חוגים >> חוגים טיפוליים >> תרפיה באומנות ובדרמה
חוגים >> פיתוח אישי >> טיפול משפחתי
תיאור הפעילות:
טיפול רגשיתחומי הפעילות
א. טיפול רגשי בדרמה וסיפור, בשילוב אמנויות – פרטני, קבוצתי, דיאדי
טיפול משפחתי וזוגי
יעוץ והדרכת הורים
סדנאות פיתוח המודעות והעצמה
טיפול באנשים עם הפרעות קשב וריכוז, חרדה, טראומה, בעיות בקשר, חוסר סיפוק ומימוש עצמי ועוד.
ב. תמציות קריסטלים
ניקוי אורה
ג. הערכה אבחונית רגשית ומנטלית באמצעים שונים
טיפול רגשי - על הטיפול
הקשר עם המטופל הוא הגורם העיקרי בהצלחת הטיפול ואני משקיעה בו את מיטב משאבי.
טיפול בדרמה וסיפור
דרך טיפול זו שייך לתחום הטיפול בהבעה ויצירה (טיפול באמנויות).
טיפול באמצעות כלי אמנותי מאפשר למטופל לעקוף את החלק המודע, הנשלט – ובד"כ מילולי - של אישיותו. לביטוי האמנותי יש איכויות של ספונטניות ויצירתיות והעיסוק בו מפתח איכויות אלה. הטיפול מתאים לאוכלוסיות שונות ולכל הגילים: לילדים, כיוון שהביטוי המילולי והמודעות העצמית שלהם אינם בשיאם והאמנות מאפשרת להם הבעה בלתי אמצעית של המתרחש בתוכם במשחק ובכיף וללא דרישה להסביר במלים.
למבוגרים מתאפשרת העלאת תכנים מהלא-מודע, המסייעת לרקום את הסיפור הנסתר, לפעמים, גם מעין הגיבור/ה עצמו/ה, מעבר למילים.
טיפול בדרמה וסיפור עובד על שלושה עקרונות מרכזיים - ההרחקה בין המציאות לדמיון, המציעה את ההזדמנות לעסוק בסיפור, תפקיד, עלילה שלכאורה אינם קשורים אלינו ובכך להוריד את החרדה מפני חשיפה ואת הצורך להתגונן ולהסתיר. המשמעות מתבררת למטופלת עצמה מתוך הסיפור והחיבור נעשה על ידה.
העקרון השני הוא האבחנה בין מציאות לדמיון, המסייעת להתארגנות הפנימית וליצירת ההפרדות הנחוצות בחיינו – וכן לשימוש בדמיון בשירות ההתמודדות במציאות.
השלישי הוא התפקיד – בירור התפקידים אותם אנו ממלאים, על אילו צרכים הם עונים ואלה מטרות הם משיגים – והרחבת רפרטואר התפקידים שלנו, כדי להשיג גמישות ויכולת הסתגלות משופרים ושליטה בחיינו.
הטיפול בדרמה וסיפור מיועד לסייע למטופלים לגלות את העצמי הנסתר מהעין, אשר מניע אותנו ומקרין על חיינו מבלי-דעת, ומבלי שנוכל לשלוט בו.
הטיפול מסייע להתמודד עם משברים וטראומות, מצוקות וגורמי עקה (stress), חרדות וקשיים בתפקוד; עוזר במצבים של מצוקה ואבדן, דכאון, סטרס, קושי ביחסים, בעיות התנהגותיות וחברתיות של ילדים (ADHD, PDD), תחושות של תקיעות וחוסר סיפוק.
באמצעות סיפור, דרמה, ציור, דמיון מודרך ועוד, ניתן לעקוף את המודע ולאפשר ללא-מודע להתבטא. כתוצאה מכך, המודעות מורחבת, היכולת להתפתחות אישית ולשליטה בחיינו גוברת והחיים נעשים עשירים יותר. יחד עם כל אלה, היצירתיות מתפתחת - ועמה יכולת ההבעה בכתיבה, ביצירה ובכלל.
בתהליך עצמו טמון כוח מרפא, שאינו בהכרח זקוק לפרשנות מילולית. הילד עובר תהליך, שהוא מווסת את קצב ומידת החשיפה שלו ע"פ מה שמתאים לו ואינו נדרש ´לדבר על הכל´ או אף לרדת לסוף דעתו של המטפל, כדי ליהנות מהשינוי המיוחל.
דרמה-תרפיה עושה שימוש בכל האמנויות – סיפור, דרמה, פסיכו-דרמה, אמנות פלסטית, תנועה ומוסיקה וכמובן – שיחה.
