הרייקי הוא בעל 4 דרגות שונות, הדרגה השלישית מכונה מאסטר טיפולי.על מה לומדים בדרגה זאת בהמשך.ציטוט מתוך ספרו של זיו מאיר "הרייקי האוניברסלי" חלק ב`.
רייקי דרגה שלישית
מתוך ספרו של זיו מאיר "הרייקי האוניברסלי חלק ב'"
הדרגה השלישית של הרייקי היא החלק המעצים ביותר בשיטת ריפוי מדהימה זו.
כיום מורים מחלקים את הדרגה הזו לשני חלקים, למטפלים ברייקי I I I כ- מאסטר טיפולי ודרגה נוספת רביעית המכונה (למורים) מאסטר הוראתי.
הפרדה זו נעשית מתוך העובדה שלא ללמד סתם ללא צורך או רצון אנשים שאינם מעונינים בחלק ההוראתי ושאינם מעונינים ללמד רייקי בעתיד. כך כל מי שלומד ומשלם בעבור הלימוד אכן ישתמש בו, לדעתי אין ללמד רייקי מראש אדם שאינו מעונין בכך ואו שמודיע מראש כי אין בכוונתו לעסוק בללמד אחרים, זאת כדי שלא ליצור מצב של נתינה ללא הערכה מצד המקבל, הגורמת לזלזול והאסורה על פי עקרונות הרייקי , כפי שהובן והונהג על ידי מיקאו אוסוי וכן על ידי ממשיכי דרכו בניהם הואיו טאקטה.
אמנם ישנם מורים המלמדים זאת כיחידה אחת, אולם כאמור לדעתי שיטתם פסולה.
על כן אינני מלמד את הרייקי ההוראתי אוטומטית במסגרת רייקי I I I , אלא רק מי שבאמת רוצה ללמוד זאת, מתוך כוונה ללמד אחרים בעתיד.
הכשרת המטפלים ברייקי I I I המכונה כאמור מאסטר טיפולי כוללת את תרגילי הצ'י ופתיחת ערוצים, מרידיאנים (קונדליאני) בנוסח שיפורט בהמשך וכן השימוש בריפוי בצבעים ובנוסף 2 סמלי רייקי I I I והאופן שיש להשתמש בהם.
( מורים בשיטה המסורתית אינם משתמשים בתרגילי צ'י כלל ).
כן כולל הלימוד את השימוש וריפוי של צ'אקרות הגוף האסטרלי על אופניו השונים, וכן את אפשרויות ההעצמה הטיפולית באמצעות השמוש באבנים התואמים את הצ'קרות השונות.
דרגת המאסטר ההוראתי, כוללת את המידע על אופן העברת ההתכווננות והדרך להורות כיצד יש ללמד לטפל ברייקי, כאשר תלמיד בדרגה זו מעביר סדנת לימוד רייקי של הדרגה הראשונה כולל ביצוע התכווננות לאחרים.
בחוגי האנשים העוסקים ברייקי מסורתי ומודרני מרבים לדון בשאלה , למי יש להעניק הכשרה בדרגה הרביעית, על פי החשיבה המסורתית, יש להעניק את דרגת המאסטר ההוראתי רק לאנשים שמוכנים ומסוגלים להקדיש א חייהם לרייקי וללמדו לאחרים.
המועמדים בעבר היו נבדקים ומסוננים בקפידה ועליהם היה להמתין שנים בין ההכשרה ברייקי I I I ולרייקי 4 .
לרייקי 4 אין מתירים לתלמידים לבקש ללמוד רייקי 4 , אלא מי שהוכשר כמאסטר חייב להציע להם זאת ורק תלמידים מועטים התקבלו.
לעומת זאת המורים בשיטה המודרנית, גובים תשלום נמוך יותר ומלמדים בדרך כלל את הדרגה השלישית והרביעית עם הרבה פחות הגבלות ולעיתים ללא הגבלות כלל.
