סדנת הורות לגיל הרך (עד גיל 10) 16 מפגשים. בסדנה נקבל וניתן כלים שיעזרו לנו במשימות היום יום הכי פשוטות עם הילדים שלנו,איך לזכות בשת"פ עם הילדים? לא חסרות דוגמאות לסיטואציות שבהן אנחנו זקוקים לשיתוף הפעולה של הילדים: ההתארגנות בבוקר, הויכוחים על האוכל, על המקלחת, על לאסוף את הצעצועים, ההתארגנות לשינה... איך בונים, מפתחים ומשמרים, יחסים טובים עם הילדים שלנו. כאלה שיעזרו לנו בהמשך הדרך, כשהסנקציות שמשפיעות על בני שנתיים- שלוש יפסיקו לעבוד, וכשהילדים שלנו יתחילו להתבגר ולהתרחק מאיתנו. איך מתקשרים, איך מסכימים או לא מסכימים. מה עושים כשיש חילוקי דעות בין אבא ואמא? דרכי חינוך מקדמות לעומת דרכי חינוך בולמות,איך לתת ביטוי לערכים ולדברים החשובים לנו,נדבר על שיטת הפרסים והעונשים, לעומת הלמידה דרך תוצאות טבעיות והגיוניות,נדבר על הסמכות ההורית, איך יוצאים מדפוס יחסים של העסקת יתר וממאבקי כוח? וכמובן נדבר על חוקים וגבולות, ועוד...
כל התכנים בסדנאות מבוססים על עקרונות התיאוריה האדלריאנית.
אורך המפגשים כשעתיים וחצי (כולל הפסקה), כאשר כל מפגש כולל בתוכו:
■שיתוף - המשתתפים ישתפו את הקבוצה בהצלחות ובקשיים בהם נתקלו במילוי המשימות שלקחו על עצמם ויקבלו משוב ותמיכה מהקבוצה ומהמנחה.
■חלק תיאורטי, הכולל הדרכה ממוקדת בהתאם לגילאי הילדים ולצרכי הקבוצה. ■תרגול וסימולציות, שיח קבוצתי ודיון פתוח בנושאים שונים.
לא פעם אנו שומעים הערות בנוסח: "חבל שלא צריך רישיון כדי להיות הורים" או "ההורות היא המקצוע הקשה ביותר", או משפטים כמו "הילד לא סופר אותי", "היא אף פעם לא מקשיבה לי", "בעלי ואני לא מסכימים על שום דבר שקשור לגידול הילדים"... "הילד הוא הבוס בבית"... – משפטים המבטאים תחושות תסכול וחוסר אונים.
מרגע שאדם הופך להורה, תופסת ההורות מקום מרכזי בחייו, כשהוא נדרש למלא את אחד התפקידים המורכבים ביותר והעיקריים בחייו, לאורך שנים. ההורות היא מקצוע ככל מקצוע אחר. אולם, המקצוע "הורות" נבדל ממקצועות אחרים, כיוון שאינו נלמד באופן רשמי. ההורה נדרש ללוות את ילדיו בכל שלבי התפתחותם, תוך התחשבות בצרכיהם המשתנים ובאופיים האינדיבידואלי, ולגלות אחריות רבה מבלי שקיבל הנחיות ברורות, או כלים למילוי משימה מורכבת זו. בעידן המודרני שבו נתונה המשפחה תחת לחצים רבים, כלל לא פשוט להיות הורים. המרדף אחר הפרנסה והקריירה מלווה ברגשות אשם, והורים רבים נוטים לפצות את ילדיהם על אבדן הזמן בצורה חומרית חסרת הגבלה, ובדרך זו גם פוגעים בילדים וגם מתישים את עצמם. גם כאשר נוצר פער בין הפנטזיה של ההורים, על ילד עצמאי, אחראי, חברותי ומוכשר, לבין תכונותיו בפועל, עלולים להתעורר קשיים בתהליך קבלת הילד כפי שהוא. עוד סוגיה לא פשוטה היא חילוקי דעות בין בני הזוג בכל הנוגע לגידול הילדים, וגם בהקשר זה חשוב שיימצאו בידי ההורים כלים המסייעים לפתור קונפליקטים ולגשר על הפערים בין גישות שונות. את שיתוף הפעולה בין בני הזוג ניתן לדמות לעגלה רתומה לשני סוסים. כששני הסוסים מושכים לאותו כיוון העגלה נוסעת מהר וחלק. אבל כשכל סוס מושך לכיוון אחר העגלה תקועה במקומה ואף עלולה להתפרק. גם בחינוך ילדים חשוב ששני ההורים "ימשכו" לאותו כיוון.
הדרכת הורים היא אחד הכלים להעצמת איכות חיי המשפחה, ומטרתה להקנות להורים, ידע, שיטות חינוך יעילות וכלים להתמודדות עם סוגיות בגידול ילדים, כדי לסייע להם ליצור מערכת יחסים מפרה ומהנה בתוך התא המשפחתי. ההשתייכות לקבוצת הורים מצמצמת את תחושת הבדידות ויוצרת קהילה נעימה, תומכת ולא שיפוטית, המסייעת להורים לפתור בעיות, קשיים ודילמות, לשפר את הידע בהתפתחות הילד והבנת התנהגותו, ולעזור להורים לקבוע יעדים בניהול המשפחה.
למה בקבוצה ולא אחד על אחד?
ההשתייכות לקבוצת הורים מצמצמת את תחושת הבדידות ויוצרת קהילה נעימה, תומכת ולא שיפוטית, המסייעת להורים לפתור בעיות, קשיים ודילמות, לשפר את הידע בהתפתחות הילד והבנת התנהגותו, ולעזור להורים לקבוע יעדים בניהול המשפחה. בקבוצות הורים מושם דגש רב על שוויון ערך, כבוד ואמפתיה. לאחר שמתפתח אמון בין המשתתפים נוצרת גם פתיחות רבה, היכולה להתבטא בהעלאת נושאים אישיים יותר, כמו קשיים בזוגיות. במפגשים אלו ניתנת לגיטימציה לרגשות של המשתתפים ומסופקים להם כלים מגוונים לתקשורת בתוך המשפחה וביחסים בכלל. קיימת חשיבות רבה לכך שכל אחד ואחת מהיושבים בקבוצה שומעים חוויות של אחרים שעל פי רוב דומות לחוויותינו עם ילדינו. אנו מבינים שאנו לא היחידים שנתקלים בסיטואציות בעייתיות עם הילדים ושאנו חלק מקבוצה של הורים החולקים דילמות דומות וקשיים משותפים.
מה קורה כאשר רק אחד מבני הזוג משתתף בקבוצה, ואילו השני נשאר מחוץ למעגל?
השפעת קבוצת ההורים מתבטאת בשינוי התא המשפחתי כולו. אנו רואים במשפחה מערכת שחלקיה תלויים זה בזה ומשפיעים זה על זה. לצורך חיזוק הרעיון דמו את המשפחה למובייל: ברגע שחלק אחד משנה את מיקומו, הוא גורם לתזוזה של שאר החלקים. כך להעצמה של אחד מבני הזוג יש השלכות על המערכת כולה. כמו כן, השינויים מצריכים לא פעם שיתוף פעולה של שני בני הזוג, ולכן בסופו של דבר, גם אם רק הורה אחד משתתף בקבוצה, כל בני המשפחה נהנים מהשינויים.
יחד עם זאת, יש לזכור ששינוי הוא תהליך שאורך זמן, ובעוד חלק מההורים בשלים יותר לשינוי, מפנימים ומיישמים את התהליך ממפגש למפגש, אחרים מיישמים אותו רק בשלב מאוחר יותר.חשוב שכל אחד מהמשתתפים יתקדם בקצב שלו, תוך קבלת תמיכה ועידוד משאר חברי הקבוצה, ועל כן במפגשים לא מופעלים על ההורה לחצים לנהוג בדרך זו או אחרת. הקבוצה מעלה חומר למחשבה, מגוון גישות ואפשרויות להתמודדות וכל הורה בוחר אם ומה הוא רוצה לאמץ לעצמו מתוך כלל הרעיונות ששמע.
|
ימים ושעות
שני
20.30-23.00
איש קשר
מיה צור
|
|
מיקום החוג
גבעת שמואל, גבעת שמואל יהוד,
טלפונים
052 - 2641677
052 - 2641677 |
|
אתר אינטרנט
http://www.mayatzur.com
|
|
צוות מדריכים
מיה צור, מנחת קבוצות, מוסמכת משרד החינוך ומכון אדלר בהדרכת הורים לגיל הרך. בעלת B.A. במדעי ההתנהגות, אונ` בן גוריון. מטפלת בדימיון מודרך ו-NLP ומדריכה בשיטת אבי גרינברג.
כהורים, אתם בוודאי כבר יודעים איזה אושר גדול, גאווה וסיפוק, מביאה איתה ההורות. אני, עצמי, אם לשלושה ילדים, וכמו שאומר השיר, "ילדים זה שמחה" אבל מי כמוני יודע שלא רק שמחה... אם נודה על האמת, לעיתים ההורות מביאה עימה גם דאגות וחששות, הרבה תיסכול, תשישות, כעס וחוסר אונים. ולכן אני פה בשבילכם. בין אם אתם שבעי רצון בהורות שלכם ורוצים להמשיך ולהעשיר את עצמכם ולהקדים ולמנוע קשיים ובעיות, ובין אם אתם חשים במצוקה כלשהי, מהססים לגבי החלטותיכם החינוכיות ומתמודדים עם קשיים.
הנחיית קבוצות והדרכת הורים נתפסות בעיני כסוג של שליחות. הזכות הגדולה ללמד הורים וילדים איך להיות משפחה שמחה, חמה, מקבלת ומכבדת. להנחות את ההורים איך להחזיר לידיהם את הסמכות ההורית ולהגשים את החזון ההורי. והכי חשוב, איך לגרום לכך שגידול הילדים יהיה חוויה נעימה ומהנה עבור כולם.
כאשר אני חובשת את כובע המנחה בקבוצת הורים, מטרתי לשלוח הביתה הורה חושב, יוזם, אחראי ומעודד, הורה אשר מודע למטרות, לערכים ולחזון ההורי. הורה שסומך על עצמו ועל ילדו שיצליח ליישם בזכות המחשבה ולא מכורח התגובה. חשוב לי מאוד בקבוצות שלי, שכל אחד מחברי הקבוצה ירגיש שייך וימצא את מקומו כחלק ממנה. שירגיש שהוא לא לבד, כי כולם בעצם מתמודדים עם קשיים ודילמות דומים. שישתף ויפגוש דרך חבריו לקבוצה זוויות ראייה חדשות ושונות, ויחד איתם ימצא דרכים שונות להתמודדות עם אותה דילמה. אני מאוד מאמינה בכוחה של הקבוצה. חשוב לי לראות ולהכיל כל אחד מחברי הקבוצה, ולהתייחס אל כל אחד מבני הזוג בנפרד, עם המון עידוד ואמפאתיה. משאלתי היא להעניק להורים בקבוצה את הכלים לראות את ילדיהם מתוך מקום של כבוד ושוויון ערך, ומשם את ההבנה כי התנהגותם של הילדים אינה נגד ההורים, אלא בעד הילדים, מתוך הצורך הבסיסי שלהם בתחושת השייכות. וכן לתת להורים את הכלים להתמודדות מול התנהגויות אלו, מתוך הרצון האמיתי להבין ולהעצים את תחושת השייכות של הילד על כל מרכיביה.
בכל יום רביעי, במהלך חודש יולי, תוכלו לפגוש אותי ולקבל ייעוץ חינם, בין השעות 10.00-12.00 במשחקיית צעדים, רח` השחם 22 בית דביר, פ"ת
פרטים נוספים
|
|
גילאים
|
|
|
מחיר רגיל
1280
|
|
אמצעי תשלום
מזומן/צ'ק
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|