בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> אומנויות הבמה > כל העולם במה - קידום אישי דרך משחק

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

אומנויות הבמה

כל העולם במה - קידום אישי דרך משחק

"כל העולם במה וכולנו שחקנים בו" (שייקספיר)
האם אתם מרגישים שחקנים בהצגה הקרויה חייכם? הבימאים שלה? האם לעיתים הייתם רוצים לשנות את חוקי המשחק?
שיטה יחודית המשלבת לימודי משחק לצד רכישת מיומנוית אישיות לקידום אישי מצליחה לתת מענה לרצונות אלו
המאמר קיבל את הציון: המאמר כל העולם במה - קידום אישי דרך משחק קיבל את הציון 4.3 כוכבים  נצפה: 4249  |  דורג: 20
דרג מאמר זה
כל העולם במה - קידום אישי דרך משחק

פעם חשבתי שמשחק ולימוד משחק מיועדים לאנשים המעוניינים להיות שחקנים.
בסדנאות משחק שהעברתי, בדרך כלל ,נכחו אנשים שהיתה להם שאיפה עזה להיות שחקנים.
עם הזמן והנסיון שמתי לב לתופעה מעניינת שחזרה על עצמה שוב ושוב : תלמידים ניגשו אלי לאחר סיום הסדנא ודיווחו על שינוי שהתרחש בחייהם האישיים ושנבע לדעתם מעצם המפגש עם החוויה המשחקית, ועם עולם התיאטרון.
זה היה מעין בונוס, משהו שלא צפו ולא ציפו לו מסדנא למשחק, משהו שבא במפתיע, כמוצר לוואי של השיעור...
כמה מהם סיפרו על ביטחון עצמי שגדל, על יכולת עמידה משופרת מול אנשים. אחרים דיווחו על יכולת טובה יותר להביע רגשות, להיות אסרטיבים, אנשים דברו על חוויה חדשה של עוצמה אישית.
עבר זמן ואני הפנמתי - משחק הוא כלי שיכול לאפשר לנו להתפתח באופן אישי, ולהתעצם.
אספתי את כל המשובים של תלמידי, יחד עם נסיוני האישי, עיבדתי את הדברים , ופיתחתי שיטה יחודית המשלבת עבודה משחקית וקידום אישי . אני רואה יעוד בהעברת הגישה הזו הלאה, לכמה שיותר אנשים, שיתנסו ביצור צמיחה אישית מתוך עבודה מעמיקה בעולם התיאטרון.

אז איך העסק הזה עובד?
הכל מושתת על כך שהעבודה המשחקית היא כלי לביטוי באמצעות הבעה ויצירה. היא מאפשרת לנו חזרה לאינסטינקט אנושי בסיסי שטבוע בנו עוד לפני היכולת לדבר-היכולת לשחק!
בסדנא, אנו נוגעים ביחסים בין-אישיים, קונפליקטים והבעות אמוציונליות ומתרגמים אותם לשיטות שנלקחו מעולם התיאטרון והדרמה. המלה "דרמה" פירושה "משחק" או "הצגה". כלומר, במקום לפתור את בעיותינו בתוך קבוצת אנשים על ידי דיבור, אנחנו מעלים את הבעיות על ידי הצגתן בפועל. השיטה הדרמטית מבוססת על אלתור וגילום דמות תוך עבודה משחקית ופעילות ספונטנית. לכן היא מפתחת את כל המשאבים האישיים: חושים, דמיון, תנועה, דיבור, רגש וחשיבה.
הבמה והקבוצה הן הטריטוריה הבלעדית של המשתתפים.
על הבמה, באווירה מוגנת ובטוחה , מתהווה חלל המאפשר להשתחרר ולהתנסות בתחושת חופש אמיתית למשך הזמן המוגדר של העבודה. "חופש" הוא מילת מפתח בהתייחסות למשחק ככלי לקידום אישי. על הבמה אנשים חוווים רגשות מודחקים של שמחה, עצב, אהבה, כאב, התרגשות ועוד, ומגיעים להקלה רגשית , ולעתים לסוג של קתרזיס. אפשרויות ההבעה החדשות הנפתחות מאפשרות לכל אחד לבטא את מכלול רגשותיו בכל צורת ביטוי שמתאימה לו. על הבמה כל אחד ואחת מאיתנו יוצרים מרחב מיוחד, זמן מיוחד, חלום ומציאות, פנטזיה וחיי יום יום. יקום, שחוקיו נקבעים על ידינו.