בדרגה הרביעית,(מאסטר הוראתי) התלמיד נדרש לשמש כשוליה למאסטר במשך שנה לפחות. אחרי תחילת הלימוד , עליו היה לשהות במחיצת המורה לתקופה נוספת , שבה המאסטר הוא שמקבל את התשלום עבור ההוראה והתלמיד רק היה מתמחה ללא שכר כלל.
בתחילה מותר היה לו ללמד רק רייקי I ואחר כך רייקי I I . לעיתים חלפו מספר שנים עד שהוא יכל ללמד בכוחות עצמו רייקי III.
זמן מה לפני מותה של גב' האיו טאקטה וכן אחרי מותה , סברו שרק גראנד מאסטר יכול ללמד רייקי I I I ,( תאר שמעולם לא היה קיים במקור).
הכוונה למה שמכונה היום רייקי 4 מאסטר הוראתי .
תלמידיה, שהוכשרו ברייקי I I I , הורשו ללמד רק רייקי I ו–I I המורים עצמם לא ידעו שהם יכולים להכשיר מאסטרים, כאשר גילו זאת, גדל במידה רבה מספרם של האנשים שהוכשרו ברייקי I I I .
הואיו טקאטה הכשירה עשרים ושניים אנשים ברייקי I I I בעשר השנים האחרונות לחייה (1970 – 1980) כפי שהזכרתי בפרק סיפור הרייקי.
לפני מספר שנים היו בארה"ב רק מאתיים וחמישים מאסטרים שהוכשרו בשיטה "המסורתית של אוסואי" וכשבע מאות וחמישים בכל העולם, כיום מספרם גדול בהרבה.
חלק מהאנשים שהוכשרו ברייקי I I I בשיטה המסורתית, החלו לתהות לפשר המחיר הגבוה והסודיות וכך חלק מהמורים הורידו את המחירים, לעיתים יצרו מצב של כמעט חינם ,עובדה הגורמת מצד אחד "לכאילו הפצתו" תחת מעטה של טוב לב והתחשבות בבריות, מאידך, גורמים לדעתי לדבר ההפוך אליו מתכוונים, שהרי הרייקי נועד לאנשים אשר באמת ובתמים מעריכים אותו, אדם המקבל אותו כמעט חינם במפגש של סוף שבוע ראשית אינו יכול באמת ללמוד אותו שהרי יש להתנסות בדרכי הטיפול השונות.
דומה הדבר לרופא קונבנציונלי הלומד את הרפואה רק מתוך ספרי הרפואה ללא התנסות כלל בריפוי נדרש לבצע טיפולים או לעיתים ניתוחים דרך הספרים שלמד, האם לדעתך הדבר הגיוני?
מאידך אין לו כל הערכה לדבר שניתן לו כמעט חינם, מבלי שהשקיע בו מאמץ כלשהו.
שלישית והחשוב לא פחות, יוצר שם רע לשיטת הריפוי כאילו הרייקי נטול חשיבות, ללא כוחות ריפוי כלל, שהרי מרפא שלא התנסה כלל בריפוי אינו יודע לטפל ולכן הריפוי לא פועל לדעתו.
לכן הטיעון ששמעתי לא אחת מאלו שלמדו אותו בסוף שבוע הוא : " כן אני כבר למדתי את זה בסוף שבוע וזה כלל לא עובד ". ולאחר שאני מוסיף להקשות מוסיפים כצעד של פשרה, " טוב אולי זה עושה משהוא אבל לא רציני ", לפיכך אין ספק כי יש ללמד את הרייקי באופן מבוקר ומסודר.
