדוק אפשרות של אבחון. חשוב שהילד יבין כי הוא לא טיפש אלא יש לו קושי ספציפי וכי הוא זקוק לכלים כדי להתמודד בצורה טובה.
לכם ההורים שיש לכם ילד שאובחן כלקוי למידה או בעל הפרעת קשב- לא קל להיות הורה לילד כזה. נדרשת מכם המון סבלנות ואורך רוח. בעבודתי עם הורים באופן פרטני ובקבוצות אני נחשפת לכעס, לתסכול, לחוסר אונים ולאשמה שחווים ההורים. יש אמא שאמרה לי:" אני מרגישה שאני מאבדת את הילד שלי, עזרי לי להחזיר אותו אלי". ההכרה בבעיה מהווה במיקרים רבים צעד ראשון בהתמודדות. כאשר אין הכחשה קל יותר להתמודד עם הבעיה. חשוב מאוד שאתם- ההורים תצמאו לעצמם מסגרות לתמיכה ולחיזוק עצמי. וכן מסגרות לקבלת כלים כיצד להתמודד מול הילד. המלאכה אינה פשוטה כלל, אך יכולה להיות מאוד מתגמלת. הכי חשוב זה לא להישאר לבד ולא לאבד תיקווה כי אתם האדם לו הילד/ה זקוק לו ביותר.