העבודה המשחקית דרך דמות, סצינה וקונפליקט, מדמה את המציאות, ומאפשרת לכל אדם ביטוי קונפליקטים ופתירתם, שחרור רגשות, ביטוי חלקים של העצמי, ניסוח רצונות ותקוות, התנסות במצבים ותפקידים חדשים, ואימון לקראת מאורעות היומיום. הפעולה הפיזית והמילולית, מלמדות אותנו לייצר חלופות יצירתיות וספונטניות, לצורך התמודדות עם קשיים ומעצורים, ומעניקות לנו הזדמנות לבחון אותם ולהתמודד איתם מחדש. להתמודד איתם טוב יותר.
העבודה המשחקית מאפשרת לנו לפגוש את היצירתיות שבנו, תוך איתור הספונטניות הרדומה שבתוכנו ובדיקת הדפוסים האישיים שלנו. כתוצאה מכך, אנו חווים תהליך הרחבה של העצמי לצד תחושת חופש וכוח ומגשימים התפתחות עצמית יצירתית.
איך זה מקדם אותנו?
השיטה הדרמטית מביאה אותנו למעורבות עמוקה ואינטנסיבית עד שאיננו "עומדים על המשמר", אנו מתמסרים, ומתפרקים מהמיגננות הישנות הקבועות שלנו. כך, בדרך ספונטנית , תוך כדי הצגה דרמטית, מתרחשת נגיעה ברגשות, בקונפליקטים, בפחדים ובציפיות הטמונות בלב ליבה של אישיותנו (קל יותר להביע רגשות מפי דמויות דמיוניות מאשר במישרין). כך מתאפשרת פתיחות רגשית ופיזית בדרך אל התובנות ואל רכישת שליטה עצמית ועוצמה אישית, שיפור ניכר בביטחון העצמי ובהרגשת הערך האישי. העבודה המשחקית תורמת לשיפור בהגדרת הזהות האישית והמקצועית, ומחזקת את יכולת ההתמודדות עם בעיות בזוגיות, ביחסים אישיים ,ביחסי עבודה, ביחסים עם העולם.
היכולת לראות את המציאות מעיני האחר, מייצרת פתיחות לנקודת מבט שונה, שהיא אבן יסוד להיכרות מעמיקה יותר עם ה"עצמי" .
קיימת חשיבות רבה לתהליך הלמידה ואופן הלימוד המבוסס על התנסות אישית מתוך אמונה כי היישום האפקטיבי מתרחש בתוך התהליך החווייתי. המטרה היא ליצור מצב בו אנחנו נמצאים בתהליך למידה עצמי במקביל לעשייה חווייתית אומנותית בקבוצה.
משחק , ואמנות בכלל, שמים כידוע דגש על יחודיותו של כל אדם.
לכן, המונח "דרך נכונה" לא קיים בסדנא הזאת, שהרי הדרך שונה אצל כל אחד ואחת מאיתנו בהתאם לאופיינו ויכולותינו.
עלינו למצוא אותה ,להאמין , ולצעוד בדרך היחידה הנכונה לנו.

אהבתם?

כתבות נוספות ממדור אומנויות הבמה

תגובות (לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות)

  • 1
    הייתי-נהנתי-התפתחתי
    ההיתי והיה אחלה מאד משפר
    ליאור   (12.3.2007)
  • 2
    הסדנא המומלצת שלי
    בכלים שקיבלתי בסדנא השתמשתי בעבודתי בתחום השיווק .אין ספק שהיכולות שלי השתפרו במידה רבה דורית תודה.
    יאיר   (12.3.2007)
  • 3
    נשמע מבטיח (ל"ת)
    ארי   (14.3.2007)
  • 4
    חובה לכל מי שהעזה היא מילה גסה בשבילו
    הגעתי לדורית כי רציתי מסגרת שבה יהיה לי קל להעז ולפרוץ גבולות. לא ידעתי איזה זכות נפלה בחלקי... היא מקצוענית ומסורה ובעיקר אוהבת כל משתתף. תנו לעצמכם מתנה שרק גדלה וגדלה עם הזמן (אני מגלה את זה מדי יום)
    אופק   (17.4.2007)
בניית אתרים