הטיפול חווייתי בעיקרו, מהנה ומאפשר תהליך אפקטיבי וקצר, יחסית.
חד שבועי, למשך כ- 50 דקות, בחדר טיפול באמנות ובדרמה.
סדנא -הכוח לחולל שינוי בידיך
נפתחת בפרדס חנה קבוצת נשים בהנחיית
דפנה איל ואירית מישר
באמצעות שיחה, תרגול אישי, אמנויות ומדיטציה, באווירה חמה וביתית,
תגלי - כיצד לחולל שינוי אפקטיבי ולשמור על איזון?
מהו סוד ההרמוניה האישית? איך ליצור הצלחות, להביט קדימה ולהתגבר על חסמים ופחד?
השינוי בהישג ידך!
התחלת התהליך אחרי החגים - 24 מפגשים
אני מאפשרת למטופל להוביל את התהליך, עם הכוונה והתערבויות שלי ותוך רגישות וקשב רב לצרכיו. האינטואיציה והרגישות שלי הן כלי העבודה העיקריים שלי.
עם ילדים במיוחד, חשוב לדאוג לכך שהילד ירגיש נוח, ידע את גבולות ואפשרויות המשחק ויקבל לגיטימציה לרגשותיו. דן רצה לשחק מטקות במשך תקופה ארוכה: בתוך וסביב המשחק, נעשה תהליך טיפולי מוצלח מאוד. הטיפול מותאם למטופל ומתנהל ע"פ דרכו – בתוך ההגדרה הטיפולית.
בטיפול במבוגרים, נעשה שילוב של שיחות עם אמנויות, דמיון מודרך ועבודה על פיתוח המודעות, ע"פ צרכיו, מידת נכונותו ונטיות לבו של המטופל.
דגש מושם על ה-Being , ההוויה – ולאו דווקא על העשייה.
כשמוקד הטיפול הוא חרדות, הגישה הקוגניטיבית- התנהגותית מועילה מאוד, לצד הביטוי הרגשי; כאשר יש בעיות התנהגות וקושי בהפעלת סמכות הורית, טיפול דיאדי מוכיח את עצמו, בד"כ תוך זמן קצר; במקרים של דימוי עצמי נמוך, חשוב שהמטופל ילמד לבחור לעצמו את אופן הביטוי המאפשר לו העצמה ורכישת בטחון.
לרשות המטופל עומדים חומרי יצירה, סיפורים, בובות ותחפושות, משחקים ועוד אמצעים רבים אחרים והוא יכול ליצור במה שמושך את לבו, לשוחח, לכתוב..
בקבוצות נתרם המטופל מכוחה של הקבוצה, מעושרה ומהתמיכה שהיא יכולה להציע. הטיפול בדרמה וסיפור בקבוצות, מציע עושר של התנסויות בתפקידים שונים, בתוך הדרמה וסביבה, ביחסים בין הדמויות ובלמידת ההפרדות והגבולות בין דמיון למציאות, בין דמות לשחקן ובין הדמויות לבין עצמן. כמו"כ, סיפור ואגדה מאפשרים עיבוד של תימות ארכיטיפיות של התפתחות, אובדן, התמודדות ויחסים, באופן עקיף, מהנה ובלתי מאיים.
התהליך הטיפולי נעשה בגישה אינטגרטיבית ובתגובה שוטפת למצב המטופל וצרכיו.
קישור למאמר של דפי איל www.pigur.co.il/treatment/snow.htm
צוות המדריכים:
דפנה איל - בעלת תואר שני בתרפיה בהבעה ויצירה, ובוגרת בית-ברל כמנחת הורים.בעלת נסיון רב בפיתוח מודעות, ביעוץ ובטיפול בלקויי למידה, אנשים הסובלים מחרדה, טרואמה, מקשיי קשב וריכוז ובעלי צרכים מיוחדים.
מטפלת משפחתית וזוגית.
מ.א. בטיפול בדרמה וסיפור, בעלת תעודת הכרה במעמד של משרד הבריאות כמטפלת בהבעה ויצירה; מטפלת משפחתית וזוגית ומנחת הורים. בעלת נסיון רב-שנים בהנחיית סדנאות, אבחנה, יעוץ וריפוי (Healing). עובדת בגישה אינטגרטיבית. חברה בהסדר כללית מושלםומכבי מגן.
עובדת במשכ"ל- זכרון-יעקוב, בתחנה לטיפול במשפחה – עירית חדרה, בקליניקה פרטית.