ובכן מורי ורבותי מה למדים אנו? שבעולמינו הגשמי מתקיים הפתגם "רשע וטוב לו צדיק ורע לו" רד"ק אומר רשע וטוב לו האל בוחן לב וחוקר הרשע וטוב לו אולי עשה קצת טובות ומשלם לו האל יתברך בחייו כדי שיאבד ברוב רשעו לעולם הבא.
למה התחיל הספר הזה במלה "אלה הדברים" ולא אמר ואלה הדברים? כיון שהכל קשור ב-ו. •ספר שמות א`/א` מתחיל במילים "ואלה שמות" •ספר ויקרא א`/א` מתחיל במילים "ויקרא אל משה" •ספר במדבר א`/א` מתחיל במילים "וידבר יהוה אל משה" האות "ו" מסמלת את ההמשך של הספר הקודם.
לפי נתוני תשס"ה או 2005 למניינם. סה"כ אוכלוסית העולם מונה כ- 6,500,000,000 נפש סה"כ אוכלוסית היהודים בעולם מונה כ- 13,000,000 נפש בלבד. שהם 0.22% מכלל אוכלוסית העולם.
חטאם של המרגלים היה שפירשו את השליחות שאליה נשלחו, לא באופן נכון. המרגלים חשבו שהם נשלחו לבדוק, האם ניתן לכבוש את הארץ, מהם הנתונים האסטרטגיים של יושבי הארץ, ולבחון האם משימת כיבוש הארץ היא משימה אפשרית או לא. למעשה, שליחותם לא הייתה צריכה לעסוק כלל בשאלה "האם?...", אלא בשאלה "איך?...",
העם היהודי אינו יכול להגיע לעוצמתו כשהוא מפולג ומפורד, והוא משול לששת הנרות. ורק כשנהיה מאוחדים כולנו, הימנים והשמאלנים, ונלך בדרך אחת שתפנה אל מול המנורה, רק אז יצטרף הנר השביעי הוא הקב"ה ונהיה כולנו מקשה אחת.
ואנו קוראים לחג השבועות גם "חג מתן תורה" למרות שלא מוזכר בתורה כל קשר בין חג השבועות ומתן תורה. לפי חשבונם של קדמונינו חג השבועות חל באותו יום בו ניתנה תורה לישראל. בזמן המופלא שבין יציאת מצריים לחג השבועות אנו מקיימים את מצוות ספירת העומר שהיא ההכנה לקבלת התורה.
פרק ז` בספר במדבר, שהוא הארוך ביותר בין פרקי התורה ומצוי בפרשה הארוכה ביותר בתורה, 176 פסוקים. הרבה עקב החזרה על אותו הנוסח שתים עשרה פעמים: החל מפסוק יב` ועד פג` סה"כ 72 פסוקים שמתחילים במילים "ביום ...(הראשון) נשיא ... (למטה יהודה) קרבנו ... (פירוט הקורבן)",
הרמב"ן מסביר כיצד מונים את העם? אמר לו הקב"ה למנותם בכבוד ובגדולה, לכל אחד ואחד, לא תהיה אומר לראש המשפחה "כמה במשפחתך" "כמה בנים יש לך", אלא כולהון יהון עוברים לפניך באימה ובכבוד ואתה מונה אותם, הדא הוא דכתיב (פסוק יח) במספר שמות מבן עשרים שנה ומעלה לגולגלותם:
רבינו בחיי אמר "חנוך לנער על פי דרכו גם אם יזקין לא יסור ממנה כי בימי הזקנה רחוק הוא להחליף טבעו שכבר הורגל בו, על כן ראוי לו בעודו נער שישמור דברי התוכחת".
אם נסתכל בתסריט שלהלן יש מחזוריות לתשעת המכות הראשונות הם מחולקות לשלושה סטים, שתי מכות עם אזהרה ומכה שלישית ללא אזהרה. בכל מכה ראשונה הציווי הינו "לך אל פרעה" או "התייצב לפני פרעה" ואילו בכל מכה שניה הציווי הינו "בא אל פרעה" מדוע השתמש הקב"ה במחזוריות הנ"ל
מדוע לא הסתפק הקדוש ברוך הוא בתחילת הפרשה בציווי "וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת שבתון לה` כל העשה בו מלאכה יומת" והוסיף "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת." האם הבערת אש לא נכללת במושג מלאכה.
חלק חשוב בחיי העולם המודרני קשור ללבוש. אנו מתלבשים באופן שונה מארוע לארוע . יש לנו בגדי חול, ובגדי שבת, בגדי עבודה, ובגדי ספורט. לבעלי תפקידים שונים יש לבוש יחודי כגון: חיילים, שוטרים, רופאים ואחיות.
מצוות התורה היא, להקריב כל שנה קורבנות מתרומות השנה החדשה, והשנה לעניין הקורבנות מתחילה בראש חודש ניסן, ואפילו נשאר כסף מתרומות השנה שעברה לא משתמשים בו לקורבנות השנה החדשה.
משה שהוציא את העם ממצריים והחל את מסעו לארץ המובטחת, היה הסמכות השיפוטית העליונה. ובהעדר סמכות נוספת פנו בני ישראל, שמנו שש מאות אלף אנשים, אל משה בכל בעיה שהתעוררה. הבעיות שדרשו שיפוט היו רבות, והשיפוט הנ"ל גזל את רוב יומו של משה.
בכל מכה ראשונה הציווי הינו "לך אל פרעה" או "התייצב לפני פרעה" ואילו בכל מכה שניה הציווי הינו "בא אל פרעה" (כמו שמתחילה פרשת השבוע) מדוע השתמש הקב"ה במחזוריות הנ"ל
בספר הגילגולים לרבינו חיים ויטאל בפרק נט` מובא רעיון זה בהרחבה. "והשם שקורין לו אביו ואימו בעת שנימול נכתב למעלה כי אין הדבר באקראי, כי הקדוש ברוך הוא מזמן אותו השם בפי אביו ואימו שיקראוהו כך"
פרשת ויחי היא פרשת סיום של ספר בראשית, בו נברא העולם, ובו נזרע הבסיס האיתן של העם היהודי, בספר בראשית נולדו ומתו אבות ואמהות העם, נוצרו שנים עשר השבטים ונקשר הקשר בין העם לארצו.