אדם הלומד רייקי צריך ללמוד לחוש את הרייקי, צריך ללמוד לבצע טיפולים, להתנסות תוך הכוונה מלאה של המאסטר, בשלבים הראשונים ללמידה ללמוד את החומר על פי הסדר ולא סתם לעבור התכווננויות, שהרי לדעתי מבלי להתנסות באופן מעשי ומבלי שתלמיד יחוש את הרייקי , אין להעניק תעודות של מטפלים לכאלו שלא התנסו כלל בטיפולים מעשיים ואו שאינם חשים אותו כלל (פונקציה של חוסר התנסות).
לאור כל זאת כאמור אין ללמד רייקי במפגש של סוף שבוע בלבד שהרי זה לא ניתן לביצוע בפועל.
עדיף לא ללמד זאת כלל מאשר להפכו לדבר פשוט וזול הגורם ללומדים זאת לזלזל בו.
חלק מהמאסטרים החלו גם לשפר את שיטות ההוראה ולהפכן למודרניות יותר.
התוצאה הייתה שמספר המאסטרים גדל במהירות רבה יותר וחלה התפתחות בשיטות ההוראה של הרייקי.
מאסטרים אלה גילו שהרייקי מביא אותה מידה של שגשוג ותועלת כאשר התעריפים שדורשים עבור הוראתו נמוכים יותר וכי הוא יצא נשכר מהגדלת מספר התלמידים והמורים.
דומה שכיום כמעט לא מתקיים דיאלוג בין הארגונים המסורתיים לרייקי, לבין אלה המלמדים אותו בשיטה המודרנית.
בריאיון שערך ויליאם ראנד עם פיליס פורומוטו, לדבריו היא אמרה שמיקאו לימד רייקי בצורה חופשית למדי מבלי לחלקו לדרגות .
צ'וג'ירו היאשי פיתח את שיטות ההוראה המסורתיות, והואיו טקאטה קבעה את שיטת התשלום בארה"ב.
האגודה לרייקי הוסיפה כללים רבים נוספים אחרי מותה של טקאטה.
גב' פורומוטו, נכדתה של טקאטה, הוכרזה כגראנד מאסטר על ידי איגוד הרייקי.
היא מציינת ש"כגראנד מאסטר , אין לה כוח רב יותר ברייקי, ואינה מכירה יותר סמלים, שיטות התכווננות או טכניקות ואין לה סמכות על מטפלים אחרים ברייקי יתרה מזו.
" תכופות מדי נדמה שמאסטרים ומטפלים
רבים ברייקי רגישים מדי לדברים כמו
ייחוס, תעודות וחברות בארגון "הנכון".
הדבר החשוב הוא : אם אתם יודעים
עמוק בתוככם שאתם מחוברים לרייקי.
אם זה כך, שום דבר אחר אינו חשוב."
סמלי הרייקי הוזכרו גם הם בריאיון וגב' פורומוטו הכירה בהבדלים הקיימים כיום בין סמלי הרייקי של מורים שונים. היא אמרה שאין הכרח שהסמלים יצוירו על ידי כל המורים או המטפלים באופן אחיד, אלא צריך רק שנוכל לזהותם. הדבר החשוב בשימוש בסמלי הרייקי הוא הכוונה.
היא השוותה את הגרסאות השונות להבדלים הקיימים בין כתבי היד של אנשים שונים. אין שני אנשים שכתב ידם זהה ואולם , למרות זאת כולנו מצליחים לקרוא את כתב ידם של אחרים.
קיימים גרסאות שונות של ההון – זה – זי – שו – נן ומגוון של סמלי המאסטר של הרייקי.
כל הגרסאות של הסמלים עובדות בעוצמה ובדייקנות והדבר נכון גם לגבי השיטות השונות המתפתחות כיום להוראת הרייקי.
יש לכבד את השיטה המסורתית על שהביאה את הרייקי אלינו ועל ששמרה עליו בצורה טהורה ככל האפשר.
לשיטות ההוראה המודרניות יש מקום משלהם. הן מסייעות להתאים את הרייקי לתרבות ותקופה השונים מאוד מאלה שבהם התפתח.
זכרו ששיטת ריפוי זו פותחה בהודו וטיבט, הגיעה לסין עם הבודהיזם ומשם לשאר חלקי אסיה וכי היא מגיעה לארצות הברית מיפן.
ייתכן מאוד שהיא הובאה אל כדור הארץ מפלנטות אחרות.
הרייקי עבר תהליך ממושך של הסתגלות ושינוי במשך אלפי שנים,
חלק מהמורים והמטפלים שהוכשרו בשיטה המסורתית (אך לא כולם) מסרבים לקבל שיטה שונה מזו שלהם, הם אינם מכבדים את מי שהוכשרו ברייקי I בשיטה המודרנית, הבאים אליהם כדי להמשיך וללמוד ועלולים אף לסרב לעבוד ביחד עם המטפלים שהוכשרו בשיטה לא מסורתית.
מי שהוכשרו בשיטות לא מסורתיות עלולים לשמוע "שהם לא הוכשרו ברייקי אמיתי ", או "שלימדו אותם לא נכון".
כאשר
ציור הסמלים בשיטה המודרנית אינו תואם את הגרסאות של המורים המסורתיים, נאמר לתלמידים ש"אלה אינם סמלי רייקי והם אינם פועלים". אף אחד מהדברים הללו אינו נכון, גישות מעין אלה נוגדות בהחלט את האתיקה של המרפאים והן בוודאי "אינן רייקי".
עובדה היא שהתכווננות הרייקי הפשוטה יכולה להפוך מתלמדת מתחילה למרפאה לאחר ניסיון קצר של 4 –5 התנסויות בטיפולי רייקי מלאים בליוי המאסטר וכך ניתן להכשיר מרפא בדרגה הראשונה.
זאת בניגוד לשיטות ריפוי אחרות הדורשות באופן יחסי זמן ממושך מאוד.
ואכן תלמידים טובים ומוכשרים רבים עוסקים בכך כיום, יש לנו צורך במרפאים טובים וככל שיהיו יותר מרפאים טובים כן ייטב .
כולנו חווים כאב בתקופה זו של שינויים, פעולות טרור נעשים מידי יום ברחבי העולם, שנאת חינם רבה קיימת כיום, מצוקה רבה וצער הם מנת חלקם של משפחות רבות.
כדי להפוך את הרייקי לאוניברסלי כפי שהיה פעם וכפי שאנו רוצים וצריכים שיהיה גם כיום, יש להכשיר מרפאים רבים ברמה טובה ככל האפשר, בכל שיטות הרייקי .
בעידן שבו אנו חיים, אין זה מוסרי לשמור על הבלעדיות של שיטת ריפוי ואף שיטה אינה "טובה יותר" או "פחות רייקי" מאחרות.
לדעתי, הכשרת מורים ברייקי אינה יכולה להיות מוגבלת והיא צריכה להינתן לכל אדם הרוצה בכך ומוכן להוכיח זאת באמצעות תשלום כספי המלמד על כוונתו הרצינית .
העולם שוב אינו פועל באופן פרימיטיבי, כאשר אני מלמד רייקי אני מציע רייקי I I I , כמעט לכל אדם שנראה לי אמיתי ברצונו ללמוד זאת, לאחר שהוכשר בשתי הדרגות הראשונות. לאנשים שמוכיחים מסירות אני מציע ללמוד גם את רייקי 4 ההוראתי.
בכל אחת משלושת דרגות הרייקי, כפי שאני מלמד מלווה קוד אתי. יש לשמור על הכלל הפשוט שניתן לטפל רק במי שרוצה בכך, בין בטיפול ישיר ובין בטיפול מרחוק ואסור לנו לפגוע ברצונו החופשי של אף אדם.
אולם כפי שהסברתי קודם ברייקי I I במידה וקיימת בעיה לקבל רשות ישירות מהמטופל אנו פונים ומבקשים את רשותו מדמותו האסטרלית.
הרייקי מביא לשגשוג, לאריכות חיים, לבריאות, לשמחת חיים. אלה אינם ערכים שניתן לרוכשם בכסף, למרפא או למורה לרייקי, יש זכות להתפרנס מעבודתו, מוטלת עליו גם האחריות להפוך את הרייקי לתורה שהיא בהישג ידם של האנשים .
לעיתים כתוצעה מרצון טוב והפנמה אנו עשויים להיות אלטרואיסטים, זאת כאשר אחרים יראו אותנו כפראיירים וינצלו זאת על חשבונינו.
לא לכך כוונת הטוב לב והנתינה אותה אנו רוצים להעניק במסגרת הרייקי ויש לברור לנו את המצבים , ההשלכות והאנשים איתם אנו באים במגע ולסננם בהתאם.
זכותכם להתפרנס בכבוד כמרפאים וכמורים ללא כל נקיפות מצפון ולראות גם את טובתכם האישית.
בהוראת רייקי אני נותן לתלמידיי מידע מלא ערוך ומוכן אותו הם לוקחים הביתה עליו הם נבחנים באופן תאורטי וכן עושים מבחן מעשי.
אני מצפה מתלמידים רציניים שיעברו על החומר וידעו, זאת בניגוד למורים שונים ואחרים המלמדים את הרייקי במפגש של סוף שבוע, אשר בסופו לאחר שבקושי סיימו לבצע לתלמידיהם את הכיוונונים של הרמה הראשונה ולעיתים גם של הדרגה השניה הם קוראים לתלמידיהם מרפאים.
נתקלתי לא אחת במרפאים כאלה שאפילו אינם יודעים כיצד נראה טיפול, לדבריהם המורה אמר להם באופן כללי מה עושים ושהדרכה תבוא להם מהמדריכים שלהם, או שנאמר להם "תזרמו עם זה "....
אגב יש להם חברים אשר גם הם הוכשרו כמרפאים ברייקי בדרגה השלישית אצל מורה אחר "ומחכים כבר שנתיים למדריכים שלהם" אשר טרם הגיעו, גם הזרימה מבוששת לבוא.
בקשתי מהם להגיד לחברים שלהם, כי גם אם הם ימשיכו לחכות עד לעשור הבא הדבר לא יעזור.
למרבה הפתעתי, "המרפאים" איתם שוחחתי מיאנו להאמין שהרייקי לא יצנח עליהם עם המדריכים ביום בהיר ועליהם ללמוד איך לגשת לטיפול, איך מציירים את הסמלים "שרשומים להם על דף באיזה שהוא מקום ", איך ואיך ואיך.
לדאבוני עם כל הרצון הטוב , לדעתי מורה המכשיר מרפאים בסוף שבוע ונותן לתלמידים אשליה שהנה הם מרפאים ולא חשוב מה התמורה הכספית המשולמת לו, משלה ומרמה את תלמידיו ואין להכשיר תלמידים באופן כה חובבני, רשלני ומזלזל, הגורם לזלזול וחוסר הערכה מצידם לשיטת ריפוי זאת, על אף שלעיתים המורים מוסרים לידי התלמידים חומר מסויים כתוב מבלי באמת לעבור איתם כנדרש וללמדם באופן מעשי.
עובדה המלמדת כי מסירת החומר לתלמידים נועדה להשקיט את מצפונו של המורה היודע שהוא מרמה את תלמידיו הסומכים עליו ללא עוררין.
אילו התלמידים היו קונים את הספר הכי יקר בתחום זה היה עולה להם הרבה פחות מהמורה הכי זול וברמה התאורטית היו מקבלים הרבה יותר .
חלק ניכר מהתלמידים שאני מכשיר ברייקי, מבצעים טיפולים, חלקם ממשיכים ללימודי הדרגה הרביעית והופכים למורים רציניים, הכשרת המורים מותנית בקורס נפרד מרייקי I I I אותו לומדים כמובן באופן מעשי ותאורטי תוך התנסות בללמד אחרים את הדרגה הראשונה ,כולל ביצוע כיוונונים .
כך הם מקבלים את ההכשרה הדרושה כדי שיוכלו להשתמש בה.
תלמידים שלמדו באופן מסודר והיודעים כיצד לטפל , מעריכים את הרייקי כראוי, אינם חיים בתחושה של הנה עוד שיטת ריפוי שאינה רצינית, כאשר אחרים אף מקצינים ואומרים "כדי לעבוד על תלמידים ואנשים".
הרייקי חדש יחסית בארץ ויש לשמור עליו לבל יצא לו שם רע הנובע מהוראה גרועה ומזלזלת, הגורמת למרפאים גרועים, ולמטופלים מאוכזבים. = שם רע.
כשאני מסיים ללמד רייקי I I , אני מציע לתלמידיי הרציניים להמשיך ללמוד רייקי I I I , כאשר עליהם לבצע טיפולים רבים ככל הניתן במהלך לימודיהם.
כמו כן אני מציע להם לבוא לפגישות ללא תשלום שאני יוזם אחת למספר חודשים עם התלמידים שהוכשרו לשם יעוץ, פתרון בעיות שעולות תוך כדי טיפול והעשרת אחד את השני, בסיום המפגשים אנו שולחים רייקי לחלל כדור הארץ ולכל אלה הזקוקים לו.
מספר התלמידים במסגרת קורס מוגבל ל – עד 12 תלמידים, אולם רצוי ללמד פחות בכל מחזור.
תלמידיי מדברים אתי לפעמים על החלטותיהם ומבקשים להמשיך ללמוד ללא כל הפסקה .
אני ממליץ להם להמתין זמן מה בין הדרגות. 2 – ל – 3 ולבצע טיפולים כל העת בהפסקה.
אינני מלמד בסדנאות של סוף שבוע מאחר ולימוד כזה איננו יכול להיות רציני, התלמידים אינם יכולים להפנים את הלימוד וחשים מתוסכלים ומשייכים זאת לרייקי שאינו פועל וכי למדו סתם ושילמו למורים חינם כאילו "עבדו עליהם".
מוטב שלא ללמד כלל, מאשר לגרום לתלמידים פוטנציאלים אכזבה וראיה לא נכונה, כאילו המורה איכפת לו רק מהתשלום והוא נוטלו בידיעה מלאה שהתלמיד לא יודע כלום, כל זאת לאחר הכשרה של מס' שעות בכל הדרגות בהם המורה היה עסוק מרבית הזמן בביצוע הכיוונונים. כפי שלעיתים מוצע על ידי מורים לא אחראים.
הדגשתי בכוונה ענין זה מאחר ושיטת לימוד חובבנית זו החלה לאחרונה להיות באופנה והיא פסולה מיסודה.
מטפלים ומורים המבקשים להיות רשומים ב- " ההתאחדות הישראלית לשיטות ריפוי הולסטיות ורייקי" ואשר למדו או הוכשרו בכל מיני סדנאות של סופי שבוע או שלמדו בכל מיני מסגרות שונות שאינם מוכרים על ידי ההתאחדות מתבקשים לעבור מבחן על מנת שיוכלו להיות רשומים כמטפלים המוכרים על ידי ההתאחדות, כך גם מתן הכרה למורים על ידי ההתאחדות מותנה בקריטריונים שונים, מטפלים אשר לא עוברים את מבחן ההתאחדות אינם יכולים להיות רשומים כחברי ההתאחדות אלא רק לאחר שהם עוברים העשרה והכשרה במסגרת ההתאחדות כמרפאים.
המעונינים להימנות כחברים בהתאחדות מוזמנים לכתוב להתאחדות הישראלית לשיטות ריפוי הוליסטיות ורייקי ת.ד. 4521 ירושלים 91044.