"על פי ספר הזוהר "במדרש נעלם על רות", יש לטוב ולרע הארציים מקבילות בעולמות העליונים, לדוגמא: את פני נשמות הצדיקים מקבלים "מלאכי – השרת", בעוד שאת נשמות הרשעים מקבלים " מלאכי – החבלה". כלומר, יש כוחות רוע הקרויים "כוחות הטומאה" והם מיוצגים על –ידי "מלאכי – החבלה" ממשפחת ה"סיטרא אחרא", אשר עומדים לצד שמאל של כיסא הכבוד ("סטרא דשמאלא"), וישנם כוחות הטוב המאזנים אותם, המכונים "כוחות הקדושה" ממשפחת "מלאכי – השרת", ומקומם בצד ימין ("סטרא דימינא").
תפקידו של הרוע חיוני וחשוב באותה מידה כמו הטוב. אין קיום לעולם בלעדיהם, ולשניהם שורשים רוחניים בעולמות העליונים. מבלי חושך לא נבחין באור, כפי שלא תבלוט המשבצת הלבנה על לוח השחמט בלא הצבע הכהה המנוגד לה. כשם שאין משמעות לתחושות שמחה ואופטימיות בלא תחושות כאב, עצב ופסימיות, אין תחושת סיפוק של שובע ממשי בלא הכרת רעב מהו. הניגודים הקיימים בעולם בו אנו חיים מעשירים אותו באינסוף תכנים שנוצרים ומצויים ביניהם, כשהרע משרת את תכלית הטוב כפי שהטוב מדגיש את נוכחות הרע. יש להבין כי אין קיום כלל ללא "הרע" מבלי שיהיה גם טוב מצדו האחד ולהפך, כלומר הטוב והרע הם צורך קיומי של האדם. לדוגמא יחסי מין משולים לכוחות הרוע=זימה=הנאה פיזית=סיפוק צרכים... האם העולם יכול להתקיים בלעדיו? ודאי שלא. כך הטוב והרע חייבים להיות יחדיו. סיפור בהקשר זה מובא בגמרא במסכת סנהדרין (ס"ד ע"א), בו מסופר על חכמים שלא השכילו להבין את חשיבות הרע כגורם מאזן ומשלים לאנרגיית הטוב וכיסוד הכרחי וחיוני בבריאה. בשעת רצון חכמים אלו הביעו משאלות לבלום את יצר הרע, כתוצאה מכך פסק יצר המין, פסקה דינמיקת ההפריה בטבע ועמה כל פעולה הנובעת מדחף אינסטיקטיבי זה. משהבינו כי הם גורמים לאבדון עמדו על טעותם, וביקשו מיד להחזיר את האיזון לטבע ולהשיב את יצר הרע על כנו. דוגמא זו אגב מלמדת ומציגה את השונה בין גישת אנשי
הקבלה, לגישת חכמים שוחרי המוסר. בעוד אנשי המוסר עושים ככל יכולתם להתנתק מכבלי יצריהם בכדי שיוכלו לדבוק ברוחניות, הקבליסטים לא נלחמים ביצרם אלא משתדלים לרדת לשורשו ולעומק יסודותיו האלוהיים. כך אנו רואים את הצורך והקשר בין השטן המייצג את הרע לבין המלאכים הטובים .
השטן הוא מלאך- על, המופקד על מלאכי החבלה, כשלצידו זוגתו השדה לילית, והוא הממונה יחד עם מלאכיו על כוחות הטומאה ועל קבלת פני נשמות הרשעים.
המקום בו מצוין לראשונה שהאלוהים מכיר בשטן כמלאך על, הוא בספר איוב א', ז'. שם מסופר שכאשר אלוהים כינס ישיבה של מעלה, הוא ציווה לבני האלוהים (מלאכי העל) "להתיצב על-ה' ויבוא גם השטן בתוכם: ויאמר ה' אל השטן מאין תבוא? ויען השטן את אלוהים: משוט בארץ ומתהלך בה". כאשר בהמשך השטן מקטרג על איוב בפני האלוהים, ביהדות וכן בנצרות ובאיסלם, משמש השטן מלאך בכיר, ראש מחלקת כוחות הרשע. לפני האלוהים הוא משמש קטיגור שיש לו סמכות להעמיד במבחן אנשי מפתח שונים על פני האדמה. בתוקף תפקידו זה, קיטרג בפני האלוהים על איוב וביקש להעמיד את נאמנותו במבחן הייסורים. לפי ספר דברי הימים א' (כ"א, א'-יח) הוא אשר הצליח אף להסית את דוד למנות את ישראל בפעולת ספירה אסורה, דבר שגרר בעקבותיו אובדן אלפי נפשות.
בברית החדשה מוזכר השטן כמי שניסה להעמיד את ישו בניסיון ולא הצליח להכשילו. הוא ניסה להדיח את פטרוס הקדוש ואף הצליח לחדור ללבו של יהודה איש קריות וגרם לו לבגוד בישו.
הקבלה לא התקשתה להתמודד עם הרעיון שבעולמות העליונים במערך הספירות הקולטות את האנרגייה העל האלוהית השופעת מהאינסוף, יימצאו כוחות שחור בפיקודו של השטן. מקובלים רבים רואים בכוחות השחור הללו את המגינים; כעין "קליפות" העוטפות את הספירות באהבה, כשם שקליפת הפרי הקשה נועדה להגן על תוכנו ועסיסיותו, וכפי שהגולגולת הקשה מגינה על המוח. עטיפת כוחות השחור משמשת מעין מעטה אטמוספירי של אנרגיה, המונע בעד גורמים חיצוניים שאינם כשירים באיזונם הפנימי למסע לממדים עליונים, מלהתקרב לספירות. אלו הם מעין "מלבושים" שמטרתם לגנוז את שפעת האור האלוהי ולפקח על מידת קרינתו. זאת על מנת לאפשר חיים בממדים נמוכים יותר של קיום. לפי גישה זו שוררת הרמוניה והשלמה בין הטוב לרע, כי לפעולות הרע לכאורה יש מטרות חיוביות של הגשמת הייעוד האלוהי.
בתפקיד זה, משול השטן בספר הזוהר לאותו הנחש השומר, כשליח נאמן או כעבד נקלה, על אוצרות הקודש של המלך אל עליון וכפוף למרותו המוחלטת ורק המלאכים, המקובלים או הצדיקים, יודעים כיצד להרחיקו על מנת להתקרב לאוצרות האנרגטיים הגנוזים בספירות.
רק בעולם העשייה, בעולם הגשמי, מתגלם השטן בדמותו השלילית ביותר. כאשר למעשה הוא איננו שלילי, אלא אחד מאותם כוחות אשר נועדו לאזן והינו בעל תפקיד חשוב ביותר.
מאידך, הזוהר יודע לתאר כיצד אדם, החפץ לרכוש את כוחות ה"מאגיה השחורה" ונחוש לרתום אותם לצרכיו האישיים, "מוכר את נשמתו" לשטן. הדבר נעשה באמצעות ההילות של הנפש, הרוח והנשמה.
ספר הזוהר מגלה שקיים ספר "מאגיה שחורה" הידוע בשם "ספר הכשפים של אשמדאי", אשר מפרט באופן מדוקדק איך וכיצד יפעל, עבור מי שמעוניין לכשף כשפים באמצעות כוחות האופל של השטן, ומוכן בתמורה להשתעבד אליהם. הוראות הספר מתועדות ככתבן וכלשונן בספר הזוהר. לפיו, בטקס מיוחד לאורו של ירח מלא, על המעוניין לקרוא לכוחות האופל בשמותיהם המפורטים שם, ולהתחייב להעמיד את הילותיו לרשות שני שדים משרתי כוחות האופל. מאותו רגע יוצא האדם מרשות קונו. שני השדים לוקחים את הילותיו ומופיעים בדמות בני אדם. הם משרתים אותו עד יום מותו, ומעניקים לו כוחות כישוף על טבעיים וכושר הגדת עתידות.
המחיר הנגבה מאותו אדם הוא גבוה. כשקרבים ימיו למות, נשמתו איננה יכולה להתגלגל או לעבור תיקון כלשהו, אלא היא עוברת לרשות כוחות האופל. כוחות האופל הם כוחות הרשע, הכוחות המנוגדים לטוב ולטהרה...
כלומר, הקבלה בעצם מסבירה לנו כי "אין תמורה ללא נתינה". יש שדים טובים, ויש שדים רעים המשרתים את עולם האופל. אולם לא כדאי להתעסק לא עם אלה ולא עם אלה, ואם אנחנו רוצים להמשיך ולהתגלגל מבלי לאבד את הסיכוי לעלות בסופו של דבר לעולם טוב יותר, אל לנו לחפש קיצורי דרך ועסקאות אפלות. לכאורה הדבר נשמע סתמי, אולם בטיפולים שאני עוסק במסגרת שחזור גלגולים כדרך טיפולית, נתקלתי לא אחת במקרים בהם מטופלים סובלים בשל כך בחיי היום יום. להלן דוגמא לשחזור גלגולים המצוטט מתוך סיפרי "גלגול נשמות כל הסודות הכמוסים":
המטופלת הייתה אישה בת 28, גרושה +2 ילדים. לדבריה: "הכל הולך לי קשה בחיים. יש לי הרבה פחדים מקשר חדש, הקשר האחרון שלי התחיל ונגמר גרוע. אני כבר 10 שנים מנסה ליצור קשר שיחזיק, אולם אני מתחברת לגברים הלא נכונים, בידיעה שסוג הקשר אותו אני מפתחת מראש נדון לכשלון. משום מה אני נמשכת לכיוון הזה".
"ממה את סובלת"? שאלתי אותה.
"יש לי פחדים ממים, אפילו בבריכה לא עמוקה אני מאבדת שליטה. אני מתחילה דברים, ועוזבת באמצע". "ולשם מה באת אליי?" שאלתי. "אני רוצה לדעת מדוע יש לי פחד מפני זוגיות, להבין את הקשר שלי עם האנשים..."
הנחיתי אותה במהלך הטיפול לגלגולים שונים אותן חוותה. לקראת סוף הגלגול הנחיתי אותה לרגע המוות.
ש. מה את רואה?
ת. אני נשאבת מעלה.
ש. לאן למעלה?
ת. למעלה.
ש. מה את רואה או מרגישה?
ת. אני לא יודעת, אבל אני בחושך.
ש. מה קורה עכשיו? (היא בוכה, רועדת, קשה לה- הפוגה ארוכה),
ת. הם רוצים לזרוק אותי לתוך האש.
ש. מי רוצה?
ת. השדים.
ש. איזה שדים?
ת. אני מכירה אותם.
ש. מי אלה?
ת. אלו השדים שאני מתקשרת איתם.
ש. למה?
ת. לא יודעת, לא עשיתי כלום.
ש. ומה קרה?
ת. הם מחזיקים אותי ולא רוצים לשחרר אותי. הם לא נותנים לי לעלות למעלה.
ש. אמרת שעלית למעלה.
ת. כן, אבל לא מספיק למעלה.
ש. למה הם תופסים אותך?
ת. אני לא יודעת. לא עשיתי כלום.
ש. איך הם נראים?
ת. גוף של אדם, קרניים ענקיות מעוגלות פנימה, יש להם איזה מקל ביד ולמעלה הם כמו קלשון. בעבר מאוד פחדתי מהם, אולם לאחר מכן למדתי לחיות איתם. אני גם מתקשרת איתם. באמצעותם אני רואה את העתיד של בני אדם, מאידך אני גם אסירה בידם. בעבר סייעתי להרבה אנשים, כיום פחות. אני חשה שכל היחסים הבעייתיים שיש לי עם גברים זה בגללם.
ש. מה זאת אומרת עזרתי להרבה אנשים?
ת. באו אליי גברים ונשים, אשר היו מבקשים ממני לבצע כישופים למטרות שונות, על מנת שיפרדו מבני זוג מסויימים, או כדי שיתאהבו בהם, או כדי להצליח במשא ומתן, או כדי שאתקשר עבורם על העתיד ועוד.
ש. ומה היית עושה?
ת. הייתי נוהגת לפי מה שהשדים שאיתם אני מתקשרת היו אומרים לי לעשות.....
בחרתי לצטט דוגמא זו המהווה אחת מיני רבות, על מנת להמחיש את הקשר הקיים. כלומר, קיים קשר כלשהו בין ההתקשרות וההיעזרות בשדים לבין התשלום הניגבה לאחר מכן.
מאידך, על מנת שנוכל לקבל תשובות לשאלות שונות, כמו גם כדי שנוכל להתחבר לכוחות הקדושה העליונה לצורך רגיעה ושלווה, וכן לצורך תקשור עם כוחות עליונים לצורך קבלת תשובות, קיימות דרכים שונות. הקבלה יודעת לספר לנו אלו הן הדרכים בהן ניתן לנהוג, על מנת להגיע ולהתחבר בצורה הטובה ביותר לעולמות עליונים. זאת במסגרת המדיטציה הקבלית המכונה ביהדות התבודדות, וכן באמצעים אחרים.