חוגים >> חוגים טיפוליים >> תרפיה - שונות
חוגים >> הריון וגיל הרך >> ליווי התפתחותי
תיאור הפעילות:
קבוצת משחק מיועדת לילדים מגיל 5-12 במטרה לאפשר להם לשפר יכולות חברתיות, ללמוד מיומנויות בין אישיות ולתפקד באופן אופטימלי עם קבוצת השווים.ההתערבות הקבוצתית מבוססת על מודלים תיאורטיים ויישומיים בהנחיית קבוצות, בפסיכולוגיה חברתית ובריפוי בעיסוק.
השגת המטרות בתחום החברתי נעשית באמצעות התנסות בחוויות של הצלחה בקבוצה הטיפולית והאמונה בכוחם של הילדים ליצור קשרי חברות מספקים.
ההתנסות בקבוצה מותאמת לגיל הכרונולוגי ולרמה ההתפתחותית של הילדים וכוללת מפגשים חווייתיים, באווירה תומכת דרך שיחות חברתיות ומשחקים.
לכל מפגש תוכנית מובנית בהתאם למטרות האישיות של כל אחד מן הילדים המשתתפים בקבוצה כך שכל קבוצה שונה מקודמתה ונבנית בהתאמה מדויקת לצרכים של הילדים המשתתפים בה.
לאור תפיסת ההורים כסוכני השינוי המרכזיים ובמטרה להכשירם כמתווכים מושם דגש מרכזי להדרכת ההורים בתהליך הטיפול הקבוצתי. מתקיימים מפגשי הדרכה אישיים להורים אחת לתקופה לצורך הקניית ידע אודות התחום החברתי, למידת הכוחות והקשיים של ילדם, וקבלת כלים להתערבות בסביבה הטבעית.
כיצד מתבצע הטיפול הקבוצתי :
• שילוב הילדים בקבוצה נעשה לאחר הערכה מוקדמת הכוללת שיחה עם ההורים, מפגשים אישיים עם הילד ואיסוף מידע מהצוות החינוכי.
• הרכב הילדים בקבוצה הינו הטרוגני ביחס למקור הקושי החברתי וכולל 4-6 ילדים בטווח גילאים קרוב (פער של לא יותר משנתיים). הקבוצה מתקיימת למשך כחמישה חודשים או יותר ומשך כל מפגש כ- 60 דקות.
• הפעילות הקבוצתית נועדה לתרגול של מגוון רחש של תחומים : היכולת לערוך הכרות, לרכוש חברים ולנהל שיחה, להגיב לפניה של חבר, לרכוש מיומנויות של משחק הדדי, להגיב באמפתיה, לנחם חבר בעת צרה ולהביע שמחה על הצלחתו , להכיר ולהבין עולם פנימי של אחרים, לשתף אחרים, ליזום קשר עם חברים, להצטרף לקבוצה, להמתין בתור, לווסת רגשות ולנהל קונפליקטים.
• טכניקות ההתערבות בהם נעשה שימוש בקבוצה כוללות: הנחיה ישירה, הדגמה, משחקי תפקידים, עיצוב התנהגות וקבלת משוב תוך שימת דגש על יישום הידע הנרכש בקבוצה בחיי היום יום של הילד.
• בקבוצות המיועדות לילדים בגילאי גן חובה וכיתות א`-ב` הפגישות כוללות עבודה ישירה עם הילדים ולאחריה עבודה משולבת הורים וילדים יחד :
40 דק` ראשונות כוללות פעילות עם הילדים לצורך הקניית האסטרטגיות ותרגולן, תוך כדי שיח או משחק חברתי מוכר או חדש.
20 דק` נוספות מוקדשות לפעילות הורים וילדים במשותף. שיתוף ההורים נעשה ברמת התוכן והתהליך שהתרחש. מוקדש זמן לתרגול של האסטרטגיות תוך כדי התנסות בפעילות משחקית של ההורה וילדו, בקבוצות קטנות או כולם יחדיו בהתאם לשלב ההקניה של האסטרטגיה ולשלב ההתפתחותי של הקבוצה.
צוות המדריכים:
אפרת בן-נאה ילידת 1973, עוסקת בטיפול זוגי ומשפחתי ובריפוי בעיסוק, במקביל להנחית קבוצות, העברת הרצאות וקורסים לאנשי מקצוע במוסדות רבים וביצוע תפקידי ניהול שונים לאורך השנים.הוסמכה כמרפאה בעיסוק בשנת 1996, רכשה ניסיון במכונים להתפתחות הילד ובפרקטיקה פרטית כמטפלת פרטנית וקבוצתית ומאז שילבה תחום זה עם עבודתה כיועצת לגיל הרך ובהמשך כמטפלת זוגית ומשפחתית.
תחום ההתמחות העיקרי שלה הינו פיתוח כשירות חברתית והנחיית קבוצות טיפוליות. בנושאים אלו מעבירה הרצאות, קורסים וסדנאות למרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, עובדים סוציאליים ומטפלים רגשיים במסגרת לימודי המשך במוסדות אקדמיים, מוסדות חינוכיים ורפואיים.
מרצה במסגרת לימודי תואר ראשון לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית ובקריה האקדמית אונו שם מלמדת טיפול קבוצתי בריפוי בעיסוק.
משנת 2004 מנהלת את משכ"ל- מרכז לשפור כישורי למידה במחלקת החינוך של מועצה אזורית גזר. אחראית על צוות של נרחב של עובדים מתחומי מקצועות הבריאות והחינוך המספקים שירותיי אבחון, טיפול וייעוץ לילדים, הורים וצוותים חינוכיים במועצה אזורית גזר.
מזדהה עם אמירתו של אלברט איינשטיין כי "עיקר מהותו וערכו של היחיד אינו בזכות היותו יצור מובדל, אלא בזכות היותו חלק מציבור אנושי גדול " ולכן כחברת העמותה הישראלית לריפוי בעיסוק התנדבה לכהן כיו"ר העמותה בין השנים 2010-2014 .
מאמינה כי כולנו נמצאים בתהליך מתמיד של התחדשות ויצירה במסגרת יחסי הגומלין שלנו עם הסובבים אותנו. לטיפול תפקיד משמעותי כתומך בהרחבת הזהות האישית של האדם ובעיסוקיו בהתאם לכישוריו והעדפותיו. לתפיסתה, הכוח הטיפולי המרפא מקורו בקשר הייחודי הנוצר ובמערכת היחסים הנרקמת בין המטפל למטופל. אין שיטת טיפול אחת שמתאימה לכולם ויש להתאים לכל לקוח את הגישה הטיפולית המתאימה לצרכים הייחודים לו.
השכלה אקדמית:
2010-2013 הסמכה בטיפול זוגי משפחתי ובין דורי בבית הספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב.
2002-2004 סיימה בהצטיינות לימודים לתואר שני בלימודי המוסמך לגיל הרך – תוכנית שוורץ, בית הספר לעבודה סוציאלית, האוניברסיטה העברית בירושלים.
1992-1995 לימודים לתואר ראשון , בית הספר לריפוי בעיסוק, